Bez médií to ani v boxu nejde

05. dubna 2004, 00:00 - PAVEL ŠNAJDR
05. dubna 2004, 00:00

PROFESIONÁLNÍ SPORT SE NEOBEJDE BEZ SPONZORŮ. TO SE TÝKÁ I BOXU, KTERÝ SE V POSLEDNÍ DOBĚ DOSTÁVÁ U NÁS NA VÝSLUNÍ. ČESKÝ PROFESIONÁLNÍ BOX SI ZÍSKAL RESPEKT I V ZAHRANIČÍ.

Sportovní utkání jsou příležitostí pro podnikatele - mohou být více vidět

PROFESIONÁLNÍ SPORT SE NEOBEJDE BEZ SPONZORŮ. TO SE TÝKÁ I BOXU, KTERÝ SE V POSLEDNÍ DOBĚ DOSTÁVÁ U NÁS NA VÝSLUNÍ. ČESKÝ PROFESIONÁLNÍ BOX SI ZÍSKAL RESPEKT I V ZAHRANIČÍ.

Ve srovnání s jinými druhy sportu je u nás profesionální box víceméně v plenkách. Podnikat v této oblasti není vůbec jednoduché. Vedle nezbytné profesní způsobilosti a celé řady kontaktů je k tomu nutná i nemalá dávka odvahy a trpělivosti. Jiří Hochmann - bývalý boxer (byl mimo jiné juniorským mistrem v letech 1972-1974) a absolvent Vysoké školy ekonomické - je jedním z mála promotérů profesionálních boxerů, kteří mají licenci Světové boxerské asociace (WBA). Členství v České boxerské profesionální asociaci (ČBPA) je pro tuto činnost nezbytnou samozřejmostí. Díky činnosti Hochmanna a jeho kolegů z asociace se čeští boxeři dostali do povědomí amerických společností působících v tomto sportovním odvětví a začalo se s nimi seriózně počítat i v USA. V Evropě si získali renomé mnohem dřív.

SPORT - PŘÍLEŽITOST K PODNIKÁNÍ Hochmann začínal s pořádáním tenisových turnajů, které pomáhají odjakživa rozvíjet iprofesní vztahy mezi podnikateli. „V podstatě se vždy jednalo a jedná o společenské události, které jsou velmi vyhledávané a přispívají k rozvíjení fungujícího podnikatelského prostředí. V profesionálním boxu je to podobné,“ říká dnešní živnostník. Je přesvědčen, že díky jeho dosavadní činnosti se uskutečnila celá řada užitečných obchodů. „V elký zájem o účast na těchto sportovních kláních projevovali vedle podnikatelů i známé osobnosti a významní politici,“ podotýká. Také proto neměl příliš velké problémy se sháněním sponzorů, protože ti se hlásí sami. Spíše je problém některé z nich odmítat. To platí ale až v poslední době. „Není to však všechno o penězích. Ty jsou nutné hlavně k uhrazení nezbytných nákladů spojených s pořádáním turnajů. Vedle toho se přímo vyžaduje nadšení a absolutní obětování se tomuto sportu,“ zdůrazňuje promotér profesionálních boxerů. Vůbec první boxerský turnaj začátkem devadesátých let minulého století organizoval Hochmann zcela sám, a sám také hradil náklady, které s tím byly spojené. Tehdy byl profesionální box u nás v plenkách. Od té doby se přece jenom trochu změnilo k lepšímu. Logicky vzrostl i zájem různých podnikatelských subjektů. Jejich finanční příspěvky jsou naprosto nezbytné. N a posledních dvou tuzemských boxerských zápasech s mezinárodní účastí se sponzorsky podílelo více než 60 firem. V pražském hotelu Hilton, kde se na sklonku loňského roku uskutečnil tzv. mezinárodní večer profesionálního boxu, by lístky normálně stály kolem osmi až deseti tisíc korun. Díky finančnímu přispění různých firem stály 99 korun. Zájem diváků byl obrovský. Bez sponzorů by se zkrátka nejednalo o lidovou zábavu. A o tu především v boxu jde. I v tom profesionálním. NORMÁLNÍ REKLAMNÍ PRODUKT**

V západní Evropě je profesionální box středem zájmu médií. U nás tomu zdaleka tak není. A to je jedním z hlavních cílů Jiřího Hochmanna a dalších promotérů a firmy OKKO Promotion, kterou spoluzakládal. „Chceme, aby se z profesionálního boxu stal normální reklamní produkt. Podobně jako je tomu například u fotbalu nebo hokeje či tenisu,“ zdůrazňuje Hochmann. Podle něj by si měly firmy uvědomit, že mohou být vidět stejně dobře na boxu jako na fotbale. Z tohoto úhlu pohledu je pro pořadatele nutný zájem televize, která je jako jediné významné médium schopná být pro firmy rentabilní. Zatím se o profesionální box trochu zajímají naše dvě komerční televize. Větší zájem je podle Hochmanna otázkou času. Respekt v zahraničí - zatím především v Evropě - se snaží promotér spolu s firmou OK-KO získat především prostřednictvím svých boxerských hvězd. Patří mezi ně například Luboš Šuda, který usiluje o získání titulu evropského mistra v profesionálním boxu. Šuda byl v minulosti třikrát mistrem světa v tzv. full kontaktu. „Jedině s pomocí kvalitních boxerů a dobrou úrovní pořádaných zápasů se můžeme dostat na světovou špičku,“ poznamenal Hochmann s tím, že krůček po krůčku se začíná tato vize naplňovat. Ve střední a východní Evropě patříme rozhodně mezi špičku. Je potřeba si uvědomit i zásadní rozdíl mezi amatérským a profesionálním boxem. „To je jako když běžíte stovku nebo maraton,“ říká k tomu promotér. Amatérští boxeři musí mít například přilby a boxovat maximálně tři kola. U profesionálů to bývá s holou hlavou a zpravidla čtyři, šest až dvanáct kol. Rozdíl je samozřejmě v odměně za vítězství. Ta se v profi boxu pohybuje minimálně v desítkách tisíc euro. K tomu je potřeba ještě připočítat ipeníze z reklamy, jejichž výše závisí na mnoha okolnostech. V současné době je téměř nemyslitelné, aby se profesionální zápasy odehrávaly bez účasti zahraničních boxerů. V tomto směru je naprostou samozřejmostí mezinárodní spolupráce a neustálý kontakt se zahraničními marketingovými organizacemi, které se boxem zabývají. Jiří Hochmann proto tráví služebně hodně času v cizině, protože bez osobní účasti a osobního jednání se zahraničními zástupci profesionálních boxerů je práce v oblasti profesionálního boxu nemyslitelná. Má proto svou kancelář i na Floridě v USA.

NÁZEV FIRMY: JIŘÍ HOCHMANN, LICENCOVANÝ PROMOTÉR ČBPA A WBA

DATUM VZNIKU: 1990

FORMA PODNIKÁNÍ: FYZICKÁ OSOBA, ŽIVNOSTNÍK

PŘEDMĚT PODNIKÁNÍ: SPORTOVNÍ ČINNOST, REKLAMNÍ ČINNOST A POŘÁDÁNÍ SPORTOVNÍCH ZÁPASŮ

KLÍČOVÁ OSOBNOST: JIŘÍ HOCHMANN

CÍL: POKRAČOVA T V DOSAVADNÍ ČINNOSTI A DOSTAT PROFESIONÁLNÍ BOX DO VĚTŠÍHO POVĚDOMÍ ČESKÉ VEŘEJNOSTI.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče