Benzin, nebo nafta?

14. dubna 2008, 00:00 - Karel Beránek
14. dubna 2008, 00:00

VÝHODY RŮZNÝCH MOTORŮ - Podle zažité představy se automobil s dieselovým motorem vyplatí, s ohledem na jeho vyšší pořizovací cenu, jestliže jeho majitel najede ročně víc než 30 tisíc kilometrů. Je to pravda?

Tvrzení o výhodnosti dieselových automobilů pro řidiče, který najede více kilometrů, už často neplatí. Důvodem je měnící se rozdíl ceny benzinu a nafty.

Přesvědčí nás o tom jednoduchý výpočet. Abychom mohli co nejobjektivněji posoudit, kdy je z hlediska provozních nákladů automobil s naftovým pohonem výhodnější, je nutné zohlednit několik důležitých parametrů. Nejvýrazněji se zde projevuje rozdíl ceny nafty a benzinu, který se jen v posledním roce pohyboval od plus tří do minus dvou korun na jednom litru. Více napoví zjednodušený výpočet.

Za běžných podmínek, při tříletém provozu, pořizovací ceně o 35 tisíc korun vyšší a zohlednění provozních nákladů u vozu s naftovým motorem se diesel „vyplatí“ po ujetí zhruba 90 tisíc kilometrů. To znamená přibližně 30 tisíc kilometrů ročně. Pokud je však rozdíl v pořizovací ceně větší, je třeba najezdit ročně kilometrů podstatně víc. Naopak při větším rozdílu spotřeby nebo ceny paliva se „diesel“ vyplatí ještě dřív (i při ujetí méně než 20 tisíc kilometrů ročně).

S vozy, u nichž je rozdíl v ceně vyšší, bude zapotřebí ujet pro vyrovnání provozních nákladů podstatně více. Často přes padesát tisíc kilometrů ročně.

Znovu uvádíme, že výpočet je jen orientační, ale přesto poměrně přesně vystihuje aktuální stav. Dobu tří let (respektive

90 tisíc kilometrů) jsme zvolili proto, že teprve po této době (čtvrtým rokem) bude provoz rentabilnější. Pro mnohé velkoodběratele, kteří najezdí ročně mnoho tisíc kilometrů, bude tedy automobil s naftovým motorem jednoznačně výhodnější volbou.

VÝHODY NAFTOVÝCH MOTORŮ

• nižší spotřeba paliva, a to v průměru o dvě, ale někdy i tři či více litrů na 100 kilometrů

• solidní výkon a vyšší hodnota točivého momentu, a tudíž záběr v nižších otáčkách

• nafta je ve většině zemí levnější než benzin

• obvykle lepší prodejnost a vyšší prodejní cena ojetého vozu

• nižší provozní náklady při ujetí velkého počtu kilometrů

• větší účinnost při brzdění motorem

VÝHODY BENZINOVÝCH MOTORŮ

• nižší pořizovací cena nového vozidla

• většinou nižší náklady na pojištění

• zpravidla vyšší dosahovaná rychlost a lepší zrychlení

• díky rychlejšímu zahřívání motoru dřívější účinek topení

• nižší servisní náklady

• nižší hmotnost vozidla

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče