Bedýnky a databanky

17. února 2010, 12:55 - Táňa Králová
17. února 2010, 12:55

S bandaskou na statek nebo závoz ke dveřím? Češi lační po potravinách přímo od sedláků

Snaha o vytvoření adresáře zemědělců, u kterých se dá koupit farmářský jogurt, balíček hovězího masa, čerstvá zelenina nebo brambory, není v Česku žádnou novinkou. Už dávno s ní začali přívrženci biopotravin, pro které jsou vedle ekologického přesvědčení důležitá slova místní, čerstvé, sezonní. Dobrou navigací je internetová stránka Biospotrebitel.cz s informacemi o bedýnkovém systému a odběrových místech ve velkých městech, kam se farmář přibližuje za svými zákazníky.
Z bedýnek se stala velká móda, která původní myšlenku podpořit svého sedláka někdy tlačí příliš do komerce. V takzvaných biobedýnkách, což jsou třeba také papírové tašky, si lidé z města nekupují už jen mrkev a celer od pěstitele z jihočeské vsi, ale také rajčata z Holandska, ananas z Kostariky a banány z Jižní Ameriky. Pětikilogramovou biobedýnku namíchanou od místních zelinářů a kdoví jakých producentů exotických plodů ze zámoří si můžete nechat dovézt domů za čtyři stovky. To ale neznamená, že u nás nefungují bedýnkové kluby založené na věrnosti lokálním sedlákům.
Kdo hledal svého farmáře, našel si ho třeba ve vesnici, kam jezdí na chalupu nebo k příbuzným. Mohl se také už dávno připojit k odběratelské skupině Podporujme svého zemědělce, které vytváří zázemí Pro-Bio Liga. Proč tedy píšeme o další akci nazvané Najdi si svého farmáře? Jiná je v tom, že není zaměřena výhradně na biopotraviny. S novinkou přišel přímo zemědělec a snaží se vytvořit širokou databázi svých kolegů, kteří mají spotřebitelům co nabídnout. Pustil se na pole neorané. Jednak musí přesvědčit ostatní zemědělce, aby se do jeho projektu zapojili, což je bude i něco stát, když se mají podílet na zaplacení reklamy. A hlavně – farmářů, kteří mohou legálně prodávat nějaké vlastní výrobky, pokud nejde jen o brambory či jablka, je u nás jako šafránu. Velké zemědělské akciovky a družstva, které v českém zemědělství dominují, nejsou zrovna stvořeny pro takzvaný prodej ze dvora. A malí sedláci, kteří se o něco snaží, narážejí na úřednickou bariéru. Písemně se k její stavbě přiznal veterinář z Vysočiny.

Mohlo by vás zajímat

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

Hry pro příležitostné hráče