Bitva formátů

22. dubna 2011, 17:48 - Blahoslav Hruška
22. dubna 2011, 17:48

Na trhu s digitálními knihami zuří boj o přežití. Obětí je zákazník

Představte si, že si koupíte knihu na pražském Václavském náměstí a dostanete k ní od knihkupce speciální desky. Inu, reklamní strategie, pomyslíte si. Když vám k nim ale přidají poučení, že do nich nesmíte vkládat jinde zakoupené tituly a naopak čtivo z prodejny na Václaváku musíte číst právě jen v originálních obalech, normální vám to už nepřijde. Jenže právě tak se chová český trh s elektronickými knihami. Ačkoli se měsíčně v digitalizované podobě prodá jen několik set kusů titulů, které kupují jen opravdoví nadšenci, konkurence se blokuje. Existují totiž hned tři vzájemně neslučitelné kódy (takzvané DRM), pomocí nichž se zakoupené e-knihy „obalují“ proti kopírování. Na zákazníkovi je, aby se pak v chaosu orientoval. Samotná blokace má racionální základ – každá kopie digitálních dat je stejně kvalitní jako originál, a proto se vydavatelé chtějí ujistit, že elektronickou knihu si přečte právě jen ten, kdo si ji koupil. Potud by vše bylo logické. Problém ovšem je, že zákazník si musí dopředu vybrat, v jakém formátu si e-knihu přečte. A když si ji koupí třeba levněji jinde, nebude mu kvůli konkurenčnímu DRM vůbec fungovat. Navíc majitelé pravděpodobně nejoblíbenější hardwarové čtečky Kindle od amerického Amazonu mají prostě smůlu. Když už si něco z českých serverů legálně stáhnou, jde o formát PDF, který se na elegantní krabičce téměř nedá přečíst. „Víme, není to ideální, ale lepší než nic,“ přiznává na svých stránkách portál Palmknihy.cz, který jako jeden z mála nabízí zdarma texty, které lze nahrát i do kapesní knihovny od Amazonu.
Jak ze zmatení digitálních práv ven? Z hlediska uživatele by bylo nejlepší, kdyby se všichni prodejci dohodli tak, aby měl zákazník jistotu, že si zakoupený titul přečte v libovolném přístroji a bez zbytečných instalací. To je ale jen zbožné přání, které navíc nezávisí jen na vůli vydavatelů. Třeba Amazon do svých čteček digitální ochranu od softwarové firmy Adobe zkrátka nepustí. „Šance, že by se trh sjednotil na jednom kódu, je nereálná. Je to stejné jako s mobilními telefony – různé modely mají různé operační systémy,“ potvrzuje publicista Miloš Čermák.

Šifra mistra Nováka

Zbývá proto jen radikální řešení – převálcovat český trh tak, aby se tu uchytil jen jeden velký hráč a ostatní živořili na okraji. Přesně to chystá platforma Wooky, za níž stojí podnikatel Lukáš Novák. Jeho firma vyvinula vlastní softwarovou čtečku i s ochranným kódem a od počátku dubna platformu do svých e-knih buduje žralok českého knižního trhu – společnost Euromedia Group. Dceřiná firma německého koncernu Bertelsmann má pod svými křídly zavedené značky jako Knižní klub nebo Odeon. Výhodou nového portálu Ebux.cz, v němž spojily síly právě Wooky s Euromedia Group, je určitě snadná platba přes SMS všech mobilních operátorů. Reklama Ebuxu na elektronickou literaturu staví na jednoduchosti a letáky navíc jako by z oka vypadly katalogům osvědčeného Knižního klubu.
Jinak ale zájemce o kvalitní digiliteraturu v češtině čeká očistec, který se s anonymním nákupem v kamenné prodejně nedá srovnat. Musí dát k dispozici číslo svého mobilu, potvrdit registraci a samozřejmě si stáhnout program Wooky. Ani pak ale nemá klid – software se totiž každý měsíc sám připojuje k internetu, aby potvrdil, že čtenář má knížky skutečně legálně koupené. Dokonce ani ukázka z nabízených děl není tak úplně zdarma – i ta vyžaduje e-mail a heslo.
Lukáš Novák ale přesto věří, že proti stávající konkurenci jeho systém nabízí čtenářům samé výhody. „Nemusíte si fyzicky stahovat žádné soubory ani nic přetahovat kabelem. DRM běží na pozadí aplikace Wooky a nijak vás neotravuje. Je to rozumný kompromis mezi přáním vydavatelů a zákazníků. Každopádně uživatelsky nejpříjemnější z toho, co se na českém trhu nabízí,“ líčí podnikatel. Konkurence ale upozorňuje na to, že právě spojení s Euromedia Group může být smrtícím polibkem čtenáři. „Když si pořídíte čtečku Wooky, musíte počítat s tím, že budete kupovat jen tituly od firem spřátelených s Euromedii. A tuhle společnost nemá ráda polovina českých nakladatelů,“ říká Martin Lipert z portálu eReading.
Byznysmen Novák má pravdu v tom, že šance na „český Amazon“ tu čistě podle statistik je. Český trh není zdaleka tak malý a nezajímavý, jak by se mohlo zdát. Společnost Mediaresearch před měsícem zjistila, že svou knihovnu by do digitální podoby ráda překlopila sedmina všech uživatelů internetu. A to je téměř 800 tisíc zájemců. Má to ale háček – většina čtenářů nadále čte digitální knihy postaru, tedy na obrazovce počítače. Kapesní čtečku využívá stále jen pět procent z těch, kdo brouzdají po internetové síti. I to se chystá Wooky změnit – v červnu chce vyrukovat s vlastní chytrou krabičkou, která podobně jako papír nevydává žádné záření a vydrží na jedno nabití až několik týdnů. A proč nezvolit logičtější cestu a nedomluvit se rovnou s Amazonem, který jako dominantní hráč zaplavuje trh svými čtečkami Kindle? „Jsem nohama na zemi. Když Amazon nejedná ani s českými nakladateli, kteří mají zahraniční majitele, proč by se měl bavit s námi?“ argumentuje Lukáš Novák.

David a Goliáš

Hra na obra a Goliáše, kterou v dubnu spustil Ebux se svou čtečkou Wooky, může mít nakonec rozuzlení, které nepotěší ani Euromedia Group, ani jeho konkurenty. Uživatelé totiž mohou změť ochranných kódů DRM jednoduše ignorovat a obcházet. Již nyní jsou specializované weby plné chytrých programů a návodů, jak digitální bariéru jednoduše prolomit. A je-li březen měsíc knihy, pak je 4. květen od loňska mezinárodním dnem bojkotu ochranného kódu. „DRM je pohroma pro používání hudby, filmů a knih. Je navržen tak, aby donutil uživatele používat specifický software a zařízení,“ říká Jim Killock, prezident Open Rights Group, která k obcházení digitálního zabezpečení vyzývá. „DRM znamená, že ztrácíte kontrolu a jste vydáni napospas milosrdenství výrobců,“ dodává. Na úskalí rozhádaného českého rybníčku s e-knihami upozorňuje i Martin Lipert. „Vidím tu riziko, že bude posilovat pirátský trh,“ varuje. O tom, že bojkot dat zabalených do speciálního kódu může být smrtící ranou, se letos v únoru přesvědčil server i-legálně.cz. Definitivně totiž zkrachoval a nezachránil ho ani pokus začít prodávat hudbu sice placenou, ale bez obtěžující ochrany. Totéž může brzy stihnout i elektronické knihkupce. Současný chaos, kdy je čtenář e-knih jen obětí znesvářených prodejců, kteří se zuby nehty drží svého hýčkaného kódu, tomu jen nahrává.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče