Bohumil Pečinka: Pražský proces napoví o budoucnosti

08. září 2015, 06:37 - Bohumil Pečinka
08. září 2015, 06:37

Pražská dopravní karta Opencard se začala vydávat v dubnu 2007. A už v únoru 2010 prošetřovala okolnosti zadávání zakázky protikorupční policie. Výsledkem bylo, že bývalý ředitel magistrátního odboru informatiky dostal 3,5 roku nepodmíněně a další úředník podmínku. Dozorující státní zástupkyně Dagmar Máchová přitom úplně pominula celou jednu vrstvu hybatelů celé kauzy z éry bémovského vedení Prahy.

Na jaře 2012 už na pražském magistrátu vládla koalice svobodovské části ODS a TOP 09, která se proti Bémovu vedení vymezovala. Tehdy se jim na stůl dostalo velmi komplikované rozhodnutí, které mělo minimalizovat škody spojené s nedomyšlenou konstrukcí Opencard.

Podstatou bylo, že licenční práva na celý projekt, jejž v té době využívalo 1,2 milionu Pražanů, držel dodavatel technologií (firma Haguess). Vedení Prahy bylo v kleštích.

Úvaha byla: buď odepsat dosavadní investici 1,3 miliardy korun, anebo prodloužit smlouvu s majitelem licence, ovšem za podmínek výhodnějších pro město. Patnáct pražských radních se na základě odborných doporučení rozhodlo pro pokračování.

Zopakujme hlavní dilema vedení Prahy: zmařit investici v řádu stovek milionů, anebo ji zachránit, což podle obžaloby připravilo stát o 25 milionů?

O několik měsíců později dostává policista z jihočeské pobočky protimafiánského útvaru anonymní udání a začíná prošetřovat okolnosti přidělení zakázky. Případ opět dozoruje paní Máchová. Následuje trestní stíhání patnácti radních v čele se dvěma primátory Svobodou a Hudečkem.

V říjnu 2013 byly mimořádné volby a na půdě sněmovny vznikla vyšetřovací komise na Opencard. Její závěry z léta 2014 jsou šokující. Je to především velmi tvrdá kritika státní zástupkyně Máchové, která v první větvi rezignovala na prošetření organizovaného podvodu a spokojila se s žalobou na dva úředníky. V prosinci 2014 na ni poslanci podali trestní oznámení a vyzvali její nadřízené, aby jí případ odňali.

Také současný pražský proces je brán jako její selhání. Namísto původců žaluje ty, kteří se snažili minimalizovat ztráty. Několik týdnů před procesem došlo k další podivné události. Soudce Novák, který měl o věci rozhodovat, neuctivě označil důkazy paní Máchové za nedostatečné. Ta na něj podala stížnost a kauza byla přidělena soudci Sotolářovi. Tomu, který ve spolupráci s Máchovou řešil první větev Opencard.

Podstata politiky

Zopakujme hlavní dilema vedení Prahy: zmařit investici v řádu stovek milionů, anebo ji zachránit, což podle obžaloby připravilo stát o 25 milionů?

Na tomto konfliktu loajalit je možné ukázat, co je podstatou politiky – volba mezi řešeními, z nichž žádné není ideální. Jako v životě – všechno má svou historii a my se neustále vyrovnáváme s pozůstatky rozhodnutí, která jsme neudělali. Když jsou to naše peníze, je to na nás. Na veřejné peníze si demokraticky opatřujeme politiky. Pokud nás svým rozhodnutím zklamou, už je příště nezvolíme. Tomu se říká politická odpovědnost.

Když do tohoto světa politických dilemat vstoupí trestní právo a ústy státních zástupců přináší konstrukce o nekalých úmyslech skupiny patnácti radních, veškerá politika končí. Proto bude mít pražský proces precedenční dopad.

Autor je komentátorem týdeníku Reflex


Čtěte také:

Měli byste soudit Béma, vypověděl exnáměstek Nosek ke kauze opencard

MimoCard Chceme dalších 650 milionů. Vlastník opencard vyhrožuje Praze soudem

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Audi radikálně mění číselné značení modelů. Bude v tom…
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Technologie
Samsung představil Galaxy Note8. Posouvá laťku technické vyspělosti, ale i ceny
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít