Bankéř jako rodinný lékař

25. ledna 2011, 14:34 - Jakub Křešnička
25. ledna 2011, 14:34

...Alenou Štefaňákovou

Privátní bankovnictví je v Česku zprofanovaný termín a často se používá pro jiné služby. Takový bankéř by měl být něco jako rodinný lékař, říká Alena Štefaňáková, ředitelka oddělení Private Banking v české Commerzbank. Ekonomická krize, která – možná paradoxně – její firmě přivedla nové klienty, pomohla změnit vnímání hodnot a prospěla bankovním poradcům i jejich klientům.

EURO: Jak se privátní bankovnictví liší od normálního? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Dnes je to trochu zprofanovaný termín a privátního bankéře má pomalu každý. Opravdový private banking se liší přístupem – je to podobné, jako když máte rodinného právníka nebo lékaře. Privátní bankéř by měl znát situaci celé rodiny. Nejlépe je, když s klientem spolupracuje během celého profesního i osobního života. Kdo mění místo každé dva roky, není privátní bankéř.

EURO: Liší se i výše vstupního vkladu? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Samozřejmě. Spočívá to v tom, že čím je více majetku, tím je jeho správa složitější. Naše cílová klientela se pohybuje od zhruba sedmi milionů korun a více. V tom případě už potřebujete tým specialistů a poradců, kteří vám pomohou s vytvořením správného portfolia. Když vstupujeme do vztahu s klientem, je nezbytnou součástí kromě jiného také podrobný investiční dotazník. Soustředí se na aktuální situaci klienta i na jeho záměry do budoucna.

EURO: Jak vypadá ideální investiční portfolio? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Určitě je dobře diverzifikované a mělo by obsahovat likvidní složku. Nejhorší, co se může stát, je, když přijde klient a řekne – teď jsme to na tři roky pěkně rozdělili, ale já potřebuji nějakou hotovost. Máte pak prodat to, co je zrovna v minusu, ale za čas to může začít vydělávat, nebo to, co je v plusu, a tím strukturu portfolia úplně změnit? Na zadní kolečka by se nemělo zapomínat.

EURO: Jaká je v českém privátním bankovnictví konkurence? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Statistika a výkaznictví jen pro tento samostatný segment neexistuje, proto se velmi liší náhledy na to, co private banking vlastně je. Někde se označení používá, i když to podle mě není opravdové privátní bankovnictví. Například v Německu je to jasně vymezeno podle stejných pravidel jako třeba pro Švýcarsko nebo Ameriku a odlišnosti jsou jen ve výši vstupního vkladu.

EURO: Vy se řídíte podle těch německých pravidel? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Vzhledem k tomu, že jsme pobočkou německé banky, jedeme podle jejích měřítek. V Německu je nabídka širší, my například nenabízíme asset management, kdy klient bance svěří peníze a dál již jen pravidelně sleduje vývoj. Máme takzvanou otevřenou architekturu a snažíme se pomocí osobního přístupu ke klientovi investice „ušít na míru“. I díky výborným vztahům s naší londýnskou pobočkou můžeme v podstatě na přání vybraným klientům stvořit co nejvýhodnější produkt formou takzvaného private placementu.

EURO: Krizi, s níž si i Londýn zažil hodně, snad máme za sebou. Jak se dotkla vás? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Na začátku krize jsme zaznamenali příliv klientů. Je to možná i tím, že lidé zkonzervativněli. Krize byla výjimečná i v tom, že se otřásly i hodnoty, které se zdály nezničitelné. Kdyby vám před pěti lety někdo nabízel řecké státní dluhopisy, neváhal byste. Teď jsou i státní dluhopisy některých zemí riskantní záležitostí. Z krize se poučili jak klienti, tak bankéři.

EURO: Pokud by měl podobně nevydařenou investici někdo z vašich klientů a klesl pod stanovenou hranici, musí odejít? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Samozřejmě, že ne. Většinou navíc nikdo neinvestuje celý svůj majetek. Češi také udržují tradici rozdělení peněz mezi více bank. Například řeknou, že někde mají konzervativní investice a u nás by chtěli rizikovější. To je také důležité vědět.

EURO: Co chystá Commerzbank pro letošek? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Mluvili jsme o private placementu, o který je mezi klienty poměrně velký zájem. Na začátku února se proto pustíme do nabídky našich produktů formou veřejného úpisu. Bude to první veřejná nabídka za dobu existence naší pobočky v Česku a může nám kromě jiného poskytnout zajímavá data. Může třeba přijít velká odezva z internetu, kde je Commerzbank – na rozdíl od sesterské mBank – hodně konzervativní. To by mohlo do budoucna změnit další směrování banky v komunikaci s klienty a veřejností.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít