Bitva o naši Škodovku!

17. října 2005, 00:00 - Miroslav Kaňa
17. října 2005, 00:00

PSALI JSME PŘED 15 LETY Po dlouhých jednáních o tom, co dále s mladoboleslavskou Škodovkou, doprovázených četnými a divokými spekulacemi, se blíží rozuzlení. Do konce září se měly předložit nabídky zahraničních firem a do konce října se má rozhodnout vlastně o tom, v čem budeme v budoucnu jezdit, jestliže se rozhodneme pro tuzemský vůz.

PSALI JSME PŘED 15 LETY

Po dlouhých jednáních o tom, co dále s mladoboleslavskou Škodovkou, doprovázených četnými a divokými spekulacemi, se blíží rozuzlení. Do konce září se měly předložit nabídky zahraničních firem a do konce října se má rozhodnout vlastně o tom, v čem budeme v budoucnu jezdit, jestliže se rozhodneme pro tuzemský vůz. Toto rozhodnutí se ale nedotkne jen milionů motoristů, ale také desítek tisíc lidí v autoprůmyslu zaměstnaných.

Z těch, kteří chtěli jakoukoli formou spolupracovat s mladoboleslavským výrobcem osobních automobilů, mnozí odpadli. Původně bylo rozhodnuto, že zájemci mají podnikatelské záměry předložit do poloviny září. Jenže se objevila francouzská státní automobilka Renault s návrhem, který jistě zalahodil. Především však těm, kteří mají rádi monopoly a „zabíjení více much jednou ranou“, tedy řešení několika problémů jedním rozhodnutím. Renault, zjednodušeně řečeno, navrhl neřešit jen problémy výroby aut v Mladé Boleslavi, ale v celém státě naráz -pochopitelně pod jeho ochranou.

VE HŘE JSOU DVĚ FIRMY

Objevil se nový termín pro předložení podnikatelských záměrů, a tím byl konec září. Ve hře jsou nyní prakticky jen dvě firmy: Renault a německý Volkswagen. Odborníci se kloní na tu i druhou stranu. Podnikatelské záměry posoudí skupiny odborníků a výrobce, dále pak skupiny odborníků zahraniční firmy Price Waterhouse a obě dají dobrozdání a doporučení. Pak přijde na řadu ministerstvo strojírenství a elektrotechniky ČR, a jak to u nás bylo zvykem, možná ještě někdo další.

Vím, je to pro ekonomiku podstatné rozhodnutí. Vím však také, že se výrazně dotkne výrobce, a tak si myslím, že jeho stanovisko by mělo mít svoji váhu. Dnes tam říkají - chceme, aby se rozhodovalo ekonomicky, nikoliv politicky. Musíme si říci na rovinu o co jde. V naší zemi má řada lidí výhrady vůči Němcům, hlavně ze starší generace. Příčiny jsou vcelku jasné i pochopitelné a netřeba je příliš rozebírat. Spojení obou německých států znamená vytvoření silného jedince - hospodářsky i politicky.

Automobilka Volkswagen byla založena v roce 1938 za Hitlera jako státní podnik. O jejím rozvoji se dá hovořit až po válce. V roce 1960 byla firma privatizována, kdy 20 % akcií získala spolková vláda, 20 % spolková země a zbytek tvořily lidové akcie. Získané prostředky vytvořily nadaci, která působí do dneška. Podporuje vědu a výzkum v přesně stanovených úkolech, například rozvoj biotechnologií. 

Autor: Miroslav Kaňa (Profit č. 7/1990)

Mohlo by vás zajímat

Finance
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít