Boby v létě? I to je možné!

04. srpna 2003, 00:00 - Jakub Turek, <a href="http://www.horydoly.cz" target="_blank">www.horydoly.cz</a>
04. srpna 2003, 00:00

Letní boby jedou na malých gumových kolečkách v kovovém korytě a mají brzdu. Přestože dosahují až padesátikilometrové rychlosti, jsou relativně bezpečné. Za dobrodružstvím můžete vyrazit do Špindlerova Mlýna nebo do pražského areálu na Proseku.

Sklon krkonošské dráhy je desetkrát větší než u nejprudších silnic pro auta

Letní boby jedou na malých gumových kolečkách v kovovém korytě a mají brzdu. Přestože dosahují až padesátikilometrové rychlosti, jsou relativně bezpečné. Za dobrodružstvím můžete vyrazit do Špindlerova Mlýna nebo do pražského areálu na Proseku.

Řítíme se korytem, zatáčky vynášejí boby na okraj dráhy, ostře klopíme jednu zákrutu za druhou a dosahujeme padesátikilometrové rychlosti. Není přitom zima, boby nejedou ledovým korytem a není to nebezpečné. Jedeme totiž po jedné z takzvaných letních bobových drah, které jsou v Čechách v provozu pro veřejnost. Sedm let již jezdí milovníci adrenalinu do Špindlerova Mlýna a od začátku letošních prázdnin mohou vyrazit i do pražského areálu na Proseku. Boby jedou na malých gumových kolečkách v kovovém korytě a jsou opatřeny účinnou brzdou. Může v nich sedět jen jeden jezdec. K dospělému se vejde nanejvýše malé dítě. Jak taková první jízda začátečníka probíhá? Pod kopcem zaplatíte, dostanete přidělený bob a vyvezete se s ním pomocí malého vleku na start. Nahoře dostanete od obsluhy několik základních rad: „Poprvé jeďte pomalu, nikde nezastavujte, brzdovou páku držte oběma rukama a v zatáčkách se nezapomeňte naklánět kvůli odstředivým silám.“ Pokud bude ve vzduchu vlhko, obsluha ještě jednou zdůrazní každému: „Jeďte pomalu, dráha klouže!“

Jako velký tobogan

Ačkoliv nerezová koryta obou českých drah připomínají normální tobogany v aquaparcích, jejich technické parametry jsou úctyhodné. Špindlerovská dráha měří 967 metrů, převýšení (tedy rozdíl nadmořských výšek startu a cíle) je 68 metrů, průměrný sklon je 7 % a na trase musíte projet 22 zatáček. Pro představu lze uvést, že převýšení vodních toboganů bývá okolo deseti metrů. Sedmiprocentní sklon je téměř desetkrát větší než u nejprudších silnic pro auta. Pražská dráha je o něco menší. Její délka je 780 metrů, převýšení padesát metrů a má čtrnáct zatáček. Za to na rozdíl od krkonošské konkurentky se na jeden bob vejdou dva lidé, kteří si mohou jízdu užít společně. Nejdelší evropská atrakce tohoto druhu v rakouském Abtenau je dvojnásobně dlouhá a měří 1980 metrů.

Nebezpečí hrozí od neukázněnců

Provozovatelé drah zaručují bezpečnost pro dospělé i malé děti při jakýchkoliv rychlostech. Brzdové systémy mají být na vysoké úrovni, konstrukce bobů neumožňuje vyjetí z koryta ani převrácení, dešťová voda je odváděna odpadovými kanálky a obsluha všechno pravidelně kontroluje. Nebezpečí tak hrozí stejně jako na vodních toboganech pouze od neukázněných návštěvníků. „Ve Špindlu jsem organizoval sportovněsoutěžní víkend pro jednu velkou firmu. Chtěl jsem bobovku zařadit do programu, ale při bližší prohlídce jsem od tohoto nápadu ustoupil,“ vzpomíná pedagog Petr Ďoubalík z Hradce Králové. „Nemohl jsem zaručit, že si účastníci víkendu při velké snaze o dobrý výsledek nevjedou třeba na záda nebo silnější chlap nesmete z dráhy slabou dívku.“

Letní bobové dráhy

Praha - Prosek Špindlerův Mlýn

internet www.bobovadraha.cz www.bobovka.cz

přístup bus 187, 223 z Palmo- z hotelu

vky pěšky na Kelerku Harmony

provozní doba 10-18 h 10-22 h

počet osob v bobu 2 1 (+ malé dítě)

1 jízda dospělí 70 Kč 40 Kč

1 jízda děti do 140 cm 50 Kč 30 Kč

Poznámka: obě dráhy nabízejí slevy na více jízd a pro větší skupiny návštěvníků Zdroj: provozovatelé bobových drah

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít