Article, show

Bič na čmoudily

11. ledna 2008, 20:15 - Čestmír Klos
11. ledna 2008, 20:15

Za auta starší osmnácti let se bude připlácet 25 procent navíc

Automobiloví veteráni se k dopravnímu podnikání nehodí. Jejich majitelé, kteří si to myslí, to záhy poznají. Na silniční dani. Za automobily starší osmnácti let se totiž bude připlácet 25 procent navíc. I šetřílci mezi dopravci se budou muset poohlédnout po něčem novějším, i tak je daň vyjde až na 51 tisíc korun za nákladní soupravu ročně. Zato vlastníci nových vozidel podle vládního návrhu zákona o dopravní dani skoro polovinu daně ušetří. Daňová nirvána potrvá tři roky. Po ní bude následovat tříleté přechodné období, kdy budou platit šedesát procent, než nastoupí platba základní dávky.
Vymysleli to páni ministři dobře. Daň podporuje nové automobily, které jsou vždy bezpečnější než starší modely, navíc obvykle méně spalují a mají vyšší nároky na emise, což nepřehlédnutelně snižuje negativní vliv autodopravy na životní prostředí. Na druhé straně je návrh ohleduplný i k méně solventním dopravcům. Osmnáct let je dost na to, aby automobil vrátil vynaložené prostředky a vytvořil očekávaný zisk. Další ždímání výkonů z obstarožního čadícího motoru je už společensky škodlivé. A daň zvednutá o 25 procent je pro každého varováním. Po našich vesnicích stále ještě jezdí různé „fekály“, které se silniční dopravy skoro neúčastní, zato jejich emise jsou větší než u deseti dvaceti velkých moderních kamionů.
To vše se samozřejmě vztahuje i na osobní automobily, využívané k podnikání. Našince, kteří mají pocit, že stále něco platí a nevědí za co, a používají auta jen k osobní potřebě, je třeba ujistit, že se jich žádné výhody ani sankce netýkají. Chtělo by se říct: škoda. Vždyť na našich silnicích jezdí 35 procent aut starších patnácti let a jen šest procent mladších než dva roky.
Největší přínos zákona je ovšem ve škrtu daně pro auta na zemní plyn, propan-butan a biolíh (85 procent) i pro elektromobily a auta s hybridními motory. Zatím to nestojí za řeč, ale právě tento zákon určitě otevře stavidla.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít