Bengt Thorsson: I nákladní auta musí být bezpečná

09. ledna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
09. ledna 2006, 00:00

Nákladní automobily blízké budoucnosti se budou vyznačovat dalšími bezpečnostními prvky. Podle generálního ředitele společnosti Scania CZ Bengta Thorssona se v budoucnu na silnicích objeví i novodobé karavany v podobě delších nákladních souprav, než je tomu dnes.

foto: Scania

* Jste známí svými vizemi automobilů budoucnosti. Jak bude vypadat tahač či autobus Scania za pár let?

To, že je bezpečnost pro Scanii opravdu důležitá dokazují i naše vize budoucích nákladních vozidel. Nedávno jsme například představili koncept tahače opatřeného nárazovou zónou na přední části kapoty. Jedná se o třiceticentimetrovou deformační zónu, která dokáže výrazně snížit závažnost následků při srážkách osobních a nákladních vozidel. Současné zákony ale neumožňují prodloužení délky vozidla. Přesto předpokládáme, že vývoj se v nejbližší době budě s největší pravděpodobností ubírat směrem k delším soupravám s vyšší užitkovou hmotností.

* Poměrně hodně se angažujete na poli bezpečnosti vozidel. Proč a čím se vozy této značky liší od konkurence právě pokud jde o bezpečnostní hledisko?

V oblasti bezpečnosti se zaměřujeme hlavně na ergonomii a zlepšení interakce mezi řidičem a vozidlem. Je nutné, aby palubní přístroje byly logicky uspořádané, lehce čitelné a ovladatelné. Z vozidla musí být dokonalý výhled a řidič se musí v kabině cítit co nejlépe, jak při řízení, tak během odpočinku. To jsou podle nás klíčové faktory pro bezpečné řízení. Pokud je řidič unavený a roztržitý, žádná elektronika ve vozidle mu nepomůže. Významnými pomocníky pro bezpečnou jízdu jsou samozřejmě i prověřené elektronické systémy.

* O jakou kategorii vozů je největší zájem na českém trhu?

Na tuzemském trhu je stále největší zájem o tahače pro dálkovou kamionovou dopravu. Ty představují téměř 80 procent našich prodejů. Během posledních let jsme zaznamenali také rychlý nárůst prodeje stavebních vozidel. V loňském roce se ale tento segment poněkud překvapivě ustálil na celkových prodejích kolem 1000 vozidel všech značek.

* Zatímco nákladní vozy a hlavně tahače Scania se na českém trhu poměrně prosazují, autobusy zatím trochu zaostávají. Proč a budete s tím něco dělat? V posledních dvou letech se stále více zaměřujeme na podporu prodeje autobusů. Výsledky se projevují ve zvyšujících se číslech. V loňském roce jsme prodej ztrojnásobili v porovnání s rokem 2004 a letos chceme pokračovat v posilování naší pozice na trhu. Jsme úspěšní především v segmentu dálkových autobusů. Přepravci, kteří používají naše autobusy, oceňují především nízkou spotřebu a bezpečnost vozidel. Pozitivně jsou přijímány také autobusové motory Scania Euro 4 a 5 s tovární technologií EGR, která nevyžaduje žádné přídavné nádrže a řidič tankuje jen naftu. * Od loňského října nabízíte novou řadu služeb a produktů správy vozového parku - fleet managementu. Můžete ji představit?

Nově koncipovaný komunikační systém je založený na GPRS a umožňuje spolehlivé spojení za pevnou cenu v rámci celé Evropy. Samozřejmě jej lze propojit s již fungujícími logistickými systémy a instalovaným softwarem. Ze zákazníkova fleet managementu se tak stane mnohem výkonnější celek. Nyní jsou dostupné tři palubní počítače Scania Interactor -všechny mají rychlejší procesory a vylepšený operační systém. Úplnou novinkou je aplikace Scania Order Support (zasílání objednávek přímo do vozidla) a Scania Driver Log, která zjednodušuje evidenci činností řidiče. Velkou výhodou je, že se nový fleet management Scania dá „ušít“ zákazníkovi přímo na míru a lze jej dále podle potřeby rozvíjet.

NOVÉ AUTOBUSY

Pomoci většímu zájmu českých dopravců o autobusy značky Scania má nová řada autobusů. Vyznačuje se jak novými podvozky, tak novými motory splňujícími ekologickou normu Euro 4. Stejně jako nákladní auta i tyto autobusy obsahují řadu nových bezpečnostních prvků.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče