Article, show

Bolero: pokus o detektivku

15. března 2004, 00:00 - JANA JANKEOVÁ
15. března 2004, 00:00

FILMOVÁ KRIMI NEPATŘILA NIKDY K SILNÝM PARKETÁM NAŠICH TVŮRCŮ, PŘESTOŽE BYCHOM V MINULOSTI NAŠLI ZAJÍMAVÉ PŘÍSPĚVKY DO TOHOTO ŽÁNRU. FILM BOLERO REŽISÉRA F. A. BRABCE JE PROTO TŘEBA CHÁPAT PŘINEJMENŠÍM JAKO PROJEV KURÁŽE.

 

Režisér a kameraman F. A. Brabec patří k filmařům, kteří kladou důraz na obraz, kompozici, hru barev a světel (Kytice, Král Ubu, Krysař). I proto leckoho zajímalo, jak se vyrovná s tak věcným žánrem, jakým detektivka bezesporu je. Dlužno přiznat, že výsledek je poněkud rozpačitý. Režisér pracoval se scénářem ne zcela dobře promyšleným (Markéta Zinnerová) - což může být u nezávislé tvorby půvabné, u komedie třebas i záměrné, ale u detektivky doslova vražedné. Skutečný případ násilné smrti studentky na Slovensku před lety, kterým se autorka inspirovala, nepochybně mohl být zajímavým námětem. Kdyby ovšem scenáristka postupovala podle základních pravidel žánru - totiž od postupně rozplétané záhady až k drtivému a překvapivému konci. Nic z toho se ovšem ve filmu neděje. Hned v úvodních záběrech po titulcích vidíme scénu naznačeného násilí; následuje až statisticky nudný rozjezd děje, seznámení spostavami, vyšetřování a nejrůznější peripetie, líčící domácí prostředí zhýčkaných i frustrovaných studentů či pachatelů. To vše odvádí pozornost špatným směrem a likviduje jakýkoli náznak napětí. Než se dopracujeme k finále, kdy má hlavní dvojice kriminalistů dovést diváky k šokujícímu odhalení, nutí Bolero diváka pokukovat nenápadně na hodinky. A tak lze Brabcovi přičíst k dobru jen to, že se pokusil „přepsat“ text do divácky zajímavé podoby - totiž vytěžit z tématu maximum, co nabízelo. Například působivé scény tanečních čísel bolera souboru, který rovněž hraje v příběhu svou roli, zpomalené záběry nebo hru svýtvarným laděním scén a kostýmů figur. Potíž měl zjevně s vedením některých mladých neherců, kteří své party zvládli s diskutabilním výsledkem. Vzhledem k tomu, že se Bolero natáčelo v rekordně krátkém čase, není divu. Pro diváky tak zůstává největším přínosem zajímavá kamera (kterou řídil režisér sám), pár hereckých výkonů a dobrý nápad obsadit role rodičů a potomků skutečnými hereckými dvojicemi (otec a syn Švehlíkovi či otec a dcera Polívkovi). A samozřejmě hudba Jana Jiráska - pravidelného Brabcova spolupracovníka.

(Bolero, ČR, 2004, 109 min, režie F.A .Brabec, hrají: Martin Stropnický, Jiří Bartoška,Jan Potměšil, Barbora Seidlová, David Kraus, Bolek Polívka, Alois Švehlík aj.)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít