Blíží se sjednocení zákazu?

19. května 2008, 00:00 - Tomáš Johánek
19. května 2008, 00:00

OMEZENÍ JÍZD KAMIONŮ - Jednotná pravidla pro částečný zákaz jízdy kamionů a vozidel nad 7,5 tuny ve všech zemích Evropské unie. Taková je představa Sdružení automobilového průmyslu reprezentovaného jeho ředitelem Antonínem Šípkem.

Ministerstvo dopravy zvažuje návrh Strany zelených, aby vedle víkendového zákazu jízd kamionů platil i celoroční zákaz v pátek odpoledne mezi 15. a 20. hodinou. Podobné nařízení přitom neplatí v žádné z okolních zemí. Dosud platí celoroční omezení v neděli od 13 do 22 hodin, o prázdninách pak v páteční podvečer a v sobotu dopoledne.

Zástupci českého automobilového průmyslu se přiklánějí k návrhu, aby kamiony nesměly jezdit celoročně od sobotních 22.00 hodin do stejného času v neděli. Od poloviny června do poloviny září by kamiony musely stát od 7.00 hodin v sobotu do nedělních 22.00 hodin.

Vládní rezort nyní čeká na zpracování studie o posouzení dopadů podobného kroku na podnikatele a ekonomiku. „Na základě této studie předložím vládě zřejmě několik variant rozsahu omezení jízd kamionů s vyčíslením jejich dopadu na ekonomiku. Chci říci zcela jasně, že pokud se například zavede páteční zákaz jízdy kamionů, zdraží se rohlík o tolik a tolik korun,“ řekl Profitu ministr dopravy Aleš Řebíček.

Na fatální dopady především pátečních zákazů jízd upozorňuje zejména Sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Zákazy by totiž narušily systém „just in time“, který využívá řada velkých firem, například všechny automobilky. „Celkový dopad do firem, které sdružujeme, je možné vyčíslit na 2,8 miliardy korun ročně,“ míní šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Víkendové zákazy by si rovněž vyžádaly stavbu dalších logistických center, ve kterých by bylo nutné zboží skladovat po dobu, než by je mohla nákladní auta dopravit jinam. To by představovalo nezanedbatelné investice, které by se možná promítly do cen zboží.

Podle generálního tajemníka sdružení autodopravců Martina Špryňara je zejména zákaz jízd v pátek v praxi nerealizovatelný. Podél českých silnic totiž chybí odstavná parkoviště. A nejedná se přitom o malé číslo, sdružení odhaduje nedostatek na 2000 míst. „Řidiči kamionů jsou vystaveni neřešitelné situaci. Stát jim nakazuje zastavit, zároveň se však nebyl schopen postarat o to, aby bylo kde,“ dodává.

Argumentů proti rozšíření víkendových zákazů jízd existuje řada. Seriózně by se alespoň některými z nich měla zabývat právě zmiňovaná studie. Pokud by prokázala, že dopady na podnikatele a ekonomiku budou zničující, je pravděpodobné, že k dohodě o rozšíření víkendových zákazů jízd nedojde.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu…
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Také SUV Lada XRay může být „exkluzivní“. Stačí k tomu pár dílů z Dacie
BMW dnes odpoledne ukáže novou X3. Na první fotky se můžete podívat už teď
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín, ne na elektřinu
Technologie
Českem se šíří další vlna phishingu. Podvodný e-mail se vydává za zprávu KB
Microsoft reaguje na Kasperskyho. Většinu obvinění smetl ze stolu
Asus Lyra je Wi-Fi, které pokryje celý dům. Má tři routery spojené mesh sítí
Spotify se více integruje. Seznamy skladeb můžete s přáteli tvořit i v Messengeru
Evleaks: Galaxy Note 8 posune cenovou laťku ještě výš, bude stát 1000 eur
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít