BMW začalo nabízet tréninky pro řidiče

22. listopadu 2004, 00:00 - (eha)
22. listopadu 2004, 00:00

PŘÍPRAVA NA ZIMU Bavorská automobilka BMW nabízí už léta podnikatelský hit - terénní stroj X 5. Jeho majitelům i dalším zájemcům začala před letošní zimou nabízet cvičné jízdy v terénu.

foto: BMW

PŘÍPRAVA NA ZIMU Bavorská automobilka BMW nabízí už léta podnikatelský hit - terénní stroj X 5. Jeho majitelům i dalším zájemcům začala před letošní zimou nabízet cvičné jízdy v terénu. BMW X 5 je po střechu nabité elektronikou. Klienti ale prý většinu funkcí vůbec nevyužijí, protože o nich nevědí. Firma proto začala zájemcům nabízet takzvané „fahrer tréninky“, tedy cvičné jízdy v bavorácích, které mají účastníkům přinést zlepšení jejich dovedností, ale také poznání, k čemu elektronika slouží. Tréninky se konají v Alpách, jsou dvoudenní a přijdou na 300 eur. Řidiči vyjedou spolu s instruktory vysoko do Alp a tam se učí využívat elektroniku v těžkém zasněženém terénu. Ocitnou se na startu trati, která je vhodná tak pro traktor. Zvládne ji bavorák? Nakonec ano. Při překonávání překážek mu pomáhá několik chytrých systémů. Předně to je takzvaný inteligentní pohon všech kol xDrive. Podle aktuální situace dokáže měnit poměr výkonu přenášeného mezi zadní a přední kola. Vylepšuje tak stabilitu vozu a přispívá k vyššímu komfortu a bezpečnosti jízdy. Systém xDrive je pak doplněn elektronickým systémem Dynamic Stability Control (DSC). Zatímco xDrive napomáhá předejít ztrátě hnací síly přenášením výkonu z nápravy na nápravu, DSC zasahuje v případě, že se jedno z kol začíná dostávat do smyku. V této situaci systém vypíná pohon příslušného kola a v případě potřeby použije brzdy. Samozřejmostí jsou pak elektronické systémy kontrolující stabilitu (Trailer Stability Control) či redukující rychlost vozu při sjíždění prudkého klesání (Hill Descent Control). T o je velká zajímavost, funguje do rychlosti osm kilometrů v hodině a sama si reguluje jízdní režim. Řidič nemusí nic dělat, jen točit volantem. P ozoruhodnou technickou novinkou je i stabilizační systém přívěsu, který zabraňuje nebezpečnému rozkývání vlečeného vozidla. Přívěs hlídají senzory podvozku tažného automobilu. Jestliže zaznamenají typický kývavý pohyb, přibrzdí kola tak, aby se přívěs opět „zklidnil“. Tréninky v rakouských Alpách nejsou pro Čechy levné, ale ve spojení s lyžařským víkendem jsou zajímavým námětem pro několikadenní výlet.

ČÍM SE CHLUBÍ

xDrive - inteligentní pohon všech kol

DSC - Dynamic Stability Control, zasahuje v případě smyku

TSC - Trailer Stability Control, kontroluje stabilitu

HDC - Hill Descent Control, redukuje rychlost vozu při sjíždění prudkého klesání 

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít