Bankéř jako rodinný lékař

25. ledna 2011, 14:34 - Jakub Křešnička
25. ledna 2011, 14:34

...Alenou Štefaňákovou

Privátní bankovnictví je v Česku zprofanovaný termín a často se používá pro jiné služby. Takový bankéř by měl být něco jako rodinný lékař, říká Alena Štefaňáková, ředitelka oddělení Private Banking v české Commerzbank. Ekonomická krize, která – možná paradoxně – její firmě přivedla nové klienty, pomohla změnit vnímání hodnot a prospěla bankovním poradcům i jejich klientům.

EURO: Jak se privátní bankovnictví liší od normálního? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Dnes je to trochu zprofanovaný termín a privátního bankéře má pomalu každý. Opravdový private banking se liší přístupem – je to podobné, jako když máte rodinného právníka nebo lékaře. Privátní bankéř by měl znát situaci celé rodiny. Nejlépe je, když s klientem spolupracuje během celého profesního i osobního života. Kdo mění místo každé dva roky, není privátní bankéř.

EURO: Liší se i výše vstupního vkladu? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Samozřejmě. Spočívá to v tom, že čím je více majetku, tím je jeho správa složitější. Naše cílová klientela se pohybuje od zhruba sedmi milionů korun a více. V tom případě už potřebujete tým specialistů a poradců, kteří vám pomohou s vytvořením správného portfolia. Když vstupujeme do vztahu s klientem, je nezbytnou součástí kromě jiného také podrobný investiční dotazník. Soustředí se na aktuální situaci klienta i na jeho záměry do budoucna.

EURO: Jak vypadá ideální investiční portfolio? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Určitě je dobře diverzifikované a mělo by obsahovat likvidní složku. Nejhorší, co se může stát, je, když přijde klient a řekne – teď jsme to na tři roky pěkně rozdělili, ale já potřebuji nějakou hotovost. Máte pak prodat to, co je zrovna v minusu, ale za čas to může začít vydělávat, nebo to, co je v plusu, a tím strukturu portfolia úplně změnit? Na zadní kolečka by se nemělo zapomínat.

EURO: Jaká je v českém privátním bankovnictví konkurence? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Statistika a výkaznictví jen pro tento samostatný segment neexistuje, proto se velmi liší náhledy na to, co private banking vlastně je. Někde se označení používá, i když to podle mě není opravdové privátní bankovnictví. Například v Německu je to jasně vymezeno podle stejných pravidel jako třeba pro Švýcarsko nebo Ameriku a odlišnosti jsou jen ve výši vstupního vkladu.

EURO: Vy se řídíte podle těch německých pravidel? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Vzhledem k tomu, že jsme pobočkou německé banky, jedeme podle jejích měřítek. V Německu je nabídka širší, my například nenabízíme asset management, kdy klient bance svěří peníze a dál již jen pravidelně sleduje vývoj. Máme takzvanou otevřenou architekturu a snažíme se pomocí osobního přístupu ke klientovi investice „ušít na míru“. I díky výborným vztahům s naší londýnskou pobočkou můžeme v podstatě na přání vybraným klientům stvořit co nejvýhodnější produkt formou takzvaného private placementu.

EURO: Krizi, s níž si i Londýn zažil hodně, snad máme za sebou. Jak se dotkla vás? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Na začátku krize jsme zaznamenali příliv klientů. Je to možná i tím, že lidé zkonzervativněli. Krize byla výjimečná i v tom, že se otřásly i hodnoty, které se zdály nezničitelné. Kdyby vám před pěti lety někdo nabízel řecké státní dluhopisy, neváhal byste. Teď jsou i státní dluhopisy některých zemí riskantní záležitostí. Z krize se poučili jak klienti, tak bankéři.

EURO: Pokud by měl podobně nevydařenou investici někdo z vašich klientů a klesl pod stanovenou hranici, musí odejít? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Samozřejmě, že ne. Většinou navíc nikdo neinvestuje celý svůj majetek. Češi také udržují tradici rozdělení peněz mezi více bank. Například řeknou, že někde mají konzervativní investice a u nás by chtěli rizikovější. To je také důležité vědět.

EURO: Co chystá Commerzbank pro letošek? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Mluvili jsme o private placementu, o který je mezi klienty poměrně velký zájem. Na začátku února se proto pustíme do nabídky našich produktů formou veřejného úpisu. Bude to první veřejná nabídka za dobu existence naší pobočky v Česku a může nám kromě jiného poskytnout zajímavá data. Může třeba přijít velká odezva z internetu, kde je Commerzbank – na rozdíl od sesterské mBank – hodně konzervativní. To by mohlo do budoucna změnit další směrování banky v komunikaci s klienty a veřejností.

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít