Bilik: Rozhodujícím kritériem se stávají celkové náklady

01. března 2012, 06:35 - Tomáš Johánek
01. března 2012, 06:35

V posledních letech se výrazně změnily priority firem v okamžiku, kdy obměňují své vozové parky. Nezajímá je na prvním místě pouze pořizovací cena nových vozů, ale především celkové pořizovací náklady. „To je trend, kterému jednoznačně patří budoucnost,“ říká generální ředitel společnosti Arval ČR Gregor Bilik.

Foto: Arval ČR

Dnešní doba je hodně o úsporách nákladů. Jak se snaha šetřit projevuje na chování vašich zákazníků?

Neregistrujeme trend, že by firmy omezovaly nasmlouvané služby, spíš začaly obecně přehodnocovat strukturu svého vozového parku. Mění se například požadavky na kubaturu motorů a omezují se limity výbavy. Dříve byl volnější výběr vozidel, nyní se společnosti snaží unifikovat svůj vozový park a dát jasná pravidla pro využívání služeb a pro výběr nových vozidel. Jasně se také stanovuje okruh lidí, kteří mají možnost využívat služební vozy.

Hodně firem se dnes už nedívá jen na pořizovací náklady nových vozidel, ale i na celkové provozní náklady, což je podle mého názoru velmi dobře. Důležitým kritériem je také dostupnost služeb subdodavatelů, například servisů, pneuservisů, asistenční služby a podobně.

Firmy se také stále víc zaměřují také na chování samotných řidičů…

V tom je, myslím, největší potenciál, protože řidiči svým jednáním a způsobem jízdy mohou velmi ovlivnit provozní náklady vozidla. Některé společnosti například zohledňují škodu vzniklou při dopravní nehodě, kterou způsobil zaměstnanec. Jedná se o částku odpovídající spoluúčasti z havarijního pojištění. Jiné společnosti zase vyžadují přesnější monitoring služebních a soukromých ujetých kilometrů.

Jakou roli tedy bude hrát pořizovací cena vozidel? Pouze okrajovou?

To rozhodně ne, pořizovací cena vozu bude stále velmi důležitá. Neméně významná je také cena, za kterou se dané vozidlo může prodat po třech nebo čtyřech letech provozu. V operativním leasingu garantujeme klientům určitou výši prodejní ceny. Třeba vozidlo, které může být na začátku o něco dražší, má po čtyřech letech vyšší prodejní cenu. Měsíční splátky tedy mohou být zajímavější, než když si zákazník koupí na začátku levnější vozidlo, které je ale po čtyřech letech obtížně prodejné.

Pořizovací ceny vozidel jsou však dnes na minimu, proto si myslím, že větší roli pro snižování nákladů firem budou hrát jiná kritéria, jako jsou například dostupnost servisních služeb či náhradních dílů i samotné chování řidičů.

Poptávají vaši zákazníci hybridní auta nebo elektromobily? Zajímají se o ekologická auta?

Je velký rozdíl mezi západní, střední či východní Evropou. Je to i otázka daňových úlev a podpory státu. Zatímco v západní Evropě je dnes stále větší poptávka po ekologicky šetrných automobilech a některé firmy si na tom dokonce staví svou image, u nás to zatím není tak úplně aktuální i proto, že takové automobily nejsou daňově podporované nebo že se musí nejprve vytvořit určitá síť infrastruktury třeba pro elektromobily.

Pokud se tedy setkáváme se snahou šetřit ovzduší, zaměřujeme se spíše na vozy s motory s ekologickými štítky, doporučujeme snižování kubatury a podobně. Navíc pořizovací cena vozů s hybridními motory je zatím tak vysoká, že se podobná investice společnostem příliš nevyplatí. Dokud nebude nějaká podpora státu, nelze očekávat výraznější rozšíření vozů s hybridními motory.

Můžete obecně říci, pro jak velkou firmu je vhodný operativní leasing?

Podle mého názoru se hodí pro každou firmu, ať má desítky, stovky či jen několik vozidel. Většinou se o operativní leasing zajímají zejména střední a větší firmy, a to díky tomu, že jako dodavatel služeb jsme pro větší vozový park schopni dosáhnout zajímavých slev. Zároveň jsou u větších společností větší vnitřní náklady na správu vozového parku, proto volí cestu přenechání správy externí firmě formou operativního leasingu. I pro firmu s několika vozidly je však operativní leasing zajímavý. Nemusí mít fleet managera či jiného zaměstnance, který se správou vozového parku zabývá a rozezná, zda je fakturace subdodavatelů oprávněná, či nikoli. Současně mají takové firmy menší kupní sílu při vyjednávání cen nákupů vozidel, servisních služeb, pneuservisů nebo pojištění, než může mít společnost spravující přes 11 tisíc vozidel.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče