Bezpečnost, nebo peníze?

24. května 2004, 00:00 - JAN ŠMÍD
24. května 2004, 00:00

Radnice českých měst instalují radary a chtějí začít vybírat pokuty za rychlou jízdu. Doposud rychlost měřila a pokutovala jen policie, ale města se už nemohou dočkat, až také začnou. Zaštiťují se především bojem proti bezohledným řidičům. Otázkou ovšem je, kdo je tady opravdu bezohledný.

Radnice českých měst instalují radary a chtějí začít vybírat pokuty za rychlou jízdu. Doposud rychlost měřila a pokutovala jen policie, ale města se už nemohou dočkat, až také začnou. Zaštiťují se především bojem proti bezohledným řidičům. Otázkou ovšem je, kdo je tady opravdu bezohledný.

Nikdo se nechce zastávat pirátů silnic. Od toho máme dopravní policii, která by měla být schopná zasahovat všude tam, kde někoho ohrožují. Že to nedělá, je jiná věc. Ale začne to dělat sbor městských strážníků lépe? To těžko.

Nejde jen o to, že městská policie není cvičena ke stíhání dopravních přestupků. Chyba je v celém systému fungování městské policie. Když začínala, odvolávala se na tradice rozšafných strážníků z první republiky, kteří dokázali držet zkrátka drobné zlodějíčky a zarazit kdejakou hospodskou rvačku. Dnes ovšem nežijeme v době první republiky a radnice už dávno pochopily, k čemu městskou policii mají - pokud náhodou někde nezasahuje, musí povinně přispívat do městské pokladny. Aby to strážníci neměli tak těžké, radnice jim to všelijak usnadňuje. Například placené parkování se rozrostlo rychleji než houby po dešti, stejně jako zákazy stání. Z center měst se staly uzavřené zóny, do kterých už leckdy nesmí ani zásobování - a městská policie pečlivě vybírá své „mýtné“ od každé dodávky. Jejich řidiči už dávno rezignovali na shánění povolení -radnice jejich získání natolik komplikují, zeje snazší zaplatit pravidelné pokuty.

Příčina zneužívání městské policie začíná u zákona, podle kterého jsou vybrané pokuty příjmem městské pokladny. Už nejde o to, které zločiny jsou nebezpečné a které nikoliv. Přestupky se začaly dělit na ty, ze kterých město nic nemá a na ty, které poskytují spolehlivý zisk. Řidiči bohužel patří do druhé skupiny -podle hesla „máš na benzin, budeš mít i na pokutu“.

Dejte radnicím radary a právo vybírat za rychlou jízdu. Uvidíte pak, jak jsou schopné. Radary se objeví všude tam, kde jsou - na výpadovkách a obchvatech. V ulicích ubude „sedmdesátek“ a naopak přibudou zbytečné „třicítky“ - prý kvůli bezpečnosti. Především ale půjde o to, že radary musejí vydělávat. Proti bezohledným řidičům totiž nastoupí ještě bezohlednější chamtivé radnice.

autor je politolog

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít