Bez dobrých informací se úspěch získává těžko

26. ledna 2004, 00:00 - ZDENĚK KUBÍN
26. ledna 2004, 00:00

KAŽDÁ FIRMA CHCE OBSTÁT V KONKURENCI A BÝT ÚSPĚŠNÁ. K TOMU POTŘEBUJE INFORMACE - O ZÁKAZNÍCÍCH, DODAVATELÍCH, ODBĚRATELÍCH, O JEJICH PLATEBNÍ MORÁLCE. A TAKÉ INFORMACE O TOM, KDE NALÉZT NOVÉ SOLIDNÍ OBCHODNÍ PARTNERY.

Pro každou firmu je důležité o svém obchodním partnerovi vědět dopředu co nejvíce VĚTŠINOU NEJEN V TUZEMSKU, ALE I V ZAHRANIČÍ.

Zdrojů informací o firmách je mnoho. Jak se v nich ale rychle orientovat a vybrat ten, který pomůže co nejrychleji získat potřebné informace v co největší kvalitě rozsahem i obsahem? K některým informacím se mohou firmy dostat samy, „vlastními silami“, jiné je vhodné nakoupit u specializovaných firem. Rozhodnutí, zda získat informace vlastními silami či radši potřebné údaje nakoupit - by měla předcházet pečlivá rozvaha. V první řadě je třeba si zodpovědět, pro jaký účel informace potřebujeme. Zda pro vyhledání nového obchodního partnera nebo pro ověření firmy, s níž zvažujeme navázat obchodní či jiné vztahy, případně zda chceme vést reklamní kampaň pomocí direct marketingu. Požadavky na informace při hledání partnera či adresáře pro direct marketing mohou být relativně skromnější: Stačí znát správnou adresu a zda firma působí v oblasti, o kterou máme zájem. Pokud je ale cílem získat další informace - například o počtu zaměstnanců konkrétní firmy, o jejím obratu, platební morálce a jiné údaje - pak je již hledání náročnější.

ZDARMA, NEBO SLUŽBA?

Právě vertikální rozdělení podle „hloubky“ informací naznačuje, zda na zadaný úkol postačí vlastní síly, nebo bude vhodnější nakoupit potřebné informace u specialistů. K tomu je třeba brát v úvahu i fakt, že i při vyhledávání vlastními silami můžeme získat údaje z některých databází bezplatně, v jiných se za ně musí platit nebo se platí za podrobnější fakta. V obecné rovině lze říci, že zdarma jsou dostupné údaje z oficiálních databází - obchodního rejstříku, rejstříku živnostenského podnikání atd. Rovněž některé profesní a odborné organizace zveřejňují své členy i s kontaktními adresami. Vedle oficiálních úředních databází jsou dostupné i některé adresáře vytvářené soukromými podnikatelskými subjekty. Zde je možné vyhledat firmy, které nás zajímají jako potenciální obchodní partneři, rovněž zdarma. Zveřejnění údajů (nebo jejich části) pak platí ta firma, která je zde uvedena. Je vhodné počítat i s určitým rizikem zkreslení - firma, která si zveřejnění údajů o sobě zaplatí, asi neuvede, že platí se zpožděním nebo že dohodnuté termíny jsou pro ni jen orientační. Rovněž provozovatel takovéto databáze asi nebude podobné údaje vyhledávat a zveřejňovat (vždyť by ztratil platícího zákazníka). Jsou ale oblasti, kdy není výhodné, abychom vyhledávali a zpracovávali informace sami. Je to například v případech, kdy chceme zjistit, zda nový partner není na štíru s placením nebo zda třeba není před konkurzem apod. To jsou již velmi odborné služby, které je lepší zadat specializované agentuře. Obdobně tomu může být i v případě directmarketingové akce. Pokud obor, v němž je firma aktivní, není hodně úzký a všichni účastníci trhu se v podstatě znají, je výhodnější nákup adres z databáze některé z directmarketingových firem. Ty kvalitní údaje často aktualizují, jsou schopny vybrat firmy působící v oboru v určitém regionu (ale také v zahraničí), případně uvést kontaktní osoby i některé další údaje.

**PAPÍR, NEBO POČÍTAČ?

Pokud chce firma sama vyhledávat některé informace, především kontakty na firmy, může tak činit pomocí internetu a vyhledáním příslušné databáze nebo použitím tištěných materiálů. Informační technologie přitom díky svým výhodám vytlačují tištěná média. Důvod je nasnadě: tištěné katalogy mají většinou roční periodicitu, což neumožňuje aktualizaci či doplňování údajů. K tomu se adresy, pokud se chtějí použít pro oslovení vybraných firem, musejí přepsat. Obdobně je tomu i u adresářů na CD-ROM - údaje nelze pružně aktualizovat. Právě v tom je jedna z hlavních výhod databází umístěných na internetu - provozovatel je může průběžně doplňovat, zaznamenat všechny změny bezprostředně poté, co se udály nebo co se o nich doví.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče