Bezpečnost, nebo peníze?

24. května 2004, 00:00 - JAN ŠMÍD
24. května 2004, 00:00

Radnice českých měst instalují radary a chtějí začít vybírat pokuty za rychlou jízdu. Doposud rychlost měřila a pokutovala jen policie, ale města se už nemohou dočkat, až také začnou. Zaštiťují se především bojem proti bezohledným řidičům. Otázkou ovšem je, kdo je tady opravdu bezohledný.

Radnice českých měst instalují radary a chtějí začít vybírat pokuty za rychlou jízdu. Doposud rychlost měřila a pokutovala jen policie, ale města se už nemohou dočkat, až také začnou. Zaštiťují se především bojem proti bezohledným řidičům. Otázkou ovšem je, kdo je tady opravdu bezohledný.

Nikdo se nechce zastávat pirátů silnic. Od toho máme dopravní policii, která by měla být schopná zasahovat všude tam, kde někoho ohrožují. Že to nedělá, je jiná věc. Ale začne to dělat sbor městských strážníků lépe? To těžko.

Nejde jen o to, že městská policie není cvičena ke stíhání dopravních přestupků. Chyba je v celém systému fungování městské policie. Když začínala, odvolávala se na tradice rozšafných strážníků z první republiky, kteří dokázali držet zkrátka drobné zlodějíčky a zarazit kdejakou hospodskou rvačku. Dnes ovšem nežijeme v době první republiky a radnice už dávno pochopily, k čemu městskou policii mají - pokud náhodou někde nezasahuje, musí povinně přispívat do městské pokladny. Aby to strážníci neměli tak těžké, radnice jim to všelijak usnadňuje. Například placené parkování se rozrostlo rychleji než houby po dešti, stejně jako zákazy stání. Z center měst se staly uzavřené zóny, do kterých už leckdy nesmí ani zásobování - a městská policie pečlivě vybírá své „mýtné“ od každé dodávky. Jejich řidiči už dávno rezignovali na shánění povolení -radnice jejich získání natolik komplikují, zeje snazší zaplatit pravidelné pokuty.

Příčina zneužívání městské policie začíná u zákona, podle kterého jsou vybrané pokuty příjmem městské pokladny. Už nejde o to, které zločiny jsou nebezpečné a které nikoliv. Přestupky se začaly dělit na ty, ze kterých město nic nemá a na ty, které poskytují spolehlivý zisk. Řidiči bohužel patří do druhé skupiny -podle hesla „máš na benzin, budeš mít i na pokutu“.

Dejte radnicím radary a právo vybírat za rychlou jízdu. Uvidíte pak, jak jsou schopné. Radary se objeví všude tam, kde jsou - na výpadovkách a obchvatech. V ulicích ubude „sedmdesátek“ a naopak přibudou zbytečné „třicítky“ - prý kvůli bezpečnosti. Především ale půjde o to, že radary musejí vydělávat. Proti bezohledným řidičům totiž nastoupí ještě bezohlednější chamtivé radnice.

autor je politolog

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít