Bez čínštiny se neobejdete

11. června 2010, 02:00 - Aleš Červinka, vedoucí kanceláře CzechTrade v Šanghaji
11. června 2010, 02:00

Zahraniční firmy čelí v Číně řadě byrokratických předpisů, nařízení či vyhlášek. Pro člověka neznalého čínštiny a čínského prostředí se jedná o velmi komplikovaný obchodní prostor, ve kterém se bez místního partnera zkrátka neobejdete.

V anglickém jazyce je na čínském trhu vydáváno pouze minimum informací.

Dalším specifikem čínského prostředí jsou časté změny stávajících předpisů, které však nejsou nikde oficiálně vyhlášeny, a firma si je musí sama nalézt či zjistit u příslušných úřadů – zde rovněž naráží na bariéru státních úředníků, kteří často poskytují protichůdné informace. Budete potřebovat velkou trpělivost. Je nutno všechny získané informace ještě ověřovat u jiných zdrojů, což činí celý proces časově velmi náročný a ubíjející. Opět platí, že bez znalosti čínštiny není šance příslušný předpis či vyhlášku vůbec nalézt.

Celníci berou vzorek z každé dodávky

Co se týká dovozních předpisů, Čína má své vlastní specifické regule a certifikace. Specifické dovozní podmínky platí například pro potraviny a nápoje. Je třeba počítat s tím, že čínští celníci jsou velmi nekompromisní a řídí se striktně čínskými předpisy. Z každé dodávky se odebírají vzorky, které se posílají do laboratoře na testování. Pokud se u vybraného vzorku vyskytne byť nepatrná odchylka od předepsané hodnoty, celou zásilku (kontejner) celníci zadrží a zahraniční firma má pak v podstatě jen dvě možnosti. Buď celou zásilku poslat zpátky do Evropy, či všechny potraviny zlikvidovat. Obojí stojí čas a peníze.

Navíc komunikace s celníky je někdy velmi obtížná. To ostatně platí obecně při jednání s čínskými úřady – je třeba obrnit se velkou dávkou trpělivosti, poskytnuté informace ověřovat a bez znalosti čínštiny se vůbec do komunikace s úředníky nepouštět.

Buďte přímo na místě

Pokud to myslí exportér s čínským trhem vážně, je nutné být v Číně fyzicky přítomen. Ať již prostřednictvím vlastní kanceláře či využití kanceláří CzechTrade. To samozřejmě stojí náklady, nicméně neustálá přítomnost v teritoriu, permanentní kontakt se zákazníky či agenty, mapování trhu, účast na výstavách, servis, to vše se na čínském náročném trhu vyplácí.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít