BMW 116i: Malý bavorák dospěl

04. března 2012, 09:39 - Stanislav Švarc
04. března 2012, 09:39

Vzhled druhé generace BMW řady 1 zcela odpovídá jejímu charakteru. Ubyla hravost a rozpustilost, nejmenší bavorák dospěl.

Foto: BMW

 Jestli nějaká automobilka v posledních letech dokázala pravidelně rozčilovat svoje ortodoxní fanoušky, tak to bylo BMW. Stačí připomenout model X6, masivní nasazování dieselových motorů i do aut, k nimž se podle zažitých představ nehodí, čím dál menší využívání oblíbeného atmosférického řadového šestiválce nebo koneckonců právě řadu 1.

Jenže se ukázalo, že ortodoxních vyznavačů tradičních hodnot BMW zřejmě není tolik, protože bavorská automobilka prochází mimořádně úspěšným obdobím. A většina z těchto „zločinů“ proti tradici se na trhu setkala s mimořádným zájmem. Platí to i pro jedničkovou řadu.

Vidíte žraloka?

První generace se po designové stránce vydala jiným směrem než konkurenti a její nástupce nepřichází s ničím výrazně novým. Stále tak trochu připomíná žraloka, má působivou siluetu s mimořádně dlouhou přídí, a naopak krátkou zádí. Úpravy linií přední masky a světlometů však vozu dodaly důstojnější a dospělejší vzhled.

Po otevření dveří vás ke vstupu vyzve tradičně povedený interiér. Kdo se v poslední době svezl s některým z modelů bavorského výrobce, ten ví, o čem je řeč. I u nejlevnějšího (byť ne levného) modelu si BMW dalo záležet na použitých materiálech a zpracování. Potěší také skvělá ergonomie ovládání a orientace „kokpitu“ na řidiče.

Cestující na předních sedadlech si užijí dostatek prostoru, nohám příliš nevadí ani středový tunel. I odkládacích ploch je uvnitř dost. Na zadních sedačkách už to tak slavné není, ale to není výtka. BMW řady 1 je prostě pořád hatchback nižší střední třídy. Zavazadlový prostor nabízí objem 360 litrů a má poměrně praktický tvar. Po snadném sklopení druhé řady sedadel se lze dostat až na 1 200 litrů.

Základem je šestnáctka

V minulé generaci byl základním motorem atmosférický dvoulitrový čtyřválec ve třech výkonových variantách, který se montoval do aut s označením 116i, 118i a 120i. To už je minulost. V nových jedničkách s tímto označením najdeme přeplňované šestnáctistovky.

V testovaném nejslabším provedení nabízí 136 koní, slušný točivý moment i kultivovaný chod, ale není příliš hravý. V nízkých otáčkách se chová lenivě, pak se sice ochotně probere, ale po překročení pěti tisíc otáček už se mu zase do práce moc nechce. Vše navíc doprovází nepříjemné vibrace. Atakovat červené pole otáčkoměru vás prostě bavit nebude.

Že nejslabší „jednička“ má jiné priority než útočit na závodnické pudy, dokazují také nezvykle dlouhé převody. Je jasné, že konstruktéři BMW toužili především po co nejnižší spotřebě. Na papíře se zdá, že se jim to i povedlo, ale reálná spotřeba přeplňované šestnáctistovky hodně závisí na stylu jízdy.

BMW 116i

motor zážehový čtyřválec

objem 1598 cm3

max. výkon 100 kW (136 k)

max. toč. moment 240 Nm

max. rychlost 210 km/h

z 0 na 100 km/h 8,5 s

spotřeba 5,7 l/100 km

cena test. verze 802 825 Kč

Reálnou spotřebu navíc výrazně nesnížily ani „ekovychytávky“ typu jízdní režim EcoPro, který omezí reakci na plyn a upravuje výkon alternátoru či klimatizace. Na palubě je také systém Auto Start Stop, vypínající například na křižovatce motor. V zimě však pochopitelně nefunguje, takže ho nebylo možné vyzkoušet. Po zkušenostech z jiných BMW ale o velkého pomocníka nejde.

Podvozek by snesl víc

Je škoda, že BMW svůj nejmenší model obralo o porci zábavy, podvozek se totiž náramně povedl. Není přehnaně tuhý, ale zachovává si v zatáčkách jistotu a ve spojení s pohonem zadní nápravy – což jiné hatchbacky nemají – umí řidiči připravit dostatek radosti. Precizně se chová šestistupňová manuální převodovka, lepší by mohlo být nepříliš citlivé řízení.

Už v úvodu bylo řečeno, že nejmenší BMW dospělo. Ubralo trochu na zábavnosti a hravosti, soustředí se víc na vážné věci – spotřebu a ekologii. Přesto i nadále patří na špičku mezi hatchbacky nižší střední třídy, v segmentu C po stránce jízdních vlastností nic lepšího neseženete. V Mnichově to moc dobře vědí, i proto si nechají „jedničku“ pořádně zaplatit. Nejlevnější model vyjde na 630 tisíc korun.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít