Blíží se sjednocení zákazu?

19. května 2008, 00:00 - Tomáš Johánek
19. května 2008, 00:00

OMEZENÍ JÍZD KAMIONŮ - Jednotná pravidla pro částečný zákaz jízdy kamionů a vozidel nad 7,5 tuny ve všech zemích Evropské unie. Taková je představa Sdružení automobilového průmyslu reprezentovaného jeho ředitelem Antonínem Šípkem.

Ministerstvo dopravy zvažuje návrh Strany zelených, aby vedle víkendového zákazu jízd kamionů platil i celoroční zákaz v pátek odpoledne mezi 15. a 20. hodinou. Podobné nařízení přitom neplatí v žádné z okolních zemí. Dosud platí celoroční omezení v neděli od 13 do 22 hodin, o prázdninách pak v páteční podvečer a v sobotu dopoledne.

Zástupci českého automobilového průmyslu se přiklánějí k návrhu, aby kamiony nesměly jezdit celoročně od sobotních 22.00 hodin do stejného času v neděli. Od poloviny června do poloviny září by kamiony musely stát od 7.00 hodin v sobotu do nedělních 22.00 hodin.

Vládní rezort nyní čeká na zpracování studie o posouzení dopadů podobného kroku na podnikatele a ekonomiku. „Na základě této studie předložím vládě zřejmě několik variant rozsahu omezení jízd kamionů s vyčíslením jejich dopadu na ekonomiku. Chci říci zcela jasně, že pokud se například zavede páteční zákaz jízdy kamionů, zdraží se rohlík o tolik a tolik korun,“ řekl Profitu ministr dopravy Aleš Řebíček.

Na fatální dopady především pátečních zákazů jízd upozorňuje zejména Sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Zákazy by totiž narušily systém „just in time“, který využívá řada velkých firem, například všechny automobilky. „Celkový dopad do firem, které sdružujeme, je možné vyčíslit na 2,8 miliardy korun ročně,“ míní šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Víkendové zákazy by si rovněž vyžádaly stavbu dalších logistických center, ve kterých by bylo nutné zboží skladovat po dobu, než by je mohla nákladní auta dopravit jinam. To by představovalo nezanedbatelné investice, které by se možná promítly do cen zboží.

Podle generálního tajemníka sdružení autodopravců Martina Špryňara je zejména zákaz jízd v pátek v praxi nerealizovatelný. Podél českých silnic totiž chybí odstavná parkoviště. A nejedná se přitom o malé číslo, sdružení odhaduje nedostatek na 2000 míst. „Řidiči kamionů jsou vystaveni neřešitelné situaci. Stát jim nakazuje zastavit, zároveň se však nebyl schopen postarat o to, aby bylo kde,“ dodává.

Argumentů proti rozšíření víkendových zákazů jízd existuje řada. Seriózně by se alespoň některými z nich měla zabývat právě zmiňovaná studie. Pokud by prokázala, že dopady na podnikatele a ekonomiku budou zničující, je pravděpodobné, že k dohodě o rozšíření víkendových zákazů jízd nedojde.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče