Bohumil Pečinka: Pražský proces napoví o budoucnosti

08. září 2015, 06:37 - Bohumil Pečinka
08. září 2015, 06:37

Pražská dopravní karta Opencard se začala vydávat v dubnu 2007. A už v únoru 2010 prošetřovala okolnosti zadávání zakázky protikorupční policie. Výsledkem bylo, že bývalý ředitel magistrátního odboru informatiky dostal 3,5 roku nepodmíněně a další úředník podmínku. Dozorující státní zástupkyně Dagmar Máchová přitom úplně pominula celou jednu vrstvu hybatelů celé kauzy z éry bémovského vedení Prahy.

Na jaře 2012 už na pražském magistrátu vládla koalice svobodovské části ODS a TOP 09, která se proti Bémovu vedení vymezovala. Tehdy se jim na stůl dostalo velmi komplikované rozhodnutí, které mělo minimalizovat škody spojené s nedomyšlenou konstrukcí Opencard.

Podstatou bylo, že licenční práva na celý projekt, jejž v té době využívalo 1,2 milionu Pražanů, držel dodavatel technologií (firma Haguess). Vedení Prahy bylo v kleštích.

Úvaha byla: buď odepsat dosavadní investici 1,3 miliardy korun, anebo prodloužit smlouvu s majitelem licence, ovšem za podmínek výhodnějších pro město. Patnáct pražských radních se na základě odborných doporučení rozhodlo pro pokračování.

Zopakujme hlavní dilema vedení Prahy: zmařit investici v řádu stovek milionů, anebo ji zachránit, což podle obžaloby připravilo stát o 25 milionů?

O několik měsíců později dostává policista z jihočeské pobočky protimafiánského útvaru anonymní udání a začíná prošetřovat okolnosti přidělení zakázky. Případ opět dozoruje paní Máchová. Následuje trestní stíhání patnácti radních v čele se dvěma primátory Svobodou a Hudečkem.

V říjnu 2013 byly mimořádné volby a na půdě sněmovny vznikla vyšetřovací komise na Opencard. Její závěry z léta 2014 jsou šokující. Je to především velmi tvrdá kritika státní zástupkyně Máchové, která v první větvi rezignovala na prošetření organizovaného podvodu a spokojila se s žalobou na dva úředníky. V prosinci 2014 na ni poslanci podali trestní oznámení a vyzvali její nadřízené, aby jí případ odňali.

Také současný pražský proces je brán jako její selhání. Namísto původců žaluje ty, kteří se snažili minimalizovat ztráty. Několik týdnů před procesem došlo k další podivné události. Soudce Novák, který měl o věci rozhodovat, neuctivě označil důkazy paní Máchové za nedostatečné. Ta na něj podala stížnost a kauza byla přidělena soudci Sotolářovi. Tomu, který ve spolupráci s Máchovou řešil první větev Opencard.

Podstata politiky

Zopakujme hlavní dilema vedení Prahy: zmařit investici v řádu stovek milionů, anebo ji zachránit, což podle obžaloby připravilo stát o 25 milionů?

Na tomto konfliktu loajalit je možné ukázat, co je podstatou politiky – volba mezi řešeními, z nichž žádné není ideální. Jako v životě – všechno má svou historii a my se neustále vyrovnáváme s pozůstatky rozhodnutí, která jsme neudělali. Když jsou to naše peníze, je to na nás. Na veřejné peníze si demokraticky opatřujeme politiky. Pokud nás svým rozhodnutím zklamou, už je příště nezvolíme. Tomu se říká politická odpovědnost.

Když do tohoto světa politických dilemat vstoupí trestní právo a ústy státních zástupců přináší konstrukce o nekalých úmyslech skupiny patnácti radních, veškerá politika končí. Proto bude mít pražský proces precedenční dopad.

Autor je komentátorem týdeníku Reflex


Čtěte také:

Měli byste soudit Béma, vypověděl exnáměstek Nosek ke kauze opencard

MimoCard Chceme dalších 650 milionů. Vlastník opencard vyhrožuje Praze soudem

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
Intel uvádí AI akcelerátor v podobě USB klíčenky, má výkon 0,1 TFLOPS při 1W spotřebě
S Googlem do vesmíru. Do Street View přidal záběry z ISS
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít