Menu Zavřít

Blízký a Střední východ: čeští exportéři by nemuseli vyklízet pole

24. 3. 2003
Autor: Euro.cz

Obchodní vazby na Blízký a Střední východ u nás mají dlouholetou tradici a dnes v tomto teritoriu najde odbyt české zboží za desítky miliard korun. Jak dalece může účast ČR ve válečném konfliktu ohrozit náš export do této oblasti? Do roku 1989 byl náš export do tohoto regionu z hlediska komoditního nepochybně velmi výhodný.

Obchodní vazby na Blízký a Střední východ u nás mají dlouholetou tradici a dnes v tomto teritoriu najde odbyt české zboží za desítky miliard korun. Jak dalece může účast ČR ve válečném konfliktu ohrozit náš export do této oblasti?

Do roku 1989 byl náš export do tohoto regionu z hlediska komoditního nepochybně velmi výhodný. Kromě tradičních českých výrobků (sklo, keramika, bižuterie) a produkce zbrojního průmyslu tady nacházely dobrý odbyt zejména investiční celky (rafinerie, elektrárny, cementárny, pivovary apod.). S tím ovšem korespondovala už ne tak výhodná skladba partnerů. Mezi nimi dominovaly „spřátelené“ režimy, především Libye, Sýrie či Irák. Obchodní kontakty na země Perského zálivu, Izrael nebo Jordánsko byly v podstatě nulové, když v osmdesátých letech začala ochabovat i s takovými tradičními partnery, jako byl Egypt či Libanon. I z tohoto krátkého výčtu je patrné, že obchodní výměny tehdejší ČSSR se Blízkým a Středním východem byla motivována více politicky než ekonomicky - svědčí o tom i skutečnost, že z této doby pochází nejedna nedobytná pohledávka. Situace se radikálně změnila po roce 1989 a zejména 1991. České výrobky se začaly uplatňovat na „nových“ trzích (Izrael, Spojené arabské emiráty, Saúdská Arábie), oživily se vztahy s arabskými zeměmi severní Afriky, když naopak se víceméně zastavila obchodní výměna s někdejšími „spřátelenými“ zeměmi, s výjimkou Sýrie. S tímto nepochybně pozitivním rozšířením obchodních příležitostí ovšem byla spojena změna zbožové struktury českého exportu do oblasti. Dodávky investičních celků se z ní víceméně vytratily - české firmy nemohou konkurovat dodavatelům z vyspělých tržních ekonomik, přičemž v pozadí této skutečnosti je především jejich finanční slabost. Na světovém trhu investičních celků nabídka vysoce převažuje nad poptávkou. To pochopitelně zvyšuje nároky odběratelů jak na kvalitu a její záruky, tak především na způsoby financování výstavby, kde se standardem stávají dlouhodobé nízkoúročené úvěry. Nepochybně i tato okolnost stála v pozadí jistého zklamání nad víceméně nulovou účastí českých firem na poválečné rekonstrukci Kuvajtu po válce v roce 1991. To ale nic nemění na tom, že naše současné obchodní pozice v této oblasti by z hlediska politického neměl právě probíhající konflikt výrazněji ohrozit. Největšími partnery v tomto teritoriu jsou dnes pro nás země, které více či méně viditelně stojí na straně USA - státy Perského zálivu, Izrael, Jordánsko, Turecko. Poslední jednání ligy arabských zemí ukázalo, že i pro severoafrické arabské státy je těžké nalézt s Bagdádem společnou notu, a tak lze předpokládat, že jejich odpor vůči válce se odehraje povětšinou v rétorické rovině. Tím spíše, že proirácká arabská fronta vlastně neexistuje, jistě i proto, že takoví „přirození“ spojenci Bagdádu jako Sýrie a prosyrský Libanon mají nemalé vlastní vnitropolitické problémy, a navíc, v případě Sýrie, vlastní regionálněvelmocenské ambice. Lze proto s jistou dávkou optimizmu předpokládat, že konflikt bude krátký a že pozice českého exportu na Blízkém a Středním východě zůstanou zachovány a jejich budoucnost bude určována především ekonomickými faktory.

Český export na Blízkém a Střední východ (mil. Kč)

Země 2001 2002

Turecko 4866 8912

Jordánsko 456 552

SAE 5539 7190

Tunisko 330 351

Izrael 2805 2407

Kuvajt 267 332

Egypt 2082 1611

Maroko 428 277

Alžírsko 1078 1442

Katar 33 137

Sýrie 1488 1441

Libye 130 72

Írán 1121 1309

Bahrajn 81 54

S. Arábie 2077 1097

Omán 29 29

Libanon 1269 1003

BRAND24

Irák 1 15

PRAMEN: CELNÍ SPRÁVA ČR

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).