BMW hledá partnery pro recyklaci aut

11. dubna 2005, 00:00 - ERICH HANDL
11. dubna 2005, 00:00

PŘÍLEŽITOST Bavorské BMW chce ve východní Evropě recyklovat auta. To má přinést příležitosti menším firmám. Automobilka zatím recykluje vraky v německém Lohofu. Lohofský závod poblíž Mnichova není nic velkého, jen velká hala a plocha pokrytá vraky. Měsíčně se tu recyklují tři tisícovky aut.

PŘÍLEŽITOST

Bavorské BMW chce ve východní Evropě recyklovat auta. To má přinést příležitosti menším firmám. Automobilka zatím recykluje vraky v německém Lohofu.

Lohofský závod poblíž Mnichova není nic velkého, jen velká hala a plocha pokrytá vraky. Měsíčně se tu recyklují tři tisícovky aut. Vzhledem k tomu, co se na automobilky žene z Evropské komise, to je málo. „Směrnice Evropské unie uložila výrobcům převzít odpovědnost za recyklaci aut. Automobilky si k této práci budou hledat smluvní partnery, to se týká i České republiky,“ řekl Profitu šéf pro recyklaci lohofské továrny Guido Knoll. „Budou to menší firmy, které jsou technologicky schopné proces zvládnout. Automobilka si pochopitelně samotný průběh recyklace napřed musí ověřit.“

Jak recyklace probíhá a co by pro případné zájemce znamenala příprava na ni? „Na skutečnost, že auta bude potřeba ekologicky šrotovat, musí v první řadě myslet už výrobce. Inženýři proto již dnes nekonstruují jen nová auta, ale i technologie na jejich likvidaci,“ říká Guido Knoll. Podle jeho slov je většina součástek v současnosti vyráběných vozů BMW už nyní připravena k ekologicky čisté likvidaci. „Konstruktéři musí při vývoji auta myslet na to, co bude za deset až patnáct let. To je totiž průměrná životnost stroje,“ uvedl Knoll.

Samotná recyklace pak probíhá tak, že staré auto je nejdříve zbaveno airbagů. To je citlivá část procesu, protože každý airbag obsahuje výbušninu, kterou je třeba bezpečně odpálit. Plyny z náplní ochranných vaků jsou pak odsáty ventilací. Nato je stroj vyzvednut na zvedák. Technik z vozu „vylije“ veškeré tekutiny. Vypuštění paliva z nádrže, oleje z motoru a brzdové kapaliny není složité, horší je to s vytlačením náplní tlumičů. V Lohofu na to mají speciální zařízení. Jeřáb na konci linky vytrhne z auta motor a stroj je připraven k finálnímu slisování.

Z továrny je pak vyvezena kostka slisovaného kovu, ze které netečou žádné oleje a další kapaliny. „Každého našeho potenciálního partnera si nejdříve otestujeme, BMW tak činí většinou na prototypech či testovacích autech. Pak může být uzavřena smlouva o dlouhodobé spolupráci,“ říká Guido Knoll.

ČEŠI AŽ V DRUHÉ ŘADĚ

Kdo v Česku dostane případné recyklační zakázky BMW? „V první řadě to budou pobočky německých firem, spolupracujeme třeba s firmou Shredda,“ řekl Profitu Guido Knoll. Podle jeho slov by ale mělo zbýt dost příležitostí i pro malé české firmy.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Tamron představil pořádné tele. První objektiv pro zrcadlovky s 22× zoomem
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít