Biopotravina roku má vysokou přidanou hodnotou

11. října 2004, 00:00 - PETR HAVEL
11. října 2004, 00:00

ZVÍTĚZIL BIO UHERÁK Biopotravinou roku 2004 se stal Bio uherák z ekologické farmy Sasov (píšeme o ní na str. 16) Josefa Sklenáře. Oceněný produkt je na tuzemském trhu dosud ojedinělý.

**ZVÍTĚZIL BIO UHERÁK

Biopotravinou roku 2004 se stal Bio uherák z ekologické farmy Sasov (píšeme o ní na str. 16) Josefa Sklenáře. Oceněný produkt je na tuzemském trhu dosud ojedinělý.

Podle člena poroty Tomáše Zídka z V ýzkumného ústavu zemědělské ekonomiky je bio vepřové maso na tuzemském trhu dosud velmi neobvyklou surovinou, porota navíc ocenila významnou inovaci, a to použití mořské soli místo soli dusitanové, což je unikát v rámci celé EU. Bio uherák je plísňový, fermentovaný trvanlivý tepelně neopracovaný salám bez stabilizátorů, barviv a konzervačních prostředků. Kromě vítězného produktu ocenila porota čestným uznáním také Zahradnictví Luční údolí Velehrad za barevné čínské ředkve a tuřínek. Letos poprvé byla také vyhlášena Nejlepší bioprodejna roku. Tou se stala bioprodejna Albio v Truhlářské ulici v Praze (viz s. 17), která se kromě klasického prodeje bioproduktů věnuje i spotřebitelské osvětě, z oblasti pekárenství nabízí zákazníkům produkty z vlastní biopekárny a jako jediná ze všech bioprodejen v ČR organizuje také po území ČR vlastní svoz bioproduktů od zemědělců. Porota přitom Albio označila za „tvůrce trendů v maloobchodním prodeji biopotravin v ČR“. Soutěž biopotravina roku vyhlašuje Nadace Partnerství a PR-BIO Svaz ekologických zemědělců. Základními kritérii jsou kvalita biopotravin, atraktivnost a dosupnost produktů pro spotřebitele, inovativnost, marketingový koncept a obal výrobu. Vítěz získává právo užívat na oceněných výrobcích logo „Česká biopotravina roku“ a peněžní odměnu ve výši 20 tisíc korun. Cílem soutěže je podle T omáše Růžičky z nadace Partnerství zvýšit popularitu biopotravin na našem trhu. P odle analýzy společnosti Green marketing se v roce 2003 spotřebovalo v ČR 15 319,3 tuny biopotravin, což je 0,073 procenta z celkové spotřeby potravin. Hlavním prodejním kanálem pro tento sortiment jsou v ČR nadnárodní obchodní řetězce, v nichž se prodá asi 75 procent biopotravin, v prodejnách zdravé výživy 15 procent, přímý prodej z farem tvoří 7,5 procenta a konvenční prodejny potravin se na prodeji podílí 2,5 procenta. V roce 2003 bylo z ČR vyvezeno 3579 tun bioproduktů, což je 10 procent z tuzemské bioprodukce a 0,13 procenta z celkového tuzemského agrárního exportu. Dovoz biopotravin do ČR činil loni 3021,8 tuny, což je asi 0,09 procenta z dovozů potravin do ČR. Biopotraviny z dovozu se podílejí na celkové spotřebě těchto produktů v ČR zhruba 22 procenty, jejich hodnota činí asi 40 milionů korun.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Galerie na středu: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým…
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Technologie
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít