BMW hledá partnery pro recyklaci aut

11. dubna 2005, 00:00 - ERICH HANDL
11. dubna 2005, 00:00

PŘÍLEŽITOST Bavorské BMW chce ve východní Evropě recyklovat auta. To má přinést příležitosti menším firmám. Automobilka zatím recykluje vraky v německém Lohofu. Lohofský závod poblíž Mnichova není nic velkého, jen velká hala a plocha pokrytá vraky. Měsíčně se tu recyklují tři tisícovky aut.

PŘÍLEŽITOST

Bavorské BMW chce ve východní Evropě recyklovat auta. To má přinést příležitosti menším firmám. Automobilka zatím recykluje vraky v německém Lohofu.

Lohofský závod poblíž Mnichova není nic velkého, jen velká hala a plocha pokrytá vraky. Měsíčně se tu recyklují tři tisícovky aut. Vzhledem k tomu, co se na automobilky žene z Evropské komise, to je málo. „Směrnice Evropské unie uložila výrobcům převzít odpovědnost za recyklaci aut. Automobilky si k této práci budou hledat smluvní partnery, to se týká i České republiky,“ řekl Profitu šéf pro recyklaci lohofské továrny Guido Knoll. „Budou to menší firmy, které jsou technologicky schopné proces zvládnout. Automobilka si pochopitelně samotný průběh recyklace napřed musí ověřit.“

Jak recyklace probíhá a co by pro případné zájemce znamenala příprava na ni? „Na skutečnost, že auta bude potřeba ekologicky šrotovat, musí v první řadě myslet už výrobce. Inženýři proto již dnes nekonstruují jen nová auta, ale i technologie na jejich likvidaci,“ říká Guido Knoll. Podle jeho slov je většina součástek v současnosti vyráběných vozů BMW už nyní připravena k ekologicky čisté likvidaci. „Konstruktéři musí při vývoji auta myslet na to, co bude za deset až patnáct let. To je totiž průměrná životnost stroje,“ uvedl Knoll.

Samotná recyklace pak probíhá tak, že staré auto je nejdříve zbaveno airbagů. To je citlivá část procesu, protože každý airbag obsahuje výbušninu, kterou je třeba bezpečně odpálit. Plyny z náplní ochranných vaků jsou pak odsáty ventilací. Nato je stroj vyzvednut na zvedák. Technik z vozu „vylije“ veškeré tekutiny. Vypuštění paliva z nádrže, oleje z motoru a brzdové kapaliny není složité, horší je to s vytlačením náplní tlumičů. V Lohofu na to mají speciální zařízení. Jeřáb na konci linky vytrhne z auta motor a stroj je připraven k finálnímu slisování.

Z továrny je pak vyvezena kostka slisovaného kovu, ze které netečou žádné oleje a další kapaliny. „Každého našeho potenciálního partnera si nejdříve otestujeme, BMW tak činí většinou na prototypech či testovacích autech. Pak může být uzavřena smlouva o dlouhodobé spolupráci,“ říká Guido Knoll.

ČEŠI AŽ V DRUHÉ ŘADĚ

Kdo v Česku dostane případné recyklační zakázky BMW? „V první řadě to budou pobočky německých firem, spolupracujeme třeba s firmou Shredda,“ řekl Profitu Guido Knoll. Podle jeho slov by ale mělo zbýt dost příležitostí i pro malé české firmy.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče