Bohumil Pečinka: Citlivost přeregulovaného byznysu

12. června 2015, 06:45 - Bohumil Pečinka
12. června 2015, 06:45

Před komunálními volbami na podzim 2014 byli Pražané svědky zvláštního úkazu – kromě politických stran vstoupila do volební kampaně také organizace zřizovatelů venkovních reklam.

Jejich motivací byly tehdy přijaté Pražské stavební předpisy, což je prováděcí norma ke stavebnímu zákonu. Zřizovatelé v čele se společností Bigboard tehdy chtěli upozornit na diskriminaci své profese. Rozvěsili po hlavním městě tolik billboardů útočících na exprimátora Tomáše Hudečka, že to docela dobře mohla být jedna z příčin neúspěchu jeho TOP 09, která nakonec skončila v opozici. O co tehdy šlo a jak to souvisí s předpisy, které začátkem týdne přijala nová pražská rada?

Před rokem nezpůsobily poprask celé stavební předpisy, ale jen jedna malá část – venkovní reklama. Hudečkova rada tehdy přijala pravidlo, že zruší veškeré reklamní plochy nad šest metrů čtverečních. Tento drobný zásah by dramaticky změnil poměr sil na pražském reklamním trhu a z jedné firmy (JCDecaux), která má menšinový tržní podíl, by rázem udělal dominantního hráče. Proto se logicky vzbouřili hlavní konkurenti a přišli s nevídanou protiakcí.

Pokoutnost a spěch

Na tehdejší regulaci byla podivná také pokoutnost a spěch, s nimiž se vše projednávalo, jen aby se to stihlo do voleb. I proto lidé kolem Hudečka porušili mnoho procedurálních postupů, což se jim stalo osudným. Pražské stavební předpisy nakonec zrušilo ministerstvo pro místní rozvoj, protože jim chyběla notifikace od Evropské komise.

Nové vedení magistrátu se proto rozhodlo pro novelu. Ta také zakazuje billboardy, ale absolutní zákaz platí jen v památkové zóně. Mimo ni mohou být reklamy nad čtyři metry čtvereční, pokud stojí alespoň sto metrů od sebe. Podle odhadů tím z Prahy zmizí třetina legálních billboardových ploch. Na rozdíl od Hudečka se dnešní vedení také rozhodlo zlikvidovat třicet procent nelegálních nosičů reklamy, takže celkové odhady říkají, že za rok by mohla zmizet zhruba polovina vší venkovní reklamy. Na rozdíl od loňského roku jde o férový kompromis, který nepůsobí umělou nerovnováhu na trhu.

Příliš zeleného dobra

Slabým místem předpisů je tentokrát něco jiného. V čele komise pro přípravu stál bývalý právník Ekologického právního servisu František Korbel. Ten společně s radním Matějem Stropnickým chtěl v předpisech zakotvit až příliš „zeleného dobra“. Takže developeři a stavaři budou při stavbě domů obtěžkáni desítkami detailních podmínek.

Od povinnosti využívat dešťovou vodu a teplo z odpadních vod přes vyšší zárubně dveří až po povinnost některých domů mít napájení pro elektromobily. Tyto a další výmysly mohou celkem snadno vést k tomu, že Evropská komise návrh vrátí, protože jí limity pro stavitele přijdou prostě příliš detailní a omezující.

Pak by pražští podnikatelé i vedení magistrátu byli opět na začátku. Znovu by se ukázalo, jak složité je přistupovat k přeregulovanému byznysu.

Autor je komentátorem týdeníku Reflex


Čtěte také:

Reklamní firmy spustily další kampaň proti pražskému primátorovi

MMR nemůže zrušit pražské stavební předpisy, tvrdí právník Korbel

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít