Bezstarostná jízda na CNG

08. května 2009, 00:00 - (red)
08. května 2009, 00:00

Ušetřit na nákladechza dopravu a ještě se chovat ekologicky. Právě tento požadavek stojíza dynamickým rozvojem počtu vozidel poháněných stlačeným zemním plynem – CNG.

Autor: Opel

Auta na plynový pohon zažívají skutečný boom – jezdí s nimi celebrity, vlády apelují na to, aby se více využívala ve státní správě, a pozadu nezůstávají ani automobilky se svojí nabídkou. Vůz poháněný stlačeným zemním plynem neboli CNG se tak stává hitem i proto, že je bezpečnější než jeho kolegové jezdící na benzin a naftu. Podle České plynárenské unie se loni počet podnikatelů, kteří tento pohon využívají, zvýšil o 90 procent. Největší zájem o tato vozidla přitom projevují provozovatelé autoškol a taxi služeb, pekaři a společnosti, které zajišťují rozvážkové a donáškové služby.

Plně připraven je jen plyn

Rozvoj vozidel poháněných alternativními palivy neznamená samozřejmě konec časů klasických kapalných paliv. Světové zásoby ropy jsou však omezenější než zásoby zemního plynu. Dalším hlediskem je boj Evropské unie proti znečištění životního prostředí, v němž hrají emise produkované vozidly s benzinovými a dieselovými motory značnou roli. Na výrobce automobilů i pohonných hmot jsou kladeny stále větší požadavky, které se samozřejmě musí projevit v cenách pro konečné zákazníky. A vozy na CNG téměř prachové částice, které jsou hlavním zdrojem znečištění, neprodukují a produkty hoření jsou jen CO2 a voda.

Cesta, kterou zvolila Evropská unie, je tedy správná a logická – podle ní by totiž měl mít zemní plyn do roku 2020 minimálně desetiprocentní podíl na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě. Ve hře jsou samozřejmě i jiné alternativní pohony – například biopaliva, elektřina, vodík a palivové články. Pohony na bázi zemního plynu jsou však nejvíce technicky připravené, ekologicky výhodné a cenově příjemné. Svědčí o tom i aktuální čísla.

V loňském roce prodala energetická skupina RWE ze svých plnicích stanic celkem jeden milion metrů krychlových CNG, což představuje meziroční nárůst o téměř 100 procent. „Je reálné, že již koncem roku 2010 by mohl objem v tuzemsku prodaného CNG přesáhnout 12 milionů metrů krychlových,“ odhaduje vývoj Tomáš Varcop, člen představenstva RWE Transgas zodpovědný za obchod. Počet plnicích stanic se proto neustále zvyšuje. V České republice jich v současnosti funguje dvacet, letos má přibýt dalších 12 a v roce 2013 mají být umístěny podél všech hlavních silničních tahů.

Šetří peněženku i ovzduší

I ve srovnání s momentálně poměrně příznivými cenami benzinu a nafty je CNG stále levnější. „Na stanicích RWE je cena CNG každý měsíc kalkulována podle vývoje ostatních pohonných hmot. Ve srovnání s tradičními palivy je zhruba poloviční,“ tvrdí Lubomír Kolman, Project Manager společnosti RWE Plynoprojekt.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít