Banner je levná a účinná reklama

12. května 2003, 00:00 - Milada Fialová
12. května 2003, 00:00

Předpokladem úspěchu reklamní kampaně na internetu je originální přístup Vloni inzerenti utratili na internetu 190 milionů korun. Je to více než v roce 2001 a letos se očekává další vzestup této částky. V porovnání s miliardami, které se u nás na reklamu každoročně vynakládají, je to suma poměrně malá.

Předpokladem úspěchu reklamní kampaně na internetu je originální přístup

Vloni inzerenti utratili na internetu 190 milionů korun. Je to více než v roce 2001 a letos se očekává další vzestup této částky. V porovnání s miliardami, které se u nás na reklamu každoročně vynakládají, je to suma poměrně malá.

Na otázku, proč tomu tak je, mají marketingoví odborníci jednoduchou odpověď. Reklama na internetu je levná, protože má relativně nízkou (v porovnání s jinými typy reklamních sdělení) účinnost. Ve hře je samozřejmě i skutečnost, že je v českých firmách považována za reklamu nestandardní. Tisk, rozhlas, televize, to jsou dnes běžná reklamní média, na internet si český manažer ovšem úplně nezvykl.

Kouzelný proužek

Internetová reklama - to je hlavně banner, česky proužek, umístěný na stránkách nejrůznějších webů. Jeho rozměry se postupem času ustálily: u tzv. standardu na zhruba 12 x 1,5 cm, v „poloviční“ verzi má šířku jen 6 cm, vedle nich se často užívá vertikální banner (3 x 6 cm) a potom tlačítka (button) v mnoha provedeních (nejobvyklejší je rozměr 3 x 3 cm). Co se rozměrů týká, kromě technických limitů nemají bannery teoreticky žádná jiná než zvyková omezení (stejně jak billboardy) - ta jsou ale pevná, prodejci reklamní plochy mají na svých stránkách připraveny právě takové plochy. Bannery mohou být statické, nebo animované, které jsou nepochybně efektivnější - na jinak statické stránce je totiž návštěvník nemůže přehlédnout. Čím více je ovšem banner po grafické stránce náročnější, tím více se inzerent vystavuje nebezpečí, že dlouhá doba potřebná k načtení návštěvníkovi (který primárně sleduje jiný záměr) znemožní shlédnutí banneru. Totéž platí pro technicky komplikované bannery, které nabízejí různé funkce.

Negativa vs. pozitiva

Bannerová reklama má řadu předností. Především ji lze velmi přesně zaměřit na cílovou skupinu, kterou chce inzerent oslovit. To např. tisková média (zejména odborný tisk) umožňují také, ale výběr vhodného média na internetu (tj. webových stránek) je nepochybně jemnější, přesnější - své stránky má dnes takřka každý. Velkou výhodou je také přesná měřitelnost efektu. Víceméně kontinuálně jsou k dispozici informace o počtu těch, kteří banner shlédli, i těch, které zlákal ke kliknutí. Na základě těchto parametrů jsou také vytvářeny ceníky. Platí se tedy jen za reálnou návštěvu (to například neplatí v případě tiskové inzerce - čtenář některý inzerát nemusí vůbec zaregistrovat). Tyto okolnosti také umožňují přesné plánování reklamních kampaní - často je omezena právě počtem návštěv. T o všechno už tak nízké náklady na internetovou reklamu ještě dále optimalizuje. Díky tomu se na internetu cena slušné kampaně pohybuje v řádech tisíců, maximálně desítek tisíc korun. Na druhé straně se bannerové reklamní sdělení potýká s některými nevýhodami. V první řadě je to omezený prostor, jehož využití je dále omezeno již zmíněnými technickými limity. Jednoduchost, nekomplikovanost - to jsou jakési imperativy internetové reklamy, které ne vždy ladí s potřebou návštěvníka rychle zaujmout. Tento požadavek je doslova prioritní: tvůrce banneru musí vždy počítat s tím, že má k dispozici obvykle jen pár vteřin, nebo dokonce zlomků sekundy, během kterých se příjemce sdělení rozhoduje, zda na banner klikne. To samozřejmě klade na tvorbu bannerů z hlediska kreativity vysoké nároky - pouze originální řešení mají šanci na úspěch. Proto je nutné spolehnout se na profesionály, svépomoc v tomto případě není na místě. Jistou nevýhodou je také obtížné lokální zaměření kampaně. Není smysluplné třeba na známý vyhledávač umísťovat reklamu na produkci společnosti, jejíž akční rádius je regionálního, nebo dokonce lokálního rázu. Tento handicap lze částečně překonat volbou stránek, které jsou teritoriálně obdobně vymezeny (např. stránky obcí, architektonických památek). Těch je ale většinou k dispozici málo.

Návštěvnost webových stránek

(počet návštěv k 1. 5. 2003)

Web Zaměření Počet návštěv (v tis.)

Bonusweb.cz hry 1 900

Idos doprava 1 867

Webzdarma.cz internet 1 540

Sms.cz komunikace 1 327

Global search internet 1 222

Email.cz komunikace 1 203

Mobil.cz média 980

Seznamka.cz volný čas 886

Blesk.cz média 758

Češtiny.cz hry 754

Z tabulky je zřetelné, že dominantní pozice na českém internetu mají portály nabízející služby, a to zejména mladým lidem. Poslední výzkumy věkové struktury internautů také zřetelně dokazují, že právě mládež patří k největším fanouškům internetu. Mladí lidé ve věku 15-18 let se k internetu připojují z 80 %, ve věku 16-24 let tento ukazatel dosahuje 74 % a ještě ve věkové kategorii 25-30 let činí 68 %. S dalším růstem věku potom zájem o internet klesá. To ale neznamená, že pro seniory je internet věcí neznámou či neužívanou. Výzkumy v USA například dokazují, že nákupy přes internet realizuje zejména starší generace - příčina je zřejmá: pohodlnost, rychlost, neomezeně dlouhý nákupní čas.

PRAMEN: NAVRCHOLU.CZ

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče