Autosalon má podpořit prodej nových vozů

08. listopadu 2004, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
08. listopadu 2004, 00:00

ZBROJENÍ AUTOMOBILEKČesko má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. Průměrné stáří se pohybuje kolem 13,5 roku, což je výrazně více než ve většině zemí EU. Dovozci aut i čeští výrobci se proto zasazují o omlazení parku.

**ZBROJENÍ AUTOMOBILEK

Česko má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. Průměrné stáří se pohybuje kolem 13,5 roku, což je výrazně více než ve většině zemí EU. Dovozci aut i čeští výrobci se proto zasazují o omlazení parku.

V Česku se za rok obmění jen čtyři procenta vozového parku, zatímco v zemích EU je to osm procent. „Nedostatečná obměna vozového parku novými vozidly je způsobena zejména tím, že se na naše silnice dostává obrovské množství ojetin ze zahraničí,“ tvrdí ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. V roce 2003 bylo takových aut dovezeno 145 233. Domácí výrobci a oficiální dovozci přitom prodali 149 535 nových automobilů. Zhruba na každý nový prodaný vůz tedy připadá jeden ojetý. „To je poměr ve vyspělé Evropě ojedinělý,“ tvrdí Šípek. Podle jeho slov se přitom situace v dlouhodobějším horizontu nijak výrazně nemění. K poslednímu dílčímu omlazení vozového parku došlo mezi lety 1997 až 1999, kdy se měnil systém povinného ručení a na základě toho se vyřazovaly staré vozy. „Od této doby je průměrný věk českých automobilů prakticky konstantní,“ zdůraznil Šípek. Aby se situace během sedmi let alespoň mírně zlepšila, bylo by prý nutné ročně prodat kolem 200 tisíc nových aut a stejné množství starších vyřadit. Na českém trhu se přitom ročně prodá pod 150 tisíc nových aut, která však doplňuje dovoz starých ojetin. Stáří českého vozového parku přitom neovlivňují jen staré modely vozidel Škoda, ale zejména značky z bývalého „východního bloku“. Roste však také podíl zahraničních vozů starších 15 let. Takto staré automobily tvoří více než třetinu celkového vozového parku ČR. Jejich průměrný věk je přes 23 let. Do boje proti starým automobilům se chtějí už od podzimu tohoto roku pustit pořadatelé Autosalonu Brno, který se uskuteční v červnu příštího roku na brněnském Výstavišti. Ve spolupráci se zástupci Sdružení AP, Svazu dovozců aut a dalšími profesními sdruženími připravili kampaň na podporu prodeje nových vozů. Ta začne během následujících týdnů a vyvrcholí na mezinárodním veletrhu, který je zároveň největší přehlídkou osobních automobilů ve střední a východní Evropě. Osvětová kampaň bude motoristy informovat o výhodách koupě nového osobního automobilu a upozorňovat spotřebitele na rizika spojená s nákupem ojetých vozů.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Tamron představil pořádné tele. První objektiv pro zrcadlovky s 22× zoomem
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít