Bombička žije dál

26. května 2008, 00:00 - Petr Bayer
26. května 2008, 00:00

Jeden z fenoménů druhé poloviny minulého století stále nepatří do starého železa. Rakouská firma Kayser zahájila v květnu v nových provozech v Moravské Třebové výrobu bombiček pro šlehačky a posléze i pro sifon.

Sifonové náplně Snad každá česká domácnost si na konci socialistické éry obohacovala vodu bublinkami nebo vytlačovala z trysky „nešizenou“ šlehačku. S razantním nástupem balené vody v poslední dekádě 20. století se ovšem bombičky dostaly na okraj spotřebitelského zájmu. Po více než padesátileté existenci zastavilo výrobní družstvo Kovočas před třemi lety veškerou produkci bombiček i lahví. Firma 90 procent produkce vyvážela do Spojených států a nevydržela tlak sílící koruny vůči dolaru a z toho vyplývající zdražení výrobků na tamním trhu. Navíc se přidaly problémy se zásobováním materiálu a ztráty prý nešlo vydržet do nekonečna. „V poslední době se cena železa zdvojnásobila,“ vysvětluje bývalý předseda družstva Karel Redlich. Brány nedávno uzavřela i plnírna ve Zbraslavi u Brna. Podnikaví jedinci přitom přišli s dalšími nápady, jak využít oxid uhličitý stlačený v bombičkách. Náruživí akvaristé například používají bombičky k pěstování rostlin, kadeřníci zase ke zkrápění vlasů. Veliká sháňka po bombičkách je též mezi leteckými modeláři, kteří plynem pohánějí motorky svých strojů. VÝROBCI BOMBIČEK    Skončily: např. Kovočas Děčín, SIFO družstvo Zbraslav, ETS Ostrava    Stále vyrábí: Kayser, Sifos Vyrostla nová bombičkárna

Majitel plnírny v Chrastu u Chrudimi, která funguje již od 60. let minulého století, patří k podnikatelům, kteří se nevzdávají. „Výroba má setrvalý stav, i díky tomu, že nám ubyli dva konkurenti,“ prohlašuje majitel firmy Sifos Jiří Lejsek. Podnik se zaměřuje pouze na doplňování starých bombiček, které dodnes rotují na trhu. Podle počtu denně naplněných bombiček Lejsek odhaduje, že je v Česku používá asi 15 tisíc spotřebitelů v domácnostech, cukrárnách nebo barech.

V květnu zahájila v Moravské Třebové provoz nová bombičkárna, která je dceřinou společností firmy Kayser Berndorf AG. V plném nasazení bude schopna dodat na trh 38 milionů kusů bombiček plněných CO2 a N2O. Na rozdíl od klasických bombiček však budou pouze jednorázové.

„Opětovné plnění nepřipadá především z hygienických, ekologických a logistických důvodů v úvahu. Bombička se po vyprázdnění opět použije jako hodnotná recyklovatelná surovina,“ vysvětluje Johannes Conrad-Billroth, předseda představenstva společnosti Kayser. Použití sifonu pro výrobu sodové vody bylo podle něj vlivem průmyslu minerálních vod silně potlačeno. Přesto má stále význam tam, kde z vodovodních kohoutků vytéká kvalitní pitná voda. Kromě toho je mnoho zákazníků, kteří se nechtějí nosit s těžkým balením minerálních vod.

Rakouská firma zásobuje bombičkami pro výrobu šlehačky a sodové vody domácnosti a gastronomické provozovny ve více než 70 zemích světa. „Abychom mohli zajistit náš technologický rozvoj a naše výrobní kapacity i pro příští léta, bylo nutné vybudovat moderní výrobní závod, který rozšířil výrobu o 70 procent,“ vypočítává Conrad-Billroth. „Zatím jsme vyráběli 22 milionů šlehačkových bombiček. Letos produkce vzroste o pět milionů kusů. Zavedeme nové technologie a nově budeme vyrábět také sifonové bombičky,“ říká ředitel moravskotřebovské provozovny Ladislav Kotoulek. Převážná většina produkce má pohříchu končit za hranicemi, takže legenda českých kuchyní nemá doma vyhráno.

Úloha pro Hérakla

Podle Jakuba Pláška, analytika společnosti Cocoon, která se zabývá oceňováním a strategií značek, vybudovat brand čistě sifonových bombiček je úloha hodná marketingového Hérakla. Povaha výrobku nedává totiž prostor k odlišení od konkurence na úrovni produktových benefitů.

„Je to ještě těžší než obrandovat destilovanou vodu a emocionální atributy potenciální značky budou vzhledem ke kategorii také téměř zanedbatelné,“ uvádí Plášek s tím, že pokud výrobce nechce u bombiček konkurovat pouze cenou, čemuž se do určité míry stejně nevyhne, musí vytvářet image pomocí přesahu značky. Nejvhodnější jsou sousední kategorie typu sifonové lahve.

„Loajalitu spotřebitelů lze získat tím, že jim nabídnete nějaký netradiční zážitek. Což je nepochybně snazší u šlehačkových N2O bombiček než u sodovkových CO2,“ míní Plášek.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče