Banky znovu otevírají pobočky

25. dubna 2005, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
25. dubna 2005, 00:00

PŘÍSTUP KE KLIENTŮM Poslední roky byly charakteristické snahou bank o obsluhu klientů prostřednictvím telefonu a internetu. V poslední době však peněžní ústavy ve světě začínají znovu objevovat důležitost poboček. Nová prodejní místa otevírají i některé banky v Česku.

Pěkný interiér a přímý kontakt zajistí, aby klienti neodcházeli k jiné bance. foto: Profit - Martin Siebert

PŘÍSTUP KE KLIENTŮM Poslední roky byly charakteristické snahou bank o obsluhu klientů prostřednictvím telefonu a internetu. V poslední době však peněžní ústavy ve světě začínají znovu objevovat důležitost poboček. Nová prodejní místa otevírají i některé banky v Česku.

Vznik telefonního, GSM a internetového bankovnictví přinesl klientům rychlejší a pohodlnější možnosti při manipulaci s účty a mnohdy i při nákupu nových produktů. Bankám zase snížil náklady na obsluhu zákazníků. Proto také finanční ústavy v posledních letech silně cenově preferovaly právě „přímé kanály“ obsluhy účtů před operacemi na přepážkách. Tento trend byl čitelný napříč celým bankovním trhem. Česká spořitelna před časem dokonce omezila otevírací dobu řady poboček.

Takzvané přímé bankovnictví zaznamenalo tak prudký rozvoj, že například v Citibank probíhá téměř sto procent transakcí v segmentu malých a středních firem prostřednictvím pokynů podaných přes internet. V oblasti retailu je toto číslo jen o něco nižší.

Pohodlí ale zřejmě není ve všech případech tím nejdůležitějším. Vyplývá to ze studie společnosti KPMG, založené na průzkumu mezi nejvýznamnějšími bankami v devíti státech (dotazováno bylo několik desítek vrcholových manažerů). Banky podle ní celosvětově znovu kladou větší důraz na pobočky.

Pobočky tak zažívají nový rozkvět a jejich sítě se rozšiřují. Ty stávající se maximálně modernizují a v mnoha případech se dokonce výrazně prodlužují otevírací doby. Poradenské služby jsou potom poskytovány i ve večerních hodinách a o víkendech.

Také v telefonickém bankovnictví začínají být automatizované systémy nahrazovány komunikací s živou obsluhou. Internet má stále více sloužit k obsluze klientů a méně k prodeji produktů. „Zdá se, že banky to myslí s vybudováním bližších vztahů se svými klienty vážně. Za velice důležité považují například přátelské vystupování personálu na pobočce a vytvoření přívětivějšího prostředí u všech komunikačních kanálů,“ říká Brendan Nelson, partner odpovědný za oddělení Finančního poradenství KPMG.

Důležitost poboček si i přes stále velký důraz na přímé bankovnictví uvědomují také v českých peněžních ústavech. „Drtivá většina našich firemních i retailových klientů používá internet. Přesto jsme se rozhodli pro posílení pobočkové sítě, neboť za jednu z důležitých věcí považujeme, aby bankéři nabízející naše produkty a obsluhující klienty znali region a jeho specifika. Ve firemním bankovnictví totiž navštěvují klienty přímo v jejich firmách a provozech,“ říká ředitelka vnějších vztahů Citibank Markéta Dvořáčková.

Přesto se i v České republice otvírají nové pobočky nebo alespoň nová obchodní místa. Komerční banka nedávno ohlásila, že otevře novou standardní pobočku v Opavě. Kromě toho otevře jedno prodejní místo pouze s bankomatem a trezorem v centru Ostravy a jedno v Přerově. Citibank otevře na začátku června pobočku v Liberci. Bude poskytovat všechny standardní služby a navíc obsahovat první specializované středisko pro obsluhu malých a středních firem. Rovněž ČSOB plánuje v letošním roce otevřít několik nových poboček, a to především ve větších městech. Podle mluvčího Pavla Hejzlara mají pobočky většinou pružnou otevírací dobu, kterou přizpůsobují přáním svých klientů.

„Banky si již před časem uvědomily, že pokud chtějí klientům nejen spravovat běžný účet, ale nabídnout i další služby, telefon ani internet jim nepomůže. Klient, který nemá osobní kontakt se svojí bankou, daleko snáze přejde k bance jiné,“ říká mluvčí České spořitelny Klára Gajdůšková. Spořitelna proto podle ní již před několika lety přijala strategii přetvářet pobočky na poradenská místa.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Netflix odmítl zaplatit další sezónu seriálu. Produkci Sense8 nabídl pornoweb
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít