Bez čínštiny se neobejdete

11. června 2010, 02:00 - Aleš Červinka, vedoucí kanceláře CzechTrade v Šanghaji
11. června 2010, 02:00

Zahraniční firmy čelí v Číně řadě byrokratických předpisů, nařízení či vyhlášek. Pro člověka neznalého čínštiny a čínského prostředí se jedná o velmi komplikovaný obchodní prostor, ve kterém se bez místního partnera zkrátka neobejdete.

V anglickém jazyce je na čínském trhu vydáváno pouze minimum informací.

Dalším specifikem čínského prostředí jsou časté změny stávajících předpisů, které však nejsou nikde oficiálně vyhlášeny, a firma si je musí sama nalézt či zjistit u příslušných úřadů – zde rovněž naráží na bariéru státních úředníků, kteří často poskytují protichůdné informace. Budete potřebovat velkou trpělivost. Je nutno všechny získané informace ještě ověřovat u jiných zdrojů, což činí celý proces časově velmi náročný a ubíjející. Opět platí, že bez znalosti čínštiny není šance příslušný předpis či vyhlášku vůbec nalézt.

Celníci berou vzorek z každé dodávky

Co se týká dovozních předpisů, Čína má své vlastní specifické regule a certifikace. Specifické dovozní podmínky platí například pro potraviny a nápoje. Je třeba počítat s tím, že čínští celníci jsou velmi nekompromisní a řídí se striktně čínskými předpisy. Z každé dodávky se odebírají vzorky, které se posílají do laboratoře na testování. Pokud se u vybraného vzorku vyskytne byť nepatrná odchylka od předepsané hodnoty, celou zásilku (kontejner) celníci zadrží a zahraniční firma má pak v podstatě jen dvě možnosti. Buď celou zásilku poslat zpátky do Evropy, či všechny potraviny zlikvidovat. Obojí stojí čas a peníze.

Navíc komunikace s celníky je někdy velmi obtížná. To ostatně platí obecně při jednání s čínskými úřady – je třeba obrnit se velkou dávkou trpělivosti, poskytnuté informace ověřovat a bez znalosti čínštiny se vůbec do komunikace s úředníky nepouštět.

Buďte přímo na místě

Pokud to myslí exportér s čínským trhem vážně, je nutné být v Číně fyzicky přítomen. Ať již prostřednictvím vlastní kanceláře či využití kanceláří CzechTrade. To samozřejmě stojí náklady, nicméně neustálá přítomnost v teritoriu, permanentní kontakt se zákazníky či agenty, mapování trhu, účast na výstavách, servis, to vše se na čínském náročném trhu vyplácí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít