Biopotravina roku má vysokou přidanou hodnotou

11. října 2004, 00:00 - PETR HAVEL
11. října 2004, 00:00

ZVÍTĚZIL BIO UHERÁK Biopotravinou roku 2004 se stal Bio uherák z ekologické farmy Sasov (píšeme o ní na str. 16) Josefa Sklenáře. Oceněný produkt je na tuzemském trhu dosud ojedinělý.

**ZVÍTĚZIL BIO UHERÁK

Biopotravinou roku 2004 se stal Bio uherák z ekologické farmy Sasov (píšeme o ní na str. 16) Josefa Sklenáře. Oceněný produkt je na tuzemském trhu dosud ojedinělý.

Podle člena poroty Tomáše Zídka z V ýzkumného ústavu zemědělské ekonomiky je bio vepřové maso na tuzemském trhu dosud velmi neobvyklou surovinou, porota navíc ocenila významnou inovaci, a to použití mořské soli místo soli dusitanové, což je unikát v rámci celé EU. Bio uherák je plísňový, fermentovaný trvanlivý tepelně neopracovaný salám bez stabilizátorů, barviv a konzervačních prostředků. Kromě vítězného produktu ocenila porota čestným uznáním také Zahradnictví Luční údolí Velehrad za barevné čínské ředkve a tuřínek. Letos poprvé byla také vyhlášena Nejlepší bioprodejna roku. Tou se stala bioprodejna Albio v Truhlářské ulici v Praze (viz s. 17), která se kromě klasického prodeje bioproduktů věnuje i spotřebitelské osvětě, z oblasti pekárenství nabízí zákazníkům produkty z vlastní biopekárny a jako jediná ze všech bioprodejen v ČR organizuje také po území ČR vlastní svoz bioproduktů od zemědělců. Porota přitom Albio označila za „tvůrce trendů v maloobchodním prodeji biopotravin v ČR“. Soutěž biopotravina roku vyhlašuje Nadace Partnerství a PR-BIO Svaz ekologických zemědělců. Základními kritérii jsou kvalita biopotravin, atraktivnost a dosupnost produktů pro spotřebitele, inovativnost, marketingový koncept a obal výrobu. Vítěz získává právo užívat na oceněných výrobcích logo „Česká biopotravina roku“ a peněžní odměnu ve výši 20 tisíc korun. Cílem soutěže je podle T omáše Růžičky z nadace Partnerství zvýšit popularitu biopotravin na našem trhu. P odle analýzy společnosti Green marketing se v roce 2003 spotřebovalo v ČR 15 319,3 tuny biopotravin, což je 0,073 procenta z celkové spotřeby potravin. Hlavním prodejním kanálem pro tento sortiment jsou v ČR nadnárodní obchodní řetězce, v nichž se prodá asi 75 procent biopotravin, v prodejnách zdravé výživy 15 procent, přímý prodej z farem tvoří 7,5 procenta a konvenční prodejny potravin se na prodeji podílí 2,5 procenta. V roce 2003 bylo z ČR vyvezeno 3579 tun bioproduktů, což je 10 procent z tuzemské bioprodukce a 0,13 procenta z celkového tuzemského agrárního exportu. Dovoz biopotravin do ČR činil loni 3021,8 tuny, což je asi 0,09 procenta z dovozů potravin do ČR. Biopotraviny z dovozu se podílejí na celkové spotřebě těchto produktů v ČR zhruba 22 procenty, jejich hodnota činí asi 40 milionů korun.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče