Automobilový průmysl je tuzemská jednička

12. ledna 2004, 00:00 - Připravila DANA RYBÁKOVÁ
12. ledna 2004, 00:00

ČESKO BUDE V RÁMCI DĚLBY PRÁCE V EVROPSKÉ UNII VYRÁBĚT HLAVNĚ OSOBNÍ AUTOMOBILY A KOMPONENTY PRO NĚ.

Odvětví zaměstnává celkem 130 tisíc lidí

Česká republika je nyní v získávání investic do výroby automobilových komponentů nejúspěšnější. Vyplývá to ze studie Evropský investiční monitor 2003 konzultantské firmy Ernst & Young. Z celkového počtu projektů, které se v tomto sektoru předloni (celková loňská čísla nejsou k dispozici) v Evropě realizovaly, jich přilákala ČR osmnáct procent. Předstihla tak tradiční leadery - Velkou Británii (s 13 procenty) a Francii (s 12 procenty). Také v oblasti investic směřujících do zemí přistupujících k Unii Česko jasně vede. Získalo polovinu všech projektů. Automobilový průmysl je přitom nejdůležitějším průmyslovým odvětvím v tuzemsku. Celých 85 procent výroby směřuje na export. Toto odvětví představuje 21 procento celkového českého vývozu. Obrat firem, působících v automobilovém průmyslu dosahuje 11,3 milionu eur (350 miliard korun) a ročně se zvyšuje o 7,1 procenta. Odvětví celkem zaměstnává celkem 130 tisíc Čechů.

TRADICE A DOBRÁ POVĚST Výroba osobních automobilů v České republice má dlouhou a jedinečnou tradici. V roce 1897 byla Tatra President prvním automobilem vyrobeným na výrobní lince ve střední Evropě. Dnes produkuje Tatra těžké nákladní automobily s celosvětovou reputací, kterou si vydobyla díky závodům Paříž-Dakar. Škoda Auto je třetím nejstarším výrobcem osobních automobilů na světě. Privatizace státních podniků umožnila zahraničním firmám přebírat existující společnosti a využívat kvalifikované české pracovní síly. Příchod Volkswagenu do Česka navíc logicky vyvolal velký zájem a příliv subdodavatelů. FIRMY SE STĚHUJÍ DO ČESKA

Francouzská skupina Valeo je v tuzemsku od roku 1996. Provozuje tři výrobní závody - v Rakovníku, Žebráku a Humpolci. Jejich hlavním výrobním programem je produkce součástek a dílů pro klimatizační systémy a výroba kompresorů a výměníků tepla. V Praze pak buduje nové výzkumné a vývojové středisko. Německá společnost Continental AG plánuje postavit v areálu firmy Barum Continental v Otrokovicích nový výrobní závod na zpracování gumárenských směsí s výrobou speciálních vysokorychlostních pneumatik za 2,345 miliardy korun. Robert Bosch, druhý největší evropský investor do odvětví automobilové výroby, má v tuzemsku tři své divize. Ty zaměstnávají ve výrobě kompresorových jednotek, hlav válců motorů a vstřikovacích jednotek motorové nafty celkem sedm tisíc lidí. Na jaře loňského roku dokončilo konsorcium Toyota Peugeot Citroen Automobile (TPCA) hrubou stavbu nového výrobního závodu u Kolína. Investice za 1,5 miliardy eur (zhruba 50 miliard korun) přinese tři tisíce pracovních míst. Nový závod má vyrábět 300 tisíc automobilů ročně. Vloni zahájila zkušební provoz ve výrobním závodě v Liberci japonská společnost Denso Corporation. Na evropský trh bude dodávat jednotky klimatizace a topení pro osobní automobily. Plánuje zaměstnat přes tisíc lidí.

**DOMÁCÍ PODNIKY USPĚLY

Automobilový průmysl nestojí výhradně na přítomnosti zahraničních firem. Tuzemské společnosti s největším nárůstem tržeb v automobilovém průmyslu reprezentují například Galvia, Gemi Czech a Kasko. Mezi české firmy, které uspěly v tomto odvětví se silnou konkurencí, patří i subdodavatelé automobilek jako Gumotex, Karsit, Metalplast Lipník, Tanex plasty, Motor Jikov, ČZ Strakonice, Adaco, AXL Semily, Buzuluk Komárov, BTV plast, Kastek UB, Isolit Bravo či SVA Holýšov.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít