Benzin, nebo nafta?

14. dubna 2008, 00:00 - Karel Beránek
14. dubna 2008, 00:00

VÝHODY RŮZNÝCH MOTORŮ - Podle zažité představy se automobil s dieselovým motorem vyplatí, s ohledem na jeho vyšší pořizovací cenu, jestliže jeho majitel najede ročně víc než 30 tisíc kilometrů. Je to pravda?

Tvrzení o výhodnosti dieselových automobilů pro řidiče, který najede více kilometrů, už často neplatí. Důvodem je měnící se rozdíl ceny benzinu a nafty.

Přesvědčí nás o tom jednoduchý výpočet. Abychom mohli co nejobjektivněji posoudit, kdy je z hlediska provozních nákladů automobil s naftovým pohonem výhodnější, je nutné zohlednit několik důležitých parametrů. Nejvýrazněji se zde projevuje rozdíl ceny nafty a benzinu, který se jen v posledním roce pohyboval od plus tří do minus dvou korun na jednom litru. Více napoví zjednodušený výpočet.

Za běžných podmínek, při tříletém provozu, pořizovací ceně o 35 tisíc korun vyšší a zohlednění provozních nákladů u vozu s naftovým motorem se diesel „vyplatí“ po ujetí zhruba 90 tisíc kilometrů. To znamená přibližně 30 tisíc kilometrů ročně. Pokud je však rozdíl v pořizovací ceně větší, je třeba najezdit ročně kilometrů podstatně víc. Naopak při větším rozdílu spotřeby nebo ceny paliva se „diesel“ vyplatí ještě dřív (i při ujetí méně než 20 tisíc kilometrů ročně).

S vozy, u nichž je rozdíl v ceně vyšší, bude zapotřebí ujet pro vyrovnání provozních nákladů podstatně více. Často přes padesát tisíc kilometrů ročně.

Znovu uvádíme, že výpočet je jen orientační, ale přesto poměrně přesně vystihuje aktuální stav. Dobu tří let (respektive

90 tisíc kilometrů) jsme zvolili proto, že teprve po této době (čtvrtým rokem) bude provoz rentabilnější. Pro mnohé velkoodběratele, kteří najezdí ročně mnoho tisíc kilometrů, bude tedy automobil s naftovým motorem jednoznačně výhodnější volbou.

VÝHODY NAFTOVÝCH MOTORŮ

• nižší spotřeba paliva, a to v průměru o dvě, ale někdy i tři či více litrů na 100 kilometrů

• solidní výkon a vyšší hodnota točivého momentu, a tudíž záběr v nižších otáčkách

• nafta je ve většině zemí levnější než benzin

• obvykle lepší prodejnost a vyšší prodejní cena ojetého vozu

• nižší provozní náklady při ujetí velkého počtu kilometrů

• větší účinnost při brzdění motorem

VÝHODY BENZINOVÝCH MOTORŮ

• nižší pořizovací cena nového vozidla

• většinou nižší náklady na pojištění

• zpravidla vyšší dosahovaná rychlost a lepší zrychlení

• díky rychlejšímu zahřívání motoru dřívější účinek topení

• nižší servisní náklady

• nižší hmotnost vozidla

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Intel prý chystá už i dvoujádrové Kaby Lake-X, extrémní Core i3 pro platformu X299
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít