Balená voda vám začne chybět

28. února 2005, 00:00 - JIŘÍ PINKA
28. února 2005, 00:00

ZAKLADATEL FIRMY ROSANA VLADIMÍR DAVID: Nebyl první, ale v prodeji balené vody se okamžitě zhlédl. Vybudoval firmu se čtyřicetiprocentním podílem na trhu. Dnes zásobuje aquabary tisícovky podniků i domácností. Jednou získaný zákazník se stává pravidelným konzumentem, který pije vodu a přináší dlouhodobý zisk.

foto: Profit - Martin Siebert

ZAKLADATEL FIRMY ROSANA VLADIMÍR DAVID: Nebyl první, ale v prodeji balené vody se okamžitě zhlédl. Vybudoval firmu se čtyřicetiprocentním podílem na trhu. Dnes zásobuje aquabary tisícovky podniků i domácností.

Jednou získaný zákazník se stává pravidelným konzumentem, který pije vodu a přináší dlouhodobý zisk. To je poznatek majitele společnosti Rosana Vladimíra Davida. Na začátku devadesátých let se zhlédl v prodeji balené vody, což bylo úplně něco jiného než prodej výpočetní techniky a softwaru, se kterým začínal už v osmdesátých letech.

Vystudovaný elektrotechnik z Českého vysokého učení technického stačil ještě vytvořit programy na výuku angličtiny a němčiny. „Dodnes se používají,“ říká s úsměvem. Rychle se rozvíjející Rosana ale jeho malou počítačovou firmu v polovině devadesátých let převálcovala.

KLACKY POD NOHY Začátky byly složitější, než si myslel. Neexistovala žádná legislativa a nikdo o prodeji balené vody nevěděl. „Takže jsme vlastně prošlapávali všechna povolení, až kvůli nám jeden pracovník ze státního zdravotního ústavu odjel na stáž do Spojených států, aby zjistil, jak to vlastně funguje,“ vypráví David. Úředníci jeho firmě tehdy házeli klacky pod nohy stylem: „Nechte si to otestovat u Státního zdravotního ústavu.“ Jenže ten měl monopol a dodací lhůty tři čtvrtě roku i déle. „Zkouška třeba proběhla čtrnáct dní po zadání, ale tři čtvrtě roku jim trvalo, než vystavili protokol,“ vzpomíná podnikatel. PRVNÍ AQUABARY Shánění všech povolení zabralo několik let. Pak to přišlo. Jednoho dne měl všechny papíry, pořídil dodavatele, který stáčel kvalitní vodu do demižonů, a začal s prodejem. Nezbytné aquabary tehdy Rosana nakupovala od českého podniku, který je vyráběl jen v desítkách kusů. Neměly nijak přitažlivý design a byly dražší než dnes, ale v rozjezdu pomohly. Mnohem obtížnější bylo získat zákazníky, kteří na novou službu nebyli zvyklí. „Dal jsem třeba inzerát do novin, ale nikdo se mi neozval. Když jsem předtím prodával počítače, tak jsem z takového inzerátu žil i půl roku,“ přiznává. Myslel si, že obchody budou snazší i proto, že chyběla konkurence. „Problém je, že to lidé zpočátku nechtějí a je složité jim výhody vysvětlit. Když však aquabar mají, tak se po měsíci diví, jak bez něj mohli být.“ Oblibu si také získávají přídavné dávkovače instantních směsí na polévky a teplé i studené nápoje. Jde o firemní zlepšovák, který aquabary přiblížil cenově nesrovnatelným nápojovým automatům. PĚKNÁ BESTIE

Jak tedy nakonec Rosana prorazila? Ceny pro koncového zákazníka jsou srovnatelné s velkoobchodními a aquabary mají řadu dalších výhod. Například je zajištěn oběh vratných obalů, takže u barelů oproti klasickým PET lahvím odpadá jejich likvidace. Každá firma se pro ně ale rozhoduje z jiného důvodu. „Motiv není jednoznačný, většinou kvůli pohodlí. Prostě přijdete ke stojanu, zmáčknete knoflík, teče studená nebo za pár vteřin horká voda,“ pochvaluje si David.

Jeden z prvních stojanů dodal kamarádovi, který v Praze zastupuje německou softwarovou firmu. „Samozřejmě to prý vůbec k ničemu nepotřeboval, protože to je drahé. Jmenoval mraky důvodů, proč to nechce. Řekl jsem mu: My jich máme na skladu dost, já ti aquabar půjčím a až ho budu potřebovat, tak si ho vezmu zpátky. Asi za měsíc jsem mu volal, že je o stojan velký zájem, ať ho vrátí. Odpověděl mi, že jsem pěkná bestie, protože jsem prý věděl, že si na něj zvykne a nebude ho chtít vrátit. Poslal jsem fakturu, a bylo to,“ líčí David.

Na kolik aquabar přijde? Ceny se pohybují od několika set do několika tisíc korun. Zákazník zaplatí stojan, ale může využít i různé dotační varianty počínaje půjčením zdarma. Firma rovněž garantuje rozvoz balené vody pro zákazníky po celém území České republiky do 24 hodin a zdarma.

JAK VYZRÁT NA KUCHYŇSKÉ LINKY Rosana nyní obsluhuje asi dvě pětiny trhu. Konkurence ale sílí, proto se firma snaží dobýt trh nový -domácnosti. Díky poklesu cen si totiž aquabary může dovolit více lidí. „Přemýšleli jsme, jak se dostat do domácností. Zjistili jsme, že jim nejvíce vadí, že se přístroj nevejde do kuchyně a láhve jsou příliš velké a těžké na manipulaci. Tak jsme si vymysleli nízký miniaquabar se speciální desetilitrovou lahví. K tomu jsme si nechali vyrobit speciální láhev, a tím se snažíme uspět,“ říká David. MY NEVÁLCUJEME Celorepublikově u nás v prodeji balené vody působí jen několik firem, ale vzniká i lokální konkurence. „Když jsem se chystal před lety začít, vzal jsem kalkulačku a spočítal si, za kolik se prodává voda a odečetl si, za kolik ji koupím. Rozdíl vám připadá velký a říkáte si: hned zítra budu milionářem. Tak to ale samozřejmě není, protože náklady na dopravu včetně dalších výdajů jsou velmi vysoké,“ vysvětluje David. Zažil ale řadu firem, které vstoupily na trh a jejich představitelé mu vyhrožovali. „Tvářili se, jak všechny převálcují a že když s nimi nezačneme spolupracovat, skončíme. Všechny tyto firmy zmizely. Myslím, že někoho převálcovat je prostě nesmysl. Ti lidé tomu asi opravdu věřili, takže dali strašně nízkou cenu a zkrachovali.“ Rosana nyní zaměstnává pětadvacet pracovníků a prodává přes dealery na pobočkách. Její tržby se blíží stu milionům korun. „Vlastní dopravu jsem zrušil. Nechci se dohadovat s řidiči, kolik mají odvézt lahví. Nehodlám už dělat všechno, co člověka zdržuje od hlavní práce,“ vysvětluje David, který sám s vodou dokonale srostl. Se synem chodí plavat a volný čas tráví též s plachetnicí na moři. * ING. VLADIMÍR DAVID**

Narodil se v Tábofie v roce 1959. Po absolvování ČVUT podnikal do roku 1989 s povolením tehdejšího národního výboru v oblasti výpočetní techniky. Pak založil veřejně obchodní společnost a později společnost s ručením omezeným.

V roce 1996 vybudoval jednu z prvních společností distribuujících velkoobjemově balenou vodu, která drží asi dvě pětiny tuzemského trhu. Rosana začala jako první klást důraz na design svých pfiístrojů a uvedla na trh novou fiadu aquabarů pro domácnosti.

V roce 2002 se oženil. Volný čas tráví především s manželkou a malým synem. Věnuje se jachtingu, cyklistice a lyžování.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče