Bezstarostná léta jsou za námi

05. března 2007, 00:00 - JAROSLAV SCHEJBAL
05. března 2007, 00:00

IVO ANDRLE, PROVOZOVATEL PRAŽSKÉHO KINA AERO : Na začátku 21. století se pražské kino Aero stalo svým zaměřením na nekomerční tituly fenoménem. V současné době však prožívá hubenější léta. S příchodem multikin se totiž na obdobný repertoár přeorientovala řada menších kin.

IVO ANDRLE, PROVOZOVATEL PRAŽSKÉHO KINA AERO : Na začátku 21. století se pražské kino Aero stalo svým zaměřením na nekomerční tituly fenoménem. V současné době však prožívá hubenější léta. S příchodem multikin se totiž na obdobný repertoár přeorientovala řada menších kin.

Psal se rok 1998, když bylo žižkovské kino Aero převedeno ze státního vlastnictví do rukou městské části Praha 3. Ta ho dodnes pronajímá za symbolickou částku Občanskému sdružení pro Aero.

„Nikdo nevěřil tomu, že by se na Praze 3, mimo centrum, uživilo kino s artovým profilem. Původní záměr byl tedy uvádět převážně komerční věci s tím, že dva dny v týdnu se budou hrát více umělecké filmy. Na artové věci chodilo ale paradoxně více lidí než na ty komerční. Začali k nám jezdit zájemci z celé Prahy,“ popisuje začátky jeden z provozovatelů kina Aero Ivo Andrle.

Mimo centrum Prahy lákaly diváky přehlídky filmů slavných režisérů Bergmana či Felliniho nebo Projekt 100. „Jednalo se obecně o nekomerční tituly, ke kterým neměli čeští diváci dosud přistup a byl tak po nich velký hlad,“ charakterizuje nabídku kina Andrle. Významnou roli sehrála také blízkost vysokoškolských kolejí a specifická, trochu undergroundová atmosféra, kterou provozovatelé vytvořili díky zprovoznění baru v předsálí.

NEPŘÍMÁ MULTIFACKA Zájem diváků o Aero kulminoval v letech 2000 a 2001, kdy do žižkovského kina chodilo více než sto tisíc diváků ročně. Potom ale začala doba multiplexů. Ty však neohrozily Aero ani tak přímo, jako spíše prostřednictvím ostatních menších kin. „Multikina sebrala na počátku 21. století návštěvníky menším kinům, a ta se začala orientovat na podobný repertoár jako my a přebrala nám tím pádem některé diváky. My se tak stáváme opět kinem především pro Prahu 3. Bezstarostná léta jsou za námi,“ říká s povzdechem Andrle. V loňském roce klesl počet diváků Aera až k hranici padesáti tisíc návštěvníků. Andrle však doufá, že tím pád návštěvnosti skončil. „Dosavadní letošní čísla tomu nasvědčují,“ uvádí. Přes hubenější léta se Aeru daří držet nad vodou. „Vyhýbáme se nákladným věcem a filmům, které nevydělávají, nepouštíme se již do tak velkých dobrodružství jako v minulosti,“ prozrazuje strategii Andrle. Nejdražším kouskem, který si kdy Aero pořídilo, byl přitom film srbského režiséra Emira Kusturici Super 8 Stories, který přišel na tisíc eur za jednu projekci. TRH BY NÁM KINO ZAVŘEL Pražské artové kino se však neobejde bez podpory státu a Evropské unie. „Necítím se být úspěšným podnikatelem. Z čistě tržního pohledu bychom to kino totiž museli zavřít,“ tvrdí Andrle. Veřejné zdroje se podílejí na rozpočtu Aera téměř dvaceti procenty. Na to, že by ho provozování takového kina neuživilo, si však nestěžuje, vydělá si v průměru třicet tisíc čistého měsíčně. Vedle financí komplikují provozovatelům kina Aero život také nejasné daňové předpisy. „Dosud nám není jasné, zda musíme nebo nemusíme být plátci DPH. Narážíme na dvojí výklad i v jiných záležitostech, takže ani při dobré vůli nemůžeme mít všechno v pořádku,“ zlobí se Ivo Andrle. DEVÍTKA A KONEC UNDERGROUNDU

Do budoucna se chce kino Aero otevřít repertoárem i atmosférou také jiným než mladým fanouškům filmu. Plánuje se proto přestavba současného baru, který se nese dosud v undergroundovém duchu. Dalším opatřením, které by mělo Aeru pomoci k lepším ekonomickým výsledkům, je vytvoření takzvané Osy 9, což je sdružení čtyř pražských kin dostupných tramvají číslo devět. „Koordinujeme si navzájem své programy. Distributoři totiž vyžadují, aby film běžel po co nejdelší dobu, a to menší kina nejsou sama schopna zajistit,“ vysvětluje Andrle. *

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít