Bez dotací by to nešlo

30. dubna 2007, 00:00 - JAROSLAV SCHEJBAL
30. dubna 2007, 00:00

POJÍZDNÁ PRODEJNA LADISLAVA MAŘATKY Ladislav Mařatka jezdí s pojízdnou prodejnou v okolí Semil v severních Čechách již téměř třicet let. V 70. letech začínal v tehdejší Jednotě. „Do roku 1993 jsme tady měli čtyři pojízdné prodejny. Nyní jsem široko daleko zůstal sám,“ povzdychne si Mařatka.

POJÍZDNÁ PRODEJNA LADISLAVA MAŘATKY Ladislav Mařatka jezdí s pojízdnou prodejnou v okolí Semil v severních Čechách již téměř třicet let. V 70. letech začínal v tehdejší Jednotě. „Do roku 1993 jsme tady měli čtyři pojízdné prodejny. Nyní jsem široko daleko zůstal sám,“ povzdychne si Mařatka. Celou dobu brázdí semilský podnikatel silnice Pojizeří v dnes již téměř historickém malém nákladním automobilu Liaz. Na cestách ho přitom doprovází jeho manželka Erika. A proč s tímto podnikání ještě nesekl jako ostatní? „Jednak mě to baví a jak už to dělám tak strašně dlouho, tak znám všechny ty lidi a vím, že nemají jinou možnost, kde si základní potraviny nakoupit,“ odpovídá Mařatka.

PRODEJNA SE DÁ PŘEDPLATIT

Podle něho stačí výdělek z provozování pojízdné prodejny tak akorát na přežití. „A je to navíc rok od roku horší. Tržby se postupně snižují. Loni jsme měli obrat něco přes dva a půl milionu korun. Kdybychom nedostávali od obecních úřadů zhruba 80 tisíc korun ročně na dotacích, tak bychom již asi nepokračovali,“ konstatuje podnikatel.

Město Semily přispívá Mařatkovi na provoz dvaceti tisíci korunami každý rok. „Jsme moc rádi, že to pan Mařatka za takto celkem zanedbatelnou částku dělá. Vyřešil nám tím problém, jak umožnit zejména starším občanům v okrajových částech našeho města nakoupit si pečivo, mléko, uzeniny a další základní potraviny,“ libuje si starosta Semil Jan Farský.

Semilský starosta přitom pochází právě z jedné z okrajových částí města, Nouzova. „Jak se bavím s místními, tak říkají, že teď vlastně pojízdnou prodejnu ani nepotřebují, že si mohou zajet do města. Nakupují v ní prý ale proto, aby tato prodejna nezanikla a mohla k nim jezdit i až budou staří a bezmocní. Takto si tu službu vlastně předplácejí,“ líčí Farský.

JEN ABYCH PROLEZL TECHNICKOU

Hlavní nákladovou položkou je pro Ladislava Mařatku spotřeba nafty. „Za týden projezdím asi čtyři tisíce korun. Musím také platit silniční daň, povinné ručení a třicet tisíc jsem musel vrazit do auta, abych vůbec prošel technickou kontrolou,“ vypočítává semilský provozovatel pojízdné prodejny. A proč si nekoupí Ladislav Mařatka nějaké nové vozidlo, aby nemusel tolik investovat do jeho oprav? „Na to se tímto podnikáním nedá absolutně vydělat,“ reaguje Mařatka.

Některé pojízdné prodejny z jiných částí Česka využily toho, že na vesnicích zanikly z důvodu nástupu supermarketů tamní obchůdky, a vytvořila se tak určitá mezera na trhu, kterou ony zaplnily. „My jezdíme pořád po stejných místech, tam ani žádné obchůdky nikdy nebyly. To by musel mít den dvakrát tolik hodin, abychom stíhali jezdit ještě někam jinam,“ říká k tomu Mařatka.

Přestože semilský podnikatel vozí zboží v téměř třicet let starém vozidle, nemá problémy s hygienou. V žaludku mu však leží kvalita potravin v některých řetězcích. „Dovážené potraviny nejsou tak kvalitní jako ty české. Jogurt v supermarketu často není vlastně vůbec skutečný jogurt,“ míní. Mařatkovi zbývá již jen několik málo let do důchodu. „Potom to asi zabalím, ale možná, že nakonec ne, co bych pak dělal celý den doma v paneláku?,“ říká o budoucnosti podnikatel.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče