BMW začalo nabízet tréninky pro řidiče

22. listopadu 2004, 00:00 - (eha)
22. listopadu 2004, 00:00

PŘÍPRAVA NA ZIMU Bavorská automobilka BMW nabízí už léta podnikatelský hit - terénní stroj X 5. Jeho majitelům i dalším zájemcům začala před letošní zimou nabízet cvičné jízdy v terénu.

foto: BMW

PŘÍPRAVA NA ZIMU Bavorská automobilka BMW nabízí už léta podnikatelský hit - terénní stroj X 5. Jeho majitelům i dalším zájemcům začala před letošní zimou nabízet cvičné jízdy v terénu. BMW X 5 je po střechu nabité elektronikou. Klienti ale prý většinu funkcí vůbec nevyužijí, protože o nich nevědí. Firma proto začala zájemcům nabízet takzvané „fahrer tréninky“, tedy cvičné jízdy v bavorácích, které mají účastníkům přinést zlepšení jejich dovedností, ale také poznání, k čemu elektronika slouží. Tréninky se konají v Alpách, jsou dvoudenní a přijdou na 300 eur. Řidiči vyjedou spolu s instruktory vysoko do Alp a tam se učí využívat elektroniku v těžkém zasněženém terénu. Ocitnou se na startu trati, která je vhodná tak pro traktor. Zvládne ji bavorák? Nakonec ano. Při překonávání překážek mu pomáhá několik chytrých systémů. Předně to je takzvaný inteligentní pohon všech kol xDrive. Podle aktuální situace dokáže měnit poměr výkonu přenášeného mezi zadní a přední kola. Vylepšuje tak stabilitu vozu a přispívá k vyššímu komfortu a bezpečnosti jízdy. Systém xDrive je pak doplněn elektronickým systémem Dynamic Stability Control (DSC). Zatímco xDrive napomáhá předejít ztrátě hnací síly přenášením výkonu z nápravy na nápravu, DSC zasahuje v případě, že se jedno z kol začíná dostávat do smyku. V této situaci systém vypíná pohon příslušného kola a v případě potřeby použije brzdy. Samozřejmostí jsou pak elektronické systémy kontrolující stabilitu (Trailer Stability Control) či redukující rychlost vozu při sjíždění prudkého klesání (Hill Descent Control). T o je velká zajímavost, funguje do rychlosti osm kilometrů v hodině a sama si reguluje jízdní režim. Řidič nemusí nic dělat, jen točit volantem. P ozoruhodnou technickou novinkou je i stabilizační systém přívěsu, který zabraňuje nebezpečnému rozkývání vlečeného vozidla. Přívěs hlídají senzory podvozku tažného automobilu. Jestliže zaznamenají typický kývavý pohyb, přibrzdí kola tak, aby se přívěs opět „zklidnil“. Tréninky v rakouských Alpách nejsou pro Čechy levné, ale ve spojení s lyžařským víkendem jsou zajímavým námětem pro několikadenní výlet.

ČÍM SE CHLUBÍ

xDrive - inteligentní pohon všech kol

DSC - Dynamic Stability Control, zasahuje v případě smyku

TSC - Trailer Stability Control, kontroluje stabilitu

HDC - Hill Descent Control, redukuje rychlost vozu při sjíždění prudkého klesání 

Mohlo by vás zajímat

Finance
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra…
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Také SUV Lada XRay může být „exkluzivní“. Stačí k tomu pár dílů z Dacie
BMW dnes odpoledne ukáže novou X3. Na první fotky se můžete podívat už teď
Technologie
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Tamron představil pořádné tele. První objektiv pro zrcadlovky s 22× zoomem
Českem se šíří další vlna phishingu. Podvodný e-mail se vydává za zprávu KB
Microsoft reaguje na Kasperského. Většinu obvinění smetl ze stolu
Asus Lyra je Wi-Fi, které pokryje celý dům. Má tři routery spojené mesh sítí
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít