Až se bouře zeptá

19. prosince 2008, 14:39 - David Kasl
19. prosince 2008, 14:39

Světově uznávané zkoušky RYA poprvé jinak než anglicky

Jachting je pohoda, dokud je klidné moře a na lodi všechno funguje, jak má. Jenže moře je živel nevyzpytatelný a počasí se na něm dokáže změnit téměř z minuty na minutu. Silný vítr, bouře… a jde o život.
Rekreační jachting v posledních letech zažívá nebývalý boom zájmu. Zatímco ještě před dvaceti lety se devadesát procent jachtingu odehrávalo na soukromých plachetnicích a motorových člunech, v současnosti je v Evropě poměr opačný. Výrobci si uvědomili, že majitelé lodí představují velmi omezený okruh zákazníků, a aby pro jachting získali i vnitrozemce, museli vytvořit systém, kdy si kdokoliv bude moci vyrazit na loď třeba jednou ročně na pár dní. Rozběhl se charterový byznys (jen v Chorvatsku se počet charterových agentur rozrostl mezi lety 2004 a 2006 ze 148 na 702) a díky společnostem nabízejícím pronájem rekreačních plavidel se z jachtingu stala zábava dostupná doslova komukoliv.
Bohužel rozvoj byznysu na vlnách přináší i stinné stránky a možnost pořídit si kapitánský průkaz i bez minimální znalosti potenciálních rizik a jejich řešení se v některých zemích šíří jako mor. „Spousta lidí nejen z Česka, ale i ze Slovenska, Maďarska, Rakouska či z jižní části Německa, tedy těch, kteří moře doma nevidí, se rozhodne vyplout a jednoduše si koupí průkaz třeba v Chorvatsku,“ říká jednatel marketingové a PR agentury APC a člen výkonného výboru České asociace námořního jachtingu Juraj Groch. „Evropa už ale začala na situaci reagovat a například Německo koncem října publikovalo novelu námořního zákona, podle níž chorvatské průkazy ve svých vodách neuznává.“ A od roku 2009 by držitele chorvatských průkazů neměli do svých vod pustit ani další evropské země, například Velká Británie, Francie či skandinávské státy. Podobnou iniciativu chystá i Evropská námořní asociace EBA, která bude zveřejňovat seznam průkazů, jež uznávají všechny evropské země.

Překročení rubikonu
I to byl jeden z důvodů, proč Juraj Groch začal před šesti lety vyjednávat s britskou Královskou asociací jachtingu (Royal Yachting Association, RYA) o založení české školy jachtingu, která by vydávala průkazy dle jejích standardů. „Jejich kurzy, které jsem absolvoval, jsou totiž vedeny jedinou myšlenkou: bezpečnost za všech okolností,“ dodává Groch. Jednání vyvrcholilo letos na podzim, kdy RYA poprvé v historii umožnila absolvovat své kurzy a následně složit zkoušky v jiném než anglickém jazyce. Navíc pod vedením instruktorů jiné než britské příslušnosti. A co je na této skutečnosti nejpikantnější: v češtině. RYA tímto krokem dle Grocha překročila jakýsi rubikon a trendem příštích pěti let bude otevírání škol i v dalších národních jazycích.
„Kurzy a zkoušky v angličtině nám RYA povolila již před dvěma lety, to nám ale nestačilo,“ vysvětluje Groch. Důvody byly dva: Groch soudí, že v angličtině by je zvládlo sotva pět procent českých jachtařů. Námořní jazyk je specifický, vychází ze čtyřsetleté tradice a historie. „RYA rovněž trvala na tom, že sice vyškolí naše instruktory, ale komisař bude Angličan,“ dodává Groch. Pokud by totiž jen na poslední den zkoušek musel do výcvikového střediska, dejme tomu v Chorvatsku, přiletět komisař, kurzy by to neúnosně prodražilo. RYA nakonec kývla na možnost školení i zkoušení v češtině, ovšem pod podmínkou, že instruktor nesmí být zároveň zkoušejícím.
„Je to logické, protože když jste s někým pět dní a nocí na jedné lodi, skamarádíte se a nakonec mu zkoušku dáte. Takže se budeme snažit dělat kurzy paralelně na dvou lodích a ke zkouškám se instruktoři prohodí,“ popisuje Groch. Připomíná, že největší hrůzu měli zástupci RYA z toho, že se vydáme nějakou českou cestou a světově uznávané kurzy degradujeme.

Výcvik a zase výcvik
Aby jachtař získal průkaz RYA, musí prokázat, že loď dokonale ovládá a je připraven na všechny možné i méně pravděpodobné situace. „Vědí, že pokud neabsolvujete kurz, tak teoretickou zkoušku na závěr prakticky neuděláte, vždy vám bude něco chybět,“ podotýká Groch.
V tomto ohledu se nároky na složení zkoušek na základě standardů RYA liší od kapitánských zkoušek, které je třeba absolvovat pro získání některého z průkazů vydávaných českou Státní plavební správou a Námořním úřadem. „My výcvik legislativně neřešíme a není ani povinný,“ potvrzuje ředitel Námořního úřadu Vít Šimonovský. „Vydáváme pro něj pouze doporučující osnovy, které ale nejsou pro nikoho závazné.“ Na internetových stránkách uvádí úřad výcviková střediska, která se zavázala se jimi řídit. „Je to doporučení pro lidi, že když podle nich kurzy absolvují, mají šanci uspět u závěrečných zkoušek,“ dodává Šimonovský. V jejich rámci také instruktor doloží, že zkoušený kandidát pro vydání průkazu způsobilosti uplul potřebný počet námořních mil.
Český Námořní úřad nemá s vydáváním průkazů RYA v Česku problém. „Vadilo by nám jedině to, kdyby zde existovaly školy, které by vydávaly průkazy zaměnitelné s našimi, jako se to dělo v minulosti,“ podotýká Šimonovský. Juraj Groch nicméně usiluje rovněž o dohodu mezi RYA a českým ministerstvem dopravy, pod které Námořní úřad spadá. „Rádi bychom dosáhli uzavření bilaterální dohody mezi Námořním úřadem a RYA, na jejímž základě by ministerstvo dopravy mohlo udílet průkazy pod svou hlavičkou s dodatkem, že byly vydány ve spolupráci s RYA. Pro jejich držitele by to zlepšilo situaci při uznávání průkazů v zahraničí,“ tvrdí Groch.

Čekání na spolupráci
„Jsme tomuto projektu nakloněni a přijde nám v principu dobrý, na zahájení oficiálních jednání zatím čekáme,“ upozorňuje nicméně Šimonovský. „Kdyby se podařilo nějakou dohodu uzavřít, museli bychom dokázat, že naše standardy jsou kompatibilní s jejich. A akceptovat, že především v rámci výcviku, nikoliv zkoušek, by některé věci probíhaly u subjektů s pověřením RYA. Nemělo by to ale zasáhnout do naší legislativy, protože my řešíme až otázky odborné způsobilosti a zkoušek.“
Pokud se objeví konkrétní obecnější návrh spolupráce, chce s ním Námořní úřad nejprve seznámit veřejnost prostřednictvím internetu. „Abychom nevymýšleli něco, po čem potom ze strany jachtařů nebude poptávka,“ vysvětluje Šimonovský.
Zda český jachtař získá po úspěšném absolvování kurzu a složení zkoušek dle standardů RYA v češtině průkaz vydaný ministerstvem dopravy, se teprve uvidí. Česká Škola jachtingu nicméně průkazy ve spolupráci s RYA může vydávat již nyní. „Zatím nemáme kurzy nachystané v češtině, zbývá přeložit asi deset knížek z angličtiny,“ vysvětluje Groch. Teoretické kurzy nicméně spouští již v lednu příštího roku a praktické kurzy poběží od dubna ve třech lokalitách: v Chorvatsku, Řecku a pro zájemce o výcvik v přílivových vodách v britském Southamptonu, sídle RYA.

(box1)
Zkoušky podle RYA
Česká Škola jachtingu (National Yachting School) bude vydávat tři typy kapitánských průkazů (teoretické zkoušky nejsou podmínkou, cena jednotlivých kurzů se bude pohybovat kolem 12,5 tisíce korun).
Day Skipper: Úvodní pětidenní kurz, po jehož absolvování bude kapitán schopen řídit loď ve známých vodách při denní plavbě.
Master of Yacht – coastal: Po absolvování pětidenního kurzu bude kapitán schopen řídit loď za různých podmínek a plánovat přeplavby po moři. Podmínkou je minimálně 30 dnů strávených na moři, z toho dva dny jako skipper, uplutí 800 námořních mil, z toho dvanáct hodin v noci. Průkaz opravňuje k plavbě do vzdálenosti 60 námořních mil od pobřeží.
Master of Yacht – offshore: Prestižní pětidenní kurz pro zkušené kapitány. Podmínkami je zvládnutí minimálně 2500 námořních mil, celkem 50 dnů strávených na moři, z toho minimálně pět dnů jako skipper, pět přeplaveb nad 60 námořních mil, z toho dvě noční a dvě jako skipper. Průkaz opravňuje k plavbě do vzdálenosti 500 námořních mil od pobřeží.

Více informací: www. skolajachtingu.cz.

(box2)
Dvousetletá tradice
Royal Yachting Association (RYA) byla založena v roce 1875 pod názvem Yacht Racing Association (YRA) a v roce 1953 byla na žádost královské rodiny přejmenována na RYA. V Britském království registruje 103 tisíc přímých členů a přes půl milionu členů přes jachtařské kluby.
V současnosti má celosvětově nejdůležitější roli ve výuce kapitánů malých plavidel a ročně vyškolí v průměru 185 tisíc lidí ve 2220 tréninkových centrech ve 20 zemích. Její kapitánské průkazy jak pro plachetnice, tak pro motorové jachty jsou nejuznávanějšími na celém světě a její normy výuky a zkoušek jsou brány za celosvětový standard.
Do letošního roku RYA školila a zkoušela jen v anglickém jazyce, podpisem dohody se Školou jachtingu poprvé povolila školit a zkoušet příští kapitány v mateřském jazyce.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče