Až třetinu z hodnoty zakázky vrátíte na offsetech

05. dubna 2012, 18:38 - Tomáš Stingl
05. dubna 2012, 18:38

Vyjma několika zemědělských produktů můžete většinu zboží vyvážet do Izraele bez cla. Uplatnit se tam lze s širokou škálou výrobků od tramvají až po transformátory. To patří podle Jaroslava Zemana z odboru mimoevropských zemí Ministerstva průmyslu a obchodu mezi přednosti izraelského trhu.  

 

 Které exportní případy českých firem v Izraeli z posledních let považujete za nejzajímavější?

Z českých firem je na trhu tradičně nejvýznamněji zastoupena Škoda Auto prostřednictvím výhradního prodejce firmy Champion S.C.O. Car. Také některé další společnosti jako například výrobci železa a oceli či některé strojírenské firmy a pivovary mají v Izraeli výhradní místní partnery. Na izraelský trh se dále aktivně zaměřují společnosti Hyundai Motor, Moravia Steel, Třinecké železárny, Meopta-Optika, Karosa, Procter & Gamble, ETD Transformátory, Škoda Transportation, ŽDB, Barum Continental, Tatra, Sellier & Bellot, Olympus Přerov, Zentiva, Olšanské papírny a další.

A co přímé investice?

Ty dosud plynou spíš směrem do České republiky. Zmínit mohu dvě nejvýznamnější. Tou první je výstavba továrny na výrobu masových náhražek ze sójových bobů v Krupce u Teplic, do které zainvestovala společnost Tival. Není přitom bez zajímavosti, že téměř veškerá produkce jde na export do dalších zemí Evropské unie. Druhým výrazným počinem je investice společnosti Teva Pharmaceuticals – největšího světového producenta generických léků – do nové provozovny v Opavě, která přesáhla 1,4 miliardy korun.

Jak se vyvíjí celková bilance vzájemného obchodu?

Vzájemné obchodně-ekonomické vztahy prošly od vzniku samostatné České republiky rychlým a velmi dynamickým vývojem. Obchodní obrat vzrostl z pouhých 64 milionů dolarů v roce 1993 na 916 milionů dolarů v loňském roce. Největší část vývozu tvoří osobní automobily, z dalších – byť řádově již menších položek – stojí za zmínku zařízení pro automatické zpracování dat, výrobky organické chemie, nožířské výrobky a holicí čepelky, měřicí přístroje nebo kondenzátory. V regionu Blízkého a Středního východu představuje Izrael našeho nejdůležitějšího obchodního partnera. Z pohledu objemu českého vývozu, který byl loni 629 milionů dolarů je Izrael dokonce mezi pěti nejdůležitějšími mimoevropskými státy.

Jak jsou v Izraeli nastaveny cla, administrativa a další netarifní podmínky zahraničního obchodu?

Vztahy mezi Izraelem a Evropskou unií jsou téměř výhradně určovány Asociační dohodou a od 1. ledna 2010 rovněž takzvanou Agrární dohodou, jež řeší obchod zemědělskými komoditami. V praxi to znamená, že obchod mezi zeměmi Unie a Izraelem je v zásadě bezcelní a není omezen ani jinými netarifními překážkami. Pár posledních výjimek lze nalézt v případě zemědělských produktů jak primárních, tak i zpracovaných. Ale jedná se skutečně o minimální počet položek celního sazebníku, který časem bude nepochybně klesat.

Rýsují se nějaké nové možnosti obchodní spolupráce? Nedávno byly v Izraeli české mise firem z oboru zdravotnictví, energetiky i hi-tech technologií. Měly nějaký konkrétní přínos v podobě nových kontraktů?

Oborově zaměřené mise poskytují našim firmám možnost seznámit se blíže s izraelským trhem. Získané poznatky a kontakty pak vedou k rozvoji obchodní spolupráce v řadě oborů a rekordní objemy vývozu dokazují, že si čeští podnikatelé dokáží cestu na trh nalézt.

V zejména kterých oborech představuje Izrael příležitost?

Zůstává nadále zajímavým partnerem především v oblasti špičkových technologií, jako je elektronika, biotechnologie, ekologie, software a IT. Z pohledu tradiční bilaterální spolupráce a spolupráce na třetích trzích je možno za perspektivní obory považovat automobilový, ocelářský a chemický průmysl včetně příbuzných oborů papírenské, plastové a kaučukové výroby. Také železnice, systémy MHD, dodávky kolejnic, signalizačního zařízení, dodávky lokomotiv, vagonů, tramvají, autobusů. Dále energetiku, transformátory, turbíny, kotle, chladicí věže či zařízení a technologie pro těžbu, skladování, zpracování a přepravu zemního plynu.

Chystají se v Izraeli nějaké větší veřejné zakázky nebo investiční projekty, na nichž by se mohly uchytit i české společnosti?

Jako jinde ve světě i v Izraeli probíhá nepřetržitě řada infrastrukturních projektů, které hradí ze svých rozpočtů vláda. Jsou to především projekty dopravní: stavějí se nové dálnice a silnice, pokládají se nové železniční tratě nebo se – jako je tomu nyní v případě města Tel Aviv – na „zelené louce“ začíná stavět metro. Dalším příkladem je energetika, například distribuční společnost Israel Electric Corporation je plně v majetkovém držení státu, takže jakýkoli větší kontrakt je veřejným tendrem. V obou zmiňovaných oblastech aktivně jednají a své výrobky a služby nabízejí i české společnosti.

Je zde ale potřeba zmínit, že se jedná o prostředí velmi konkurenční a náročné. Nepříznivá je i zákonem daná offsetová povinnost ve výši 20 až 35 procent z hodnoty zakázky. Tato podmínka platí pro celý státní sektor včetně municipalit, nejen pro rezort obrany a vnitra. Přesto šanci uspět ve velkých zakázkách české firmy mají a mnohým se to i daří.

Vepřové a králičí maso není košer

Pokud jde o potraviny, mohou se některé (maso a masné výrobky) dovážet pouze v košer podobě. „Tedy dovážet do Izraele vepřové či králičí maso je zcela nepřípustné, maso hovězí, telecí či jehněčí musí být opatřeno košer certifikátem. U jiných potravin (namátkou alkoholické i nealko nápoje, mléčné výrobky) je opatření košer certifikátu plně na libovůli exportéra, nicméně ve většině řetězců se prodávají pouze výrobky s košer certifikátem,“ uvádí Jakub Šlosárek z obchodně-ekonomického úseku české ambasády v Izreali. Výrobky bez certifikátu jsou odkázány k prodeji v doposud relativně nepočetných nekošer obchodech.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení dalším Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít