Banky si nebudou dělat, co chtějí

21. března 2005, 00:00 - JIŘÍ PINKA
21. března 2005, 00:00

ŠÉF ČESKÉ OBCHODNÍ INSPEKCE JIŘÍ PĚKNÝ: "Spotřebitelem není jenom ten, kdo nepodniká, ale i podnikatel," říká ústřední ředitel České obchodní inspekce Jiří Pěkný. I proto nyní inspekce hledá cesty, jak prošetřit vysoké poplatky tuzemských bank.

ŠÉF ČESKÉ OBCHODNÍ INSPEKCE JIŘÍ PĚKNÝ:

„Spotřebitelem není jenom ten, kdo nepodniká, ale i podnikatel,“ říká ústřední ředitel České obchodní inspekce Jiří Pěkný. I proto nyní inspekce hledá cesty, jak prošetřit vysoké poplatky tuzemských bank.

* Jste ve funkci už přes rok. Změnilo se něco v práci inspekce?

Česká obchodní inspekce se dříve hodně zaměřovala na papírovou kontrolu a nezajímala ji vlastní jakost výrobků. Když byly doklady v pořádku, předpokládalo se, že i výrobek je také v pořádku. Jenže ne vždy tomu tak bylo. Částečně jsme tedy odešli od té papírové kontroly a více kontrolujeme vlastnosti výrobků.

* Přijali jste na to další lidi?

Když jsem nastoupil, měla Česká obchodní inspekce 520 zaměstnanců, z toho 380 inspektorů. V současné době máme 500 zaměstnanců, z toho 400 inspektorů.

* Udělal jste další inspektory z jiných zaměstnanců?

Dá se to tak říci. Pro spotřebitele je důležitější pracovník v terénu, než když sedí v kanceláři. Rád bych zdůraznil: Kdo dělá v inspekci, je svým způsobem fanda. Za riziko, které naši lidé podstupují, nedostávají žádné velké peníze.

* Změnili jste nějak systém samotných kontrol?

Přiznám se, že jsem řízení České obchodní inspekce vždycky nějakým způsobem kritizoval. S kolegy jsme si představovali, jak bychom to změnili. Protože nikdo neví všechno, po mém nástupu do funkce vznikly odborné týmy. Z podnětů jednotlivých inspektorátů jsem zkusil změnit systém kontrol. Ten dřívější se mi zdál planý a nepřinášel ovoce.

* Ten váš už ovoce přinesl?

Ano, přineslo to hmatatelné výsledky.

* Mají tedy podvodníci důvod k větším obavám?

V každém případě. Za rok 2004 jsme zabavili padělaného zboží skoro za miliardu korun, tedy stejně jako za pět let předtím. Poprvé se nám podařilo dostat ke stolu zástupce tržnic. Zapojilo se i vietnamské velvyslanectví, které se obávalo, že kontroly a medializace uškodí dobrému jménu Vietnamské republiky v Česku. Pro cizince děláme také školení, jak mají u nás podnikat, jaké jsou zde zákony a jak se v nich mají pohybovat.

* Jak se vám dařilo na tržnicích během letošní zimy?

V nedávných mrazech jsme zabrali kvanta zboží, trojnásobek než loni ve stejnou dobu. Dříve byli trhovci zvyklí na monstrózní akce, které se někde částečně provalily. Nyní jsme to udělali trochu jinak, a oni zatím nevědí, jak na to reagovat. Já je nepodceňuji, je jen otázka měsíce, kdy přeskupí síly. Bohužel jsme při kontrolách zajistili i množství nahrávek s fašistickou tematikou, které hlavně v příhraničí nakupují Němci. Nyní to předáváme policii.

* Problémem ale nejsou jenom tržiště. Mizerné zprávy přicházejí třeba z kontrol stravovacích zařízení. Šizení zákazníků je běžnou praxí.

Česká obchodní inspekce odešla v roce 1997 od kontrol restaurací tím, jak jsme ztratili pravomoci a převzala je Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Bývalé vedení se rozhodlo, že to dozorovat nebude a dělalo se to pouze na křiklavé podněty. Protože ale určité pravomoci, co se týče kontroly nákupu - nikoli už jakosti potravin - máme, po svém nástupu jsem rozhodl o návratu ČOI do těchto provozoven. Bylo velmi nepříjemné, když jsme zjistili, že v souhrnu zhruba čtyřicet procent podniků nějakým způsobem spotřebitele okrádá nebo mu nedá takové služby, které si zaplatil.

* Letošní kontroly v horských střediscích dopadly ještě hůře.

Já nevím, proč to ti lidé dělají. Došli jsme k tomu, že když čtyřčlenná rodina přijede u nás na týdenní pobyt do Harrachova nebo do jiného zimního střediska, nepoctivci ji připraví za týden až o 1800 korun.

* Řada podnikatelů tedy krade?

Nemyslím, že sami podnikatelé chtějí spotřebitele obírat. Naopak mají zájem, aby se jim zákazník zase vrátil. Často tedy nabízejí standardní nebo i perfektní služby. Jenže jejich zaměstnanci v mnoha provozovnách mají pocit, že nejsou placeni, jak by měli být. Mají pak dojem, že jim to musí dát zákazník. Tam je zakopaný pes.

* Čeští živnostníci na tom tedy nejsou tak špatně?

Ne. Co jsem měl možnost jezdit po světě, myslím, že na tom vůbec nejsme špatně.

* Můžete to nějak upřesnit?

I ve srovnání se zeměmi, které jsou dlouhodobě v Evropské unii, jako Španělsko, Rakousko či Francie, se nemáme za co stydět. Myslím také, že podmínky pro podnikání jsou u nás mnohem tvrdší než třeba ve Španělsku nebo v Řecku. Už jsme mnohem dál.

* V šizení zákazníků je na tom výrazně hůře Praha než ostatní místa v Česku.

Zákazníci si ve velkoměstě mezi sebou nemohou říci: tam nechoď, je to šizuňk. Padesát procent ošizených je sice hrozné číslo, ale zase je tady padesát procent restaurací, které mají dobré služby. Když provádíme kontroly, tak z velké části i na podněty spotřebitelů. Zákazník řekne, že ho tam okradli - a nám se to potvrdí.

* A co taxikáři?

Před dvěma lety Česká obchodní inspekce od kontrol taxíků odešla. Loni jsme se kvůli velkému množství podnětů rozhodli taxikáře prověřit. Vrhli jsme se na to. Zjištění, jež se týkají Prahy, jsou hrozná. Jednu dobu na nás dokonce zaútočil magistrát, že to tak strašné není. Ale ukázalo se, že i nejvyššího představitele města okradli.

* Pražští taxikáři jsou tedy pořád světově proslulí.

S městem nyní máme perfektní spolupráci, takže taxikáři pomalu dostávají strach. Podobně jako třeba Vietnamci mají svou rozvědku. Proto nyní na týden stáhneme do metropole třeba inspektory z Brna, které neznají, a pak jsou dost překvapení. Podobně jsme postupovali třeba i při kontrolách služeb v Krkonoších.

* Myslíte, že si podnikatelé začnou dávat více pozor na své zaměstnance?

Ano. Potvrdilo se mi to ve Špindlerově Mlýně. Nechtěl jsem se tam moc ukazovat, ale zjistil jsem, že spíš než na inspekci jsou namíchnuti na své lidi. Pro ně to je obrovská ztráta prestiže, plno lidí podnikáním žije - nejenom vydělává, ale mají ho jako koníčka. Takže je to spíš vyburcovalo, což jsem byl hrozně rád.

* Je podle vás kontrol dostatek?

Nejde ani o to, jestli se jich dělá hodně, nebo málo. Česká obchodní inspekce má bohudík možnost zaměřovat se na problematiku, která spotřebitele nejvíce trápí. Skoro v každém okrese máme poradenské informační centrum, kam si lidé mohou k našim zaměstnancům jednou za měsíc přijít pro radu nebo si postěžovat. Všechny stížnosti vyhodnocujeme a zaměřujeme se pak na to, co spotřebitele nejvíce rozčiluje.

* Na začátku roku vás asi hodně zaměstnaly problematické povánoční slevy v hypermarketech.

Letos začátkem ledna k nám přišlo velké množství podnětů naráz, a to nás vyburcovalo. Nešlo to ani vyřizovat, linky byly obsazené, pořád si někdo stěžoval. Zpočátku jsem plánoval, že kontroly v řetězcích ukončím po sedmi dnech. Najednou se ale otevíral problém za problémem. Nejvíce medializovaný řetězec Carrefour ale nakonec zareagoval velice hezky. Začal s námi spolupracovat, a přestože mu to zákon nenařizuje, bude informovat zákazníky o množství zboží na skladě. Francouzům hrozně vadilo, že zrovna oni byli nejvíce přetřásáni v médiích, takže se začali snažit a odstraňovat nedostatky.

* Hodně stížností se objevuje na výši poplatků v bankách. Řešíte to nějak konkrétně?

Na konci loňského roku si hlavně cizinci začali tvrdě stěžovat, že banky se tady chovají úplně jinak než v mateřských zemích. Svolali jsme k tomu krizový tým a zjistili, že je velice problematické do toho z hlediska zákona o ochraně spotřebitele jít. Řekli jsme si ale, že to jít musí. Sestavujeme tým expertů z různých institucí, nyní jednáme například s Českou národní bankou a dalšími. Našli jsme určitý způsob, jak se do toho pustit, ale hlavně chceme celý problém otevřít. Vláda a parlament musí přijít s jasnou legislativou, aby se zde podnikalo, jak je v Evropě standardem. Přece není možné, aby si u nás banky dělaly, co chtěly.

* Máte už analýzu výše poplatků?

Chceme si nechat udělat analýzu, co se stane, když obyčejný spotřebitel v Česku dá na začátku měsíce 15 tisíc korun do banky a zároveň si uloží alikvotní částku třeba v Rakousku. K poslednímu dni v měsíci prověříme rozdíl. Poplatky v Česku totiž klientům snižují úložku až o několik set korun.

* To se týká i podnikatelů.

Ano. Právě proto jsme začali loni na podzim razit i novou teorii, že spotřebitelem není jenom ten, kdo nepodniká, ale i podnikatel. Myslíme si, že musíme chránit spotřebitele celkově.

* Neriskujete trochu?

Proti řetězcům nám také nikdo nedával šanci - a nakonec to dopadlo.

* Staronovým problémem je i přidávání nevhodných látek do pohonných hmot.

Vloni jsme dělali monitoring jakosti pohonných hmot a zjistili jsme, že 8,6 procenta vzorků nevyhovělo jakostním požadavkům.

* Co tedy proti pumpám chystáte?

Přicházíme s novou strategií kontrol. Podle neoficiálních zjištění, která máme, jsou totiž uvedená procenta porušení ve skutečnosti daleko vyšší.

* Týká se to i velkých sítí?

To ukážou až kontroly. Dohodli jme se s autorizovanými osobami na zkouškách, které mnoho obchodníků překvapí. Už se nebude zkoušet pouze bod vzplanutí.

* Problém je podle vás na pumpách?

To je těžké teď říci.

* Co na kontrolách změnil vstup do Evropské unie?

Někomu se zdá, že vstup do Unie nic nezměnil. Ale třeba pro technickou kontrolu to znamenalo obrovský posun. Hodně nám pomohl systém výměny informací Rapex o nebezpečných výrobcích. My tady třeba zjistíme nebezpečný výrobek a okamžitě se na něj zaměří všechny další dozorové orgány v Evropě. Loni bylo v systému skoro 230 takových produktů. Bez toho bychom je chytali pět let a stejně je nevychytali všechny. Díky těmto informacím jsme odstranili mnoho výrobků, které mohly způsobit i smrt.

* Jaké postavení má ČOI ve sjednocené Evropě?

Myslím, že její role bude stále stoupat, protože ochrana spotřebitele je jedním ze stěžejních úkolů v Evropě. A my patříme k evropské špičce. My se na rozdíl od ostatních v Bruselu neučíme, ale spíše vyučujeme.

* Opravdu?

Když přijdete do restaurace tady v Praze, budete mít možnost ji projít a poznáte v jakém je stavu, zjistíte, že stejné restaurace v Řecku nebo ve Francii jsou za námi čtyřicet let (třebaže na nás Evropa křičí, že tu nemáme nerezové nádobí a bezdotykové baterie). Máme náskok. Také proto naše metodiky, co se týče bezpečnosti výrobků a kontroly rizik, přebírají ostatní státy Unie.

* ŠPATNÍ ZAMĚSTNANCI

„Zjistil jsem, že pokutovaní podnikatelé jsou spíše než na inspekci namíchnuti na své zaměstnance. Právě oni totiž většinou způsobují šizení a podvody. Pro podnikatele to je obrovská ztráta prestiže. Takže je špatné výsledky kontrol spíše vyburcovaly, což jsem byl hrozně rád.“

* Ing. JIŘÍ PĚKNÝ

Narodil se 6. prosince 1964 v Kutné Hofie, vyrůstal v obci Hodkov. Vystudoval stfiední zemědělskou technickou školu v Čáslavi a Vysokou školu zemědělskou v Brně. Těsně pfied listopadem 1989 nastoupil do Jednoty Čáslav jako instruktor. V obchodě pracovala celá rodina. Otec vlastnil krám a hospodu v Hodkově, pracoval i pod Jednotou. V tomto spotfiebním družstvu působil také jeho bratr.

V roce 1993 se Pěkný rozhodl, že změní zaměstnání. Lákalo ho něco podobného, a tak si vybral Českou obchodní inspekci. První rok pracoval v Praze na všeobecné inspekci a po půl roce pfiešel na technickou kontrolu.

V roce 1997 odešel z Prahy na inspektorát stfiední Čechy, který tehdy nově vznikal. Měl tam na starosti kontrolu technických tlakových zafiízení. Po vítězství ve výběrovém fiízení se 16. února 2004 stal ústfiedním fieditelem ČOI. Nyní se může chlubit letošním průzkumem agentury STEM, podle kterého lidé vnímají ČOI nejlépe ze všech nejvyšších soudních a kontrolních institucí.

Foto autor| foto: Luděk Vycpálek

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče