Blahodárný minimalismus

21. března 2011, 16:21 - Jiří Červenka
21. března 2011, 16:21

Cayman R je další Porsche zrozené z myšlenky, že méně znamená více

Jak udělat skvělé ještě lepším? Nikdo nezná odpověď na tuto nesnadnou otázku lépe než Porsche. Sportovnější verze jeho sportovních modelů už celá desetiletí vyhrávají jak ve srovnávacích testech automobilových časopisů, tak v srdcích – a peněženkách – zákazníků. Vstupní model značky, dvoumístné kupé Cayman, se ale své ostré varianty ne a ne dočkat. Až doteď.

Větší svaly, méně sádla

Nový Cayman R se má k „normálnímu“ Caymanu S podobně jako právem opěvovaná 911 GT3 RS k „normální“ 911 Carrera S. Díky novému výfuku a přeprogramované řídicí jednotce dává její motor o sedm kW vyšší výkon. Tužší sportovní podvozek se samosvorným diferenciálem slibuje ještě preciznější chování a jako bonus snižuje těžiště auta o 22 milimetrů. Aerodynamický paket s nepřehlédnutelným zadním křídlem redukuje vztlak ve vysokých rychlostech. A především je celé auto o nezanedbatelných 55 kilogramů lehčí, čímž se hrdě hlásí k urozenému rodokmenu modelů „RS“, sahajícímu až ke kultovní Carreře 2.7 RS z roku 1973. Uspořit hmotnost odpovídající mladé ženě není v moderním autě jen tak. Konstruktéři museli použít nákladné hliníkové dveře, navrhnout speciální odlehčené devatenáctipalcové ráfky, sáhnout do GT3 RS pro fantastická anatomická sedadla se skořepinou z uhlíkových vláken a redukovat seznam komfortní výbavy. Klimatizace a rádio ušetří patnáct kilo, ale každý zákazník, který bude chtít svůj Cayman R někdy také prodat, si je určitě přiobjedná. Textilní poutka na zavření dveří místo plastových klik sice mnoho kil neuspoří, ale jedná se o detail se slavnou historií a schopnost podtrhnout speciální atmosféru na palubě mu nemůže upřít ani největší cynik.

Týmová režie?

Vskutku, když se vsoukáte do těsné skořepinové sedačky, zlehka obejmete semišem čalouněný volant (jako v GT3 RS!) a přitáhnete lehoučké aluminiové dveře za subtilní proužek červeného textilu, očekávání by se dala krájet. Cayman s tuhou dvoumístnou karoserií, uprostřed uloženým motorem a kompaktními vnějšími rozměry od začátku sliboval mimořádnou hloubku dynamických schopností, ale člověk se nemohl zbavit dojmu, že kousek jeho potenciálu zůstává záměrně ladem. Vstupní model přece nemohl být lepší, rychlejší nebo řidičsky podmanivější než ikona jménem 911, což je nosná – a mimořádně rentabilní – modelová řada Porsche. Pokud byl někdy v Zuffenhausenu, kde má Porsche sídlo, takový pokyn do vývojového střediska ve Weissachu skutečně vydán, časem očividně pozbyl platnosti, protože v porovnání s běžnými verzemi 911 je Cayman R absolutní řidičskou senzací. Na křivolakých silničkách v kopcovité západní části Mallorky, kam Porsche sezvalo zástupce médií na seznamovací jízdy se zatím nejostřejším caymanem, auto svého řidiče naprosto pohltí. Plochý šestiválec o objemu 3,4 litru, uložený hned za vašimi zády, možná posílil jen o deset koní, ale nový software spolu s volnějším výfukem dal už tak skvělému motoru další dávku prudkosti, naléhavosti a říznosti. Podvozek udivuje i na hrbolatém, často znečistěném povrchu zdejších cest takovou kombinací přesnosti a předvídatelnosti, jakou by člověk čekal spíše od dobře nastaveného rallyového speciálu než od „juniorského superauta“. Jak důvěra v cayman roste, na výjezdech ze zatáček začnete postupně objevovat meze přilnavosti zadních pneumatik, ale díky skvěle zvládnutému naladění podvozku a vzácně komunikativnímu řízení zůstáváte i v takových okamžicích pány situace. Elektronický stabilizační program lze vypnout, není to však potřeba – je výborně nakalibrovaný a do rychlosti nějakých 70 km/h do dění nijak nezasahuje, pokud řidič ví, co dělá. Cayman R vybavený příplatkovou dvouspojkovou převodovkou PDK má sedm rychlostí, umožňuje ruční řazení tlačítky na volantu a v kombinaci s příplatkovým paketem Sport Chrono, jehož součástí je i elektronická regulace rozjezdu, zkrátí akceleraci z nuly na 100 km/h ze standardních 5,0 na 4,7 sekundy. Pětadvacetikilový nárůst hmotnosti je přijatelnou daní za každodenní pohodlí, tím spíše, že v samočinném režimu převodovka pracuje velmi hladce a na ruční povely reaguje se zřídka vídanou bezprostředností.

O kousek dražší, o kousek lepší

Cayman R je bezpochyby znamenitý řidičský nástroj. Do mysli se jistě vkrádá otázka, jestli je o dost výjimečnější než Cayman S, do kterého lze mnohé z prvků verze R pořídit v rámci příplatkové výbavy, jediný pohled do ceníku nicméně takové obavy zaplaší. Cayman R je totiž jen o osmdesát sedm tisíc dražší, což je víc než příznivá cena za všechny ty věci, které dostanete navíc, o exkluzivitě nemluvě. A když uvážíte, že základní 911 Carrera je o víc než půl milionu dražší, začne nejdivočejší z caymanů vypadat jako hříšně výhodná nabídka. Cayman S je sice ještě levnější a ne o mnoho horší, ale o to zde přece jde – vzít dobré a udělat to ještě lepším. To umějí inženýři ve Weissachu jako nikde na světě.

Value for money 9/10 Radost z jízdy: 38/40
Komfort: 21/30
Praktičnost: 13/20
Charisma: 9/10
Celkem: 81 ze 100

Porsche Cayman R Cena: 1 799 000 Kč Motor: plochý šestiválec 3,4 l, 243 kW, 370 Nm Zrychlení z nuly na 100 km/h: 5,0 s Nejvyšší rychlost: 282 km/h Spotřeba 9,7 l/100 km

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče