Bezpečnost, nebo peníze?

24. května 2004, 00:00 - JAN ŠMÍD
24. května 2004, 00:00

Radnice českých měst instalují radary a chtějí začít vybírat pokuty za rychlou jízdu. Doposud rychlost měřila a pokutovala jen policie, ale města se už nemohou dočkat, až také začnou. Zaštiťují se především bojem proti bezohledným řidičům. Otázkou ovšem je, kdo je tady opravdu bezohledný.

Radnice českých měst instalují radary a chtějí začít vybírat pokuty za rychlou jízdu. Doposud rychlost měřila a pokutovala jen policie, ale města se už nemohou dočkat, až také začnou. Zaštiťují se především bojem proti bezohledným řidičům. Otázkou ovšem je, kdo je tady opravdu bezohledný.

Nikdo se nechce zastávat pirátů silnic. Od toho máme dopravní policii, která by měla být schopná zasahovat všude tam, kde někoho ohrožují. Že to nedělá, je jiná věc. Ale začne to dělat sbor městských strážníků lépe? To těžko.

Nejde jen o to, že městská policie není cvičena ke stíhání dopravních přestupků. Chyba je v celém systému fungování městské policie. Když začínala, odvolávala se na tradice rozšafných strážníků z první republiky, kteří dokázali držet zkrátka drobné zlodějíčky a zarazit kdejakou hospodskou rvačku. Dnes ovšem nežijeme v době první republiky a radnice už dávno pochopily, k čemu městskou policii mají - pokud náhodou někde nezasahuje, musí povinně přispívat do městské pokladny. Aby to strážníci neměli tak těžké, radnice jim to všelijak usnadňuje. Například placené parkování se rozrostlo rychleji než houby po dešti, stejně jako zákazy stání. Z center měst se staly uzavřené zóny, do kterých už leckdy nesmí ani zásobování - a městská policie pečlivě vybírá své „mýtné“ od každé dodávky. Jejich řidiči už dávno rezignovali na shánění povolení -radnice jejich získání natolik komplikují, zeje snazší zaplatit pravidelné pokuty.

Příčina zneužívání městské policie začíná u zákona, podle kterého jsou vybrané pokuty příjmem městské pokladny. Už nejde o to, které zločiny jsou nebezpečné a které nikoliv. Přestupky se začaly dělit na ty, ze kterých město nic nemá a na ty, které poskytují spolehlivý zisk. Řidiči bohužel patří do druhé skupiny -podle hesla „máš na benzin, budeš mít i na pokutu“.

Dejte radnicím radary a právo vybírat za rychlou jízdu. Uvidíte pak, jak jsou schopné. Radary se objeví všude tam, kde jsou - na výpadovkách a obchvatech. V ulicích ubude „sedmdesátek“ a naopak přibudou zbytečné „třicítky“ - prý kvůli bezpečnosti. Především ale půjde o to, že radary musejí vydělávat. Proti bezohledným řidičům totiž nastoupí ještě bezohlednější chamtivé radnice.

autor je politolog

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít