Až se zvedne hraniční závora

20. ledna 2003, 00:00 - Stranu připravil František Kuberna
20. ledna 2003, 00:00

Po vstupu ČR do EU zmizí kolony kamionů na hranicích a třetina celníků přijde o práci Čeští vývozci a dovozci budou mít po vstupu ČR do Evropské unie zřejmě alespoň jeden důvod k radosti: kamiony s jejich zbožím nebudou stát hodinové fronty na českých hranicích.

Po vstupu ČR do EU zmizí kolony kamionů na hranicích a třetina celníků přijde o práci

Čeští vývozci a dovozci budou mít po vstupu ČR do Evropské unie zřejmě alespoň jeden důvod k radosti: kamiony s jejich zbožím nebudou stát hodinové fronty na českých hranicích. Jak se ale vstup do EU na hranicích a v celních záležitostech projeví jinak?

Na novou celní legislativu budou zřejmě čeští podnikatelé poměrně připraveni - poslední novela celního zákona, jejíž ustanovení začala platit v lednu a červenci 2002, je kompatibilní s celním kodexem EU. Nelze ovšem vyloučit, že ještě před naším definitivním vstupem do Unie bude celní zákon znovu novelizován. Jednalo by se však o velmi malé změny, a to pouze v tom směru, aby byly odstraněny poslední drobnosti, kterými se náš zákon liší od celně právní úpravy platné v Evropské unii.

Celníci, pozor! Přichází interkomunitární obchod

Pokud půjde vše podle plánu a kandidátské země se v květnu 2004 stanou členy EU, Česko nebude mít kromě letišť žádné vnější hranice s nečlenskými zeměmi. Podstatná část zahraničního obchodu (zhruba 80 %) se tak stane obchodem vnitřním (interkomunitárním). Společně s tím skončí i role celních orgánů na hranicích České republiky. V praxi to bude znamenat, že na nynějších hraničních přechodech skončí pravidelné kontroly zboží. Společně s tím by se měly i výrazně redukovat dlouhé fronty kamionů. Řidiči sice nebudou kontrolováni pravidelně, nicméně možnost namátkové kontroly (zda není přepravován nebezpečný materiál) nezmizí. Kontrola ale může být prováděna kdekoli na území ČR a nemusí tedy probíhat na takovém frekventovaném místě, jakým je hraniční přechod. Jak se bude odbavovat vyvážené či dovážené zboží z nečlenských zemí? Kontroly a odbavení budou probíhat na vnější hranici Evropské unie, přičemž odbavení zboží pro vývoz či dovoz bude na vnitrostátním úřadě. Bude-li tedy například česká firma vyvážet zboží do Ruska přes Polsko a Litvu, bude celní kontrola na hranicích Litvy s Ruskem, která se stane zároveň hranicí mezi EU a Ruskem.

Bez pasu to zatím nepůjde

Přestože na českých hranicích ubudou problémy s odbavováním a kontrolou zboží, hraniční přechody budou mít stále své opodstatnění - kontrola pohybu osob bude zachována a cestující do zahraničí se budou muset prokazovat platnými pasy. To souvisí s tím, že Česká republika se zatím nepřipojila k Schengenské dohodě o zcela volném pohybu osob, protože ani kandidáti na členství, ani Unie nejsou ještě na tento krok připraveni. Počítá se ale s tím, že zhruba do tří let po vstupu se tento stav změní. Pokud se tak stane, bude zřejmě zrušena i kontrola osob na českých „vnitrounijních“ hranicích. Pro celní orgány bude vstup do EU znamenat značné organizační a personální změny. V březnu 2002 měla celní správa 9440 funkčních míst. Po vstupu do EU se předpokládá, že bude mít jen 6200 zaměstnanců. Tito pracovníci by již měli plnit nové úkoly, které bude celní správa zajišťovat. Hovoří se o ochraně vnitřního trhu (například mobilní kontrolní skupiny se budou zabývat především prevencí a kontrolou nelegálních aktivit, které jsou přímo napojeny prostřednictvím obchodu, zejména s cigaretami a alkoholem, na organizovaný zločin, zajišťováním ochrany práv duševního vlastnictví, životního prostředí atd.), o zajišťování vlastních zdrojů EU, o zřízení celní pátrací služby (ta by měla sloužit k posílení boje proti organizovanému zločinu v oblasti celní a daňové kriminality). Více se má rovněž posílit kontrolní a asistenční služba a následné kontroly. Ty sice celní orgány v současnosti provádějí také (podle standardů EU), ale nemají na ně dostatečné kapacity.

Nastane přebytek celních deklarantů

I přes nové úkoly, které budou celní orgány plnit, bude muset celní správa postupně řešit otázku uvolnění minimálně 3200 zaměstnanců. Problémem je, že tyto personální otázky nelze začít řešit postupně již před vstupem do EU, ale až po tomto datu, a to v poměrně krátké době. Celníci však nebudou jediní, kdo bude muset hledat nové uplatnění. Lze očekávat, že problémy v tomto směru budou muset řešit i firmy, jejichž předmětem činnosti jsou služby celní deklarace, případně i speditérské firmy zaměstnávající celní deklaranty. Lze očekávat, že poptávka po těchto službách poklesne, když již zmíněných 80 % zahraničního obchodu se stane obchodem vnitřním, obchodem jednotného trhu Evropské unie. Problémy s přeměnou velké části vnějšího obchodu na vnitřní ale bude mít například i Hospodářská komora ČR, když jí výrazně klesnou příjmy za vystavování Karnetů A TA, které již nebudou pro země Evropské unie potřebné. Do nastíněných změn ale zbývá minimálně rok a půl. Každý (člověk či firma), koho by se mohly dotknout, by proto měl zbývající čas využít. Je nejvyšší čas začít hledat odpovědi na takové otázky, jako Jak zmírnit negativní dopady? Kde nalézt nové možnosti uplatnění? Kam rozšířit svoji činnost? či Kde nalézt nové zdroje?

* Po vstupu Česka do EU se pravidelné kontroly na hranicích změní v namátkové.

FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče