Benzin, nebo nafta?

14. dubna 2008, 00:00 - Karel Beránek
14. dubna 2008, 00:00

VÝHODY RŮZNÝCH MOTORŮ - Podle zažité představy se automobil s dieselovým motorem vyplatí, s ohledem na jeho vyšší pořizovací cenu, jestliže jeho majitel najede ročně víc než 30 tisíc kilometrů. Je to pravda?

Tvrzení o výhodnosti dieselových automobilů pro řidiče, který najede více kilometrů, už často neplatí. Důvodem je měnící se rozdíl ceny benzinu a nafty.

Přesvědčí nás o tom jednoduchý výpočet. Abychom mohli co nejobjektivněji posoudit, kdy je z hlediska provozních nákladů automobil s naftovým pohonem výhodnější, je nutné zohlednit několik důležitých parametrů. Nejvýrazněji se zde projevuje rozdíl ceny nafty a benzinu, který se jen v posledním roce pohyboval od plus tří do minus dvou korun na jednom litru. Více napoví zjednodušený výpočet.

Za běžných podmínek, při tříletém provozu, pořizovací ceně o 35 tisíc korun vyšší a zohlednění provozních nákladů u vozu s naftovým motorem se diesel „vyplatí“ po ujetí zhruba 90 tisíc kilometrů. To znamená přibližně 30 tisíc kilometrů ročně. Pokud je však rozdíl v pořizovací ceně větší, je třeba najezdit ročně kilometrů podstatně víc. Naopak při větším rozdílu spotřeby nebo ceny paliva se „diesel“ vyplatí ještě dřív (i při ujetí méně než 20 tisíc kilometrů ročně).

S vozy, u nichž je rozdíl v ceně vyšší, bude zapotřebí ujet pro vyrovnání provozních nákladů podstatně více. Často přes padesát tisíc kilometrů ročně.

Znovu uvádíme, že výpočet je jen orientační, ale přesto poměrně přesně vystihuje aktuální stav. Dobu tří let (respektive

90 tisíc kilometrů) jsme zvolili proto, že teprve po této době (čtvrtým rokem) bude provoz rentabilnější. Pro mnohé velkoodběratele, kteří najezdí ročně mnoho tisíc kilometrů, bude tedy automobil s naftovým motorem jednoznačně výhodnější volbou.

VÝHODY NAFTOVÝCH MOTORŮ

• nižší spotřeba paliva, a to v průměru o dvě, ale někdy i tři či více litrů na 100 kilometrů

• solidní výkon a vyšší hodnota točivého momentu, a tudíž záběr v nižších otáčkách

• nafta je ve většině zemí levnější než benzin

• obvykle lepší prodejnost a vyšší prodejní cena ojetého vozu

• nižší provozní náklady při ujetí velkého počtu kilometrů

• větší účinnost při brzdění motorem

VÝHODY BENZINOVÝCH MOTORŮ

• nižší pořizovací cena nového vozidla

• většinou nižší náklady na pojištění

• zpravidla vyšší dosahovaná rychlost a lepší zrychlení

• díky rychlejšímu zahřívání motoru dřívější účinek topení

• nižší servisní náklady

• nižší hmotnost vozidla

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít