Boom vzbuzuje nadšení i obavy

07. srpna 2006, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
07. srpna 2006, 00:00

VÝROBA AUTOMOBILŮ Automobily táhnou domácí export a významně tlačí na růst ekonomiky. Je ale správné, aby se stále větší část ekonomiky stala závislou na jednom odvětví? Ozývají se hlasy, které varují před ochlazením na světovém trhu s automobily.

VÝROBA AUTOMOBILŮ | Továrna TCPA u Kolína může ročně vyrobit až 300 tisíc automobilů.| Automobily táhnou domácí export a významně tlačí na růst ekonomiky. Je ale správné, aby se stále větší část ekonomiky stala závislou na jednom odvětví? Ozývají se hlasy, které varují před ochlazením na světovém trhu s automobily. Česká republika se během několika posledních let stala skutečnou evropskou velmocí ve výrobě automobilů. A nejde o pouhé „montovny“ jako leckde v Asii. V zemi se vyrábějí kompletní díly nutné pro výrobu auta - od výfuku po volant i polstrování sedaček. I když jsou nejviditelnější velké automobilky, do dodavatelského řetězce jsou zapojeny stovky malých a středních firem. Vliv tohoto odvětví na celou ekonomiku je přitom stále výraznější a díky tomu se na něm stává závislým stále víc domácích podniků a také pracovníků. Těch je přes 110 tisíc. VÝROBA VOZŮ DÁLE POROSTE V letech 2000 až 2004 se ročně vyprodukovalo v Česku kolem 450 tisíc automobilů. Vloni už ale překročila výroba 600 tisíc kusů. A růstu ještě není konec! TPCA jela pouze na třetinu svých kapacit (plná kapacita je 300 tisíc aut ročně). K tomu připočítejme postupný rozjezd Hyundai v Nošovicích od roku 2008 s cílem také 300tisícové produkce. Nelze zapomenout ani na expanzivní plány Škodovky. „Dostaneme se k průměrnému růstu výroby zhruba o 15 procent v následujících čtyřech letech a až k 1,2 milionu aut vyrobených v jednom roce,“ předpokládá David Navrátil z České spořitelny, autor aktuální studie o automobilovém průmyslu v Česku. Jen Škodovka přitom letos oslavila výrobu desetimiliontého vozu od roku 1905, tedy po více než 100 letech. Oslava dvacítky milionů přijde mnohem rychleji. ÚSPĚCH, NEBO NEBEZPEČÍ? Dravost odvětví se projevuje v celém hospodářství. Jsme v období vysokého růstu ekonomiky, export je vyšší než dovoz, inflace zůstává nízká. Jen vloni tvořil automobilový průmysl 5,5 procenta výkonu ekonomiky. Na růstu hrubého domácího produktu se podílel plnou čtvrtinou. V krátkém čase to znamená jednoznačný úspěch. Z dlouhodobého pohledu se ale mohou objevit strukturální problémy. Být automobilovou velmocí má samozřejmě vedle pozitiv i negativa. Jedním z nich je zvyšující se citlivost české ekonomiky na výkyvy světové poptávky po autech. Na druhou stranu pokles poptávky po relativně dražších autech v Evropě by mohl být nahrazen zvýšenou poptávkou po relativně levnějších autech právě z České republiky. „To by na náš automobilový průmysl nemuselo mít negativní dopad,“ připomíná hlavní ekonom spořitelny Viktor Kotlán. Pokud hledáme negativní dopady, není třeba ani čekat na výkyv světové poptávky. Růst přebytku obchodní bilance díky silnému vývozu aut posiluje korunu. „Silná měna ale může ztrpčovat život ostatním odvětvím, které nezažívají tak silný boom. V ekonomické literatuře se tento efekt nazývá holandskou nemocí: jeden sektor utlačuje ostatní,“ připomíná Navrátil. ASIE NESPÍ Důležitý bude také rozvoj konkurence. „Zřejmě nás čeká doba, kdy budou do Evropy silně expandovat čínské automobilky, které hlavně kvůli ceně ukrojí část trhu. A nelze čekat, že ze začátku budou hned stavět továrny v Evropě. Hrozbou pro sektor jako celek je pak i drahá ropa,“ upozornil na další rizika hlavní ekonom Patria Finance David Marek. Kvůli zvyšující se životní úrovni obyvatel také zdraží česká pracovní síla. Dnešní i potenciální budoucí investoři se pak mohou začít přesouvat do levnějších zemí. A to by mohlo postihnout právě drobnější dodavatele. Je totiž rychlejší a levnější začít odebírat například plastové výlisky z Ukrajiny či Asie, než tam přesunout celou statisícovou výrobu finálních vozů. I to se ovšem časem může stát. Dokazuje to případ Velké Británie, ze které odešla automobilka Peugeot. Podobná krize hrozí i Německu. Ministerstvo průmyslu a obchodu chce proto podpořit i jiná vývozní odvětví. „Mělo by jít například o vývoz služeb jako určitého fenoménu toho, co české firmy dokáží vymyslet a dát tomu vysokou přidanou hodnotu,“ uvádí náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa. Jinými slovy řečeno: Úspěchům českého automobilového průmyslu můžeme zatleskat, ale na věky se na ně spoléhat není pragmatické. * |HISTORIE ČESKÝCH OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ** * 1815: Josef Božek sestrojil první samohybné vozidlo poháněné parou * 1897: Z kopřivnické továrny Ignáce Šustaly vyjíždí první osobní automobil Präsident * 1905: Automobilka Laurin & Klement dává na trh svůj první vůz - dvousedadlovou voiturettu L&K, typ A * 1914: Automobilka Laurin & Klement vyrábí 5000 aut ročně a stává se největším výrobcem v Evropě * 1925: Firma L&K se stává součástí plzeňského koncernu Škoda * 1928: Po republice jezdí už přes 45 tisíc vozů, nejvíce se značkami Praga, Tatra a Škoda * 1948: Automobilový průmysl přechází pod centrální plánování * 1990: Automobilky se začaly v procesu privatizace znovu dostávat do soukromých rukou |

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče