Bez pořádných silnic to nepůjde

02. května 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
02. května 2006, 00:00

KONFERENCE EASTLOG 2006 Logistika nemůže fungovat bez řádně provozované dopravy. Bez kompletní dopravní infrastruktury zase nemůže fungovat doprava. Právě kvalita dopravní infrastruktury v Česku a její dopad na logistiku byl jedním ze základních témat konference Eastlog 2006.

KONFERENCE EASTLOG 2006

Logistika nemůže fungovat bez řádně provozované dopravy. Bez kompletní dopravní infrastruktury zase nemůže fungovat doprava. Právě kvalita dopravní infrastruktury v Česku a její dopad na logistiku byl jedním ze základních témat konference Eastlog 2006. Každoročně na jaře se logističtí experti a další odborníci z oborů příbuzných logistice setkávají v Praze na mezinárodním fóru logistiky a dopravy. Letošní ročník se uskutečnil na pozadí snah vytlačit kamiony ze silnice a vládních plánů získat maximum peněz na dobudování potřebné dopravní infrastruktury. Není proto divu, že základními tématy letošního Eastlogu byly význam dopravní infrastruktury pro rozvoj regionů, měst, průmyslových a logistických parků či možnosti železniční dopravy nejen v České republice. INVESTICE NEJEN DO SILNIC POROSTOU Podle ředitele strategie ministerstva dopravy Ondřeje Jaška už existuje takzvaný Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury (Gepardi), který vypracovalo současné ministerstvo dopravy pro příští vládu. Oproti dnešnímu stavu se mají výrazně zvýšit roční investice do údržby stávající a výstavby nové dopravní infrastruktury až na 100 miliard korun ročně. Tuto částku by měly zajistit příjmy z elektronického mýta, dále vyšší podíl na spotřební dani a vyšší dotace či půjčky od Unie. Další výchozí podmínkou pro rozvoj nejen silniční dopravy je zrovnoprávnění podmínek železnice se silnicí, což by mělo minimálně částečně zajistit elektronické mýto. „Nepřipravili jsme se na očekávaný nárůst zejména kamionové dopravy po otevření hranic v roce 2004,“ kritizuje chybějící komunikace Miroslav Uchytil, starosta Chlumce nad Cidlinou. Důkazem jeho slov jsou problémy kolem obchvatu tohoto města, který se jednak budoval neskutečně dlouho a jednak jeho loňské zprovoznění v polovičním profilu vyvolalo hodně zlé krve v dalších středočeských obcích. PŘÍPAD D11 VARUJE Právě příklad výstavby dálnice D11 je ukázkou toho, jak by do budoucna výstavba dálnic v Česku vypadat neměla. Dálnice se totiž staví již déle než deset let (výstavbu dlouho brzdily ekologičtí aktivisté). Navíc bude kvůli problémům s výkupy pozemků končit několik kilometrů před Hradcem Králové, aniž by na ni dále navazovala jakákoliv dálnice či rychlostní komunikace. O trase R35 směrem na Olomouc se teprve rozhoduje, vedení dálnice D11 z Hradce Králové směrem na sever je zatím v mlžném oparu. Navíc, jak už bylo řečeno, snaha zprovoznit alespoň část dálnice v polovičním profilu se nesetkala zrovna s kladnou reakcí ať už řidičů, kamionů, nebo obcí. „Snažili jsme se alespoň část dálnice uvést do provozu o rok dříve než celý úsek,“ brání realizátora stavby - Ředitelství silnic a dálnic - jeho zaměstnanec Vladimír Vorel. Podle jeho slov nebylo technologicky možné v tak krátké době postavit například úsek hned z Poděbrad, kde dálnice povede na říční nivě a terén se tam musí usadit. DÁLNICE PŘITÁHNE INVESTORY Hodně si od dálnice D11 slibují města a obce v jejím okolí. Například starosta Chlumce nad Cidlinou Uchytil plánuje, že po dokončení dálnice vzroste poptávka po brownfieldech, kterými toto město disponuje. „Každá dálnice je zlatým klíčkem, který odemyká ekonomiku regionu,“ míní Uchytil. Jeho slova potvrzuje i zástupce regionu, na jehož území zatím nevede ani kilometr dálnice či rychlostní komunikace, pardubický krajský zastupitel Bohuslav Burdych. „Pardubický kraj chce být standardním regionem v rámci Evropské unie a nemá ani metr dálnice či jiné podobné komunikace,“ popisuje Burdych hlavní handicap tohoto regionu. Podle jeho slov se musí urychlit především výstavba rychlostní komunikace R35, která částečně povede i Pardubickým krajem. „Naštěstí máme alespoň v Pardubicích první železniční koridor,“ dodává Burdych s tím, že kvalitní dopravní infrastruktura je základem zvyšování bonity regionu. BEZ KAMIONŮ TO ZATÍM NEJDE**

Významná část letošní konference Eastlog se věnovala rovněž možnostem nahrazení silniční dopravy železniční. Podle Jiřího Müllera z pardubické společnosti Foxconn CZ je zatím nahrazení kamionů vlaky pro většinu výrobních firem nereálné. „Bez kamionů se nyní neobejdeme, dostupnost železnice je zatím částečná,“ míní.

Zástupce poradenské firmy Railistics Kurt Bauer se domnívá, že jedním z hlavních bariér většího rozvoje železnice je různý stupeň liberalizace železniční dopravy v různých zemích Evropy. Zatímco na západě Evropy již liberalizace pokračuje poměrně rychlým tempem, směrem na východ je to poněkud horší. „Velkým úskalím je také najít partnera, který zásilku přepraví od dveří jedné firmy ke dveřím firmy druhé,“ upozornil Bauer.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče