Běsnění nákupní tašky

10. února 2009, 12:09 - Karel Zaoral
10. února 2009, 12:09

Malý, ale drsný automobil skýtá řidiči zejména zábavu

Vlastnosti motokáry, ultimátní zážitky, čistá extáze z jízdy a ještě mnoho dalších charakteristik používají fandové značky Mini pro nejostřejší vůz v nabídce. A mají pravdu.
Klasické mini je agilní, obratné a mrštné díky skvěle navrženému podvozku, prakticky nulovým převisům karoserie, perfektnímu řízení, a navíc má ještě šmrnc. Malý kufr je daní za unikátní design, auto je nemožné si splést s jakýmkoliv jiným modelem. Vnitřní prostor je ze stejného důvodu poněkud stísněný, nicméně pro průměrně vysoké osoby místo vcelku stačí. Zadní sedadla jsou spíše pro děti, na velké cestování čtyř dospělých tento automobil stavěný není. Komu nestačí standardní šestnáctistovka, ať už benzin nebo diesel, může zvolit přeplňovanou variantu S, kterou cvičí bezmála sto osmdesát koní. A pro maniaky je tu právě testovaná verze John Cooper Works s 211 koni z přepracovaného motoru o objemu 1,6 litru.
Zvýšení výkonu oproti Mini Cooperu S bylo docíleno optimalizací přivádění vzduchu a odvádění výfukových plynů z motoru a jiným nastavením turbodmychadla. Změnil se i vzduchový filtr, měřič množství nasávaného vzduchu, výfukový systém a katalyzátor, což se projevilo na sportovním zvuku výfuku. Možná by nějaký garážový tuner dostal z cooperu S výkon vrcholné verze, avšak určitě na úkor rozložení točivého momentu, nárůstu emisí a snížení životnosti motoru. John Cooper Works totiž disponuje přepracovanou hlavou, daleko většími tlaky vstřikování benzinu a několika dalšími hi-tech vychytávkami, jako například sodíkovou náplní ventilů pro lepší chlazení.
Na silnici to vše dohromady znamená běsnění nákupní tašky, která to naseká o sto koní silnějším autům jako nic. Se zapnutou stabilizační elektronikou se JCW drží silnice jako Rus lahve vodky a nepustí a nepustí. Auto krouží ve vysokých rychlostech precizně zatáčky a motor je k neutahání, vždycky je k dispozici o dost síly navíc, než situace dovoluje použít. Jakmile si řidič začne myslet, že JCW ovládá a auto jej nemá čím překvapit, je načase zapnout sportovní režim a vypnout stabilizační elektroniku. V té chvíli začne jít doslova o život. Coopera je nutné řídit s extrémním citem, jakékoliv razantnější projetí zatáčkou a nedejbože předčasný plyn vůz nekompromisně a okamžitě vystřelí do nedotáčivého smyku. Naštěstí je mini i v takto extrémních chvílích komunikativní a jakž takž ovladatelné. Nucením vozu zpět dovnitř zatáčky smyk plynule přejde v přetáčivý, nádherně zvladatelný plynem a volantem. Auto se v nedotáčivých i přetáčivých smycích chová naprosto čítankově. Spolujezdec se zavřenýma očima a ucpanýma ušima by mohl klidně tvrdit, že jezdil v nejostřejší impreze. A když už je nejhůř a z nedotáčivého smyku je nutné vykousat se brzdami, auto nezklame. Brzdiče se zakousnou do kotoučů opakovaně z nezmenšenou silou, pojem fading je jim úplně cizí. K řidičskému koncertu přispívá i superpřesná převodovka, skvělý volant a sportovní sedačky se skvělým bočním vedením.
A když se někde vyskytnou Pomáhat a chránit, mini zcivilní a přede jako beránek. Motor má sice tendence k nepravidelnějšímu chodu v nižších otáčkách, přesto je s vozem možné jezdit jako s porcelánem. Zatímco zběsilá honěná na trase Ecce Homo připravila nádrž v průměru o více než dvacet litrů benzinu na sto kilometrů, následovat policejní hlídku padesátkou po městě jde i za šest litrů. Na dálnici ve stotřicítce a při plném obsazení vozu mezi Prahou a Brnem počítač ukázal průměrných 7,6 litru na sto kilometrů. Rychleji už stejně nemá smysl jezdit, aerodynamický hluk je pak neposlouchatelný.
Mini ve své nejostřejší verzi je ryzí zábavou, jakou nabízí jen pár strojů na světě. Hodně slušnou konkurencí bude tomuto vozu například Alfa Romeo MiTo, až přijde ve své nejsilnější podobě. Prozatím dostupná verze o výkonu 155 koní je ale také hodně zábavné auto.
Mini John Cooper Works si za své klady a vnady nechá také pořádně zaplatit. To je snad, kromě faktu, že auto je předokolka, jediným záporem vozu. Ale majitel formule Mini, automobilka BMW, vždy tvrdil, že malé drsné raketoplány nikdy nebudou žádné masovky.

Klady
design
jízda
charakter
technika
zábava
styl

zápory
cena

tabulka
Mini John Cooper Works motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem: 1598 ccm
výkon 155 kW
převodovka manuální šestistupňová
zrychlení 0–100 6,5 s
rychlost 238 km/h
spotřeba 9,2/5,6/6,9, extrém až 25
cena: 884 000 Kč

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového…
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Patentové skici odhalují malý dvoumístný sporťák značky Honda
Technologie
Aukro chystá změny. Na konci měsíce začne migrace a služba bude desítky hodin nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít