Bitva o Ostravu začíná

27. listopadu 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
27. listopadu 2006, 00:00

KONKURENCE NA ŽELEZNICIV půlce prosince začne válka o cestující na železnici mezi Prahou a Ostravou. Loni přišly České dráhy na této trase s pendoliny, letos se chystá udeřit soukromá firma Railtrans. Nové zbraně chystají i „žluté autobusy“.

KONKURENCE NA ŽELEZNICI V půlce prosince začne válka o cestující na železnici mezi Prahou a Ostravou. Loni přišly České dráhy na této trase s pendoliny, letos se chystá udeřit soukromá firma Railtrans. Nové zbraně chystají i „žluté autobusy“.

Se začátkem platnosti nového grafikonu se radikálně přiostří konkurenční prostředí na železnici mezi Prahou a Ostravou. České dráhy (ČD) vypraví mezi oběma městy denně šest párů vlaků Supercity vedených pendoliny. Šestkrát týdně se na tuto trasu vrátí také vlak Manažer, který byl průkopníkem rychlého spojení metropolí Čech a severní Moravy. Kromě těchto vlaků budou mezi Prahou a Ostravou jezdit další spoje kategorie EuroCity a InterCity.

Vlakům ČD chce ovšem „zatopit“ také soukromá společnost Railtrans, která denně vypraví na uvedenou trať osm párů rychlíků vedených klasickou soupravou. Jejich jízdní doba ale má být jen nepatrně delší než u pendolin, zajímavé tedy bude srovnání poskytovaných služeb a hlavně nabízené ceny jízdného.

ČESKÉ DRÁHY SÁZEJÍ NA RYCHLOST

Státní ČD chtějí soukromé firmy trumfnout především rychlostí. Od prosince zkrátí cestu z vybraných měst severní Moravy do Prahy pod čtyři hodiny, tedy až o pětinu. „Doba jízdy pendolina se zkrátí přibližně o dvacet minut a více se přiblíží hranici tří hodin, na přímé spoje do hlavního města budou lépe navazovat vlaky z Českého Těšína, Havířova, Opavy, Bohumína, Karviné a Frýdku-Místku. Z těchto měst budeme garantovat dopravu do Prahy nejvýše za tři hodiny a 50 minut,“ informoval mluvčí drah Aleš Ondrůj. Pokud jde o nabídku dalších služeb, zejména v pendolinu, neplánují ČD žádné větší změny. Co se naopak měnit bude, je cena jízdného, a to i u pendolina. Zatímco základní jízdné na síti ČD se od prosince mírně zvýší, u pendolina na trase mezi Prahou a Ostravou tomu bude jinak. Konkurence donutila dráhy nabídnout i nižší tarify než tomu bylo dosud. Základní cena jízdného sice zůstane i příští rok stejná (500 korun ve 2. vozové třídě jedním směrem), díky nové nabídce e-liška ji však lze za splnění určitých podmínek snížit až na 226 korun jedním směrem.

RAILTRANS LÁKÁ NA CENU Do startu prvních soukromých rychlíků v pravidelné železniční osobní dopravě na území České republiky zbývá již jen několik málo dnů. Railtrans momentálně ještě čeká, zda mu Drážní úřad schválí k provozu v Česku německé lokomotivy Siemens. Pokud ano, budou RTexpressy jezdit celou trasu o pouhou čtvrthodinku déle než pendolino Českých drah. „Výrobce však zatím neodstranil problém s elektromagnetickou kompatibilitou,“ uvedl Jiří Pospíšil z Drážního úřadu. Podobný problém měly v Česku všechny zahraniční stroje včetně pendolina. „Máme připraveno náhradní řešení, se kterým se nám podaří dodržet i slibované jízdní doby,“ řekl jednatel Railtransu Petr Šimral. Zásadní rozdíl mezi soukromými rychlíky a pendolinem ale má být v ceně jízdného. Za jízdu z Prahy do Ostravy vlakovým expresem Railtrans zaplatí cestující 240 korun. Cesta do Olomouce bude stát 190, do Pardubic 120 korun. Cena bude zahrnovat i rezervaci místa. ZKUŠENOSTI Z LOKÁLEK Railtrans není v železničním podnikání rozhodně neznámou firmou, zatím se ale angažoval především v oblasti nákladní přepravy. Společnost vznikla v roce 2003 a jejími majiteli jsou Petr Šimral a Radan Stift. V osobní dopravě provozuje od roku 2003 charterovou přepravu turistů, nejčastěji na trati Zittau - Praha. Od roku 2004 rovněž ve spolupráci se společností Hochwaldbahn zajišťuje provoz pravidelných osobních vlaků na trati Liberec - Zittau-Varnsdorf - Seifhennersdorf -Eibau. „Další objednané vlaky uvádíme do provozu po celém území republiky i na území Slovenska, Polska, Rakouska a Německa,“ říká Šimral. Podle jeho slov firma o provozu pravidelné rychlíkové dopravy mezi Prahou a Ostravou uvažovala již od roku 2000. „Postupně se naše plány upřesňovaly a protože úroveň podnikatelského prostředí i na železnici stoupá, rozhodli jsme se na konci roku 2005, že projekt rozjedeme,“ dodává Šimral. Trasa Praha - Ostrava je prý nejméně rizikovou trasou. Pokud se provoz RTexpressu z Prahy do Ostravy osvědčí, chystá Railtrans prodloužení ramena až do Košic, případně nové linky Praha - Brno - Bratislava - Žilina -Košice nebo České Budějovice - Praha -Děčín - Drážďany. NESPÍ ANI STUDENT AGENCY

V ničem pozadu nechce zůstat za železniční konkurencí ani autobusový dopravce Student Agency, který chce z Ostravy do Prahy a zpět vypravovat až 16 párů autobusů denně.

Dnes obě města spojuje osm párů žlutých autobusů. „Většina autobusů už jezdí plně obsazených, takže plánujeme do konce roku linku posílit. Autobusy by měly odjíždět každou hodinu,“ řekl ředitel Student Agency Radim Jančura. Autobusy dopraví cestující do Prahy za čtyři a půl hodiny, cena jízdenky se pohybuje od 150 do 290 korun. Jančura ovšem sám připravuje také vlastní vlakové spojení na Moravu. V současnosti ale teprve objíždí výrobce a vybírá nejlepší nabídku na leasing vlakových souprav.

Nejrychlejší dopravou mezi Prahou a Ostravou, ale také výrazně nejdražší, zůstane letecká doprava. Jednosměrná letenka bez slev z mošnovského letiště u Ostravy do Prahy-Ruzyně přijde také na více než šest tisíc korun. K čistému času letu (60 minut) je třeba připočítat dopravu do Mošnova (asi 20 kilometrů) a z ruzyňského letiště do centra Prahy.

CENA CESTY DO OSTRAVY

(ceny od 10. prosince) dopravní dopravce doba jízdy cena

prostředek v hodinách v korunách

SuperCity ČD 3:19 226 - 500

vlak EC, IC ČD 3:54 140 - 484

vlak R ČD 4:10 140 - 424

RTexpress Railtrans 3:28 240

autobus Student Agency 4:30 150 - 190

letadlo ČSA 1:00 4136 - 6026

Pozn. Nejvyšší cena je obvykle základní, nižších cen lze dosáhnout jen po splnění určitých požadavků daných jednotlivými dopravci

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče