Biosložka prý motory nepoškodí

10. září 2007, 00:00 - (joh)
10. září 2007, 00:00

NOVÉ SLOŽENÍ NAFTY Přimíchávání malého množství biosložky do motorové nafty, které je v Česku povinné od 1. září, dieselovým motorům neuškodí. Podíl metylesteru v naftě je totiž velmi malý. Tvrdí to ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. „Norma povoluje přimíchávání do pěti procent.

NOVÉ SLOŽENÍ NAFTY

Přimíchávání malého množství biosložky do motorové nafty, které je v Česku povinné od 1. září, dieselovým motorům neuškodí. Podíl metylesteru v naftě je totiž velmi malý. Tvrdí to ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. „Norma povoluje přimíchávání do pěti procent. Shodli se na tom evropští výrobci,“ říká ministr.

Evropské a české normy umožňovaly přidávat bioethanol do benzinu a metylestery mastných kyselin do nafty již dříve, běžně se toho však zatím nevyužívalo. Nově se musí od září přidávat do nafty a od ledna příštího roku do benzinu. Ministr Říman i zástupci České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) tvrdí, že by tento fakt neměl mít žádný vliv na kvalitu pohonných hmot. „Možné riziko je pouze v případě, pokud by se například motorová nafta s obsahem biosložky dlouhodobě skladovala v nádrži vozidla. Pak by v palivu mohlo dojít k tvorbě pryskyřic, které by mohly mít negativní vliv na činnost motoru,“ míní generální sekretář ČAPPO Miloš Podrazil. Dlouhodobě ale prý znamená minimálně několik měsíců.

To, zda se do nafty přidá maximálně pět procent biosložky, bude kontrolovat Česká obchodní inspekce společně s celní správou. Motorista může u čerpací stanice načerpat palivo, které bude obsahovat více nebo méně nové složky, její podíl však nesmí překročit pět procent. „Nečekejme ale od biopaliv zázraky. Jejich výroba je drahá a náročná na prostor,“ tvrdí ministr. Proto se také v souvislosti se zavedením změn očekává zvýšení ceny nafty v objemu několika desítek haléřů.

„V České republice neexistuje ekonomická podpora používání biopaliv, tak jako v okolních zemích, přičemž výroba biosložek - ať už metylesteru řepkového oleje v případě nafty, nebo bioethanolu v případě benzinu -je dražší než výroba čistého fosilního paliva,“ vysvětluje Podrazil. Ten proto očekává mírný nárůst cen pohonných hmot. Od začátku září musí veškerá motorová nafta dodaná do konce roku na trh obsahovat minimálně dvě procenta biosložky. Stejné množství se bude od počátku příštího roku přimíchávat i do benzinů. Od roku 2009 se podíl povinně zvýší na 4,5 procenta u nafty a 3,5 procenta u benzinu. Biosložku přimíchávají rafinerie, distributoři, dovozci a majitelé takzvaných daňových skladů.

Názory odborníků na to, jakou budoucnost mají paliva s biosložkou, se různí, zejména kvůli poměrně vysokým pořizovacím nákladům na toto palivo. Podrazil spíše věří plynu a pak vysokooktanovým benzinům, které se momentálně vyvíjejí. Vše prý ale záleží na tom, jakým směrem půjde státní politika.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Nintendo už zase recykluje. Uvede novou verzi konzole SNES s 21 hrami
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít