Automobilky chtějí monopol

06. září 2004, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
06. září 2004, 00:00

NÁHRADNÍ DÍLY Nezávislí výrobci, distributoři náhradních dílů a opraváři mohou brzy zmizet z trhu. V lepším případě se stanou dílnami velkých automobilek.

**NÁHRADNÍ DÍLY

Nezávislí výrobci, distributoři náhradních dílů a opraváři mohou brzy zmizet z trhu. V lepším případě se stanou dílnami velkých automobilek.

Evropská kampaň za osvobození trhu s automobilovými náhradními díly (ECAR) bije na poplach: Pokud Evropská komise ponechá výrobcům automobilů monopol na opravárenský trh, budou nezávislí výrobci náhradních automobilových dílů, jejich distributoři a samostatní opraváři v celé Evropské unii ohroženi. N ejvětší unijní producenti automobilů totiž stále častěji nakupují náhradní díly v zemích s nízkými výrobními náklady. Podle údajů ECAR dovážejí automobilky z nečlenských zemí Unie 40 procent náhradních dílů. Před čtyřmi lety vytvořili evropští výrobci automobilů 39 procent svého hrubého zisku obchodem s náhradními díly, ale jen osmnáct procent jejich výrobou. Za reálné považuje ohrožení evropské hospodářské soutěže i evropský komisař pro vnitřní trh Fritz Bolkestein. Navrhuje doplnit „opravárenský dodatek“ do směrnice Evropské unie o průmyslových vzorech a osvobodit tak náhradní díly od ochrany. Automobilkám by tak zůstalo výhradní právo ke konstrukčnímu řešení nových vozidel, neměly by však monopol na náhradní díly. ECAR upozorňuje, že pokud „opravárenský dodatek“ neuspěje, budou důsledky pro evropskou zaměstnanost i konkurenční prostředí katastrofální. Největší část nezávislých výrobců, distributorů náhradních dílů a opravářů tvoří malé a střední podniky. Pokud velké automobilky uspějí, budou mít nezávislí producenti v podstatě dvě možnosti. Buď z trhu zmizí, nebo se jim v lepším případě podaří stát se dílnami velkých výrobců automobilů. Problémy však nekončí u výrobců. Nezávislí velkoobchodníci by přišli nejméně o čtvrtinu svých obchodů. Nezávislé autoopravny by ztratily své dodavatele dílů a staly se závislými na dodávkách automobilek. Podle ECAR by brzy přestaly být konkurenceschopnými vůči servisním sítím automobilek. Tzv. viditelné náhradní díly tvoří přibližně čtvrtinu celkového trhu s náhradními díly v Unii. Ročně na tento objem připadá objem tržeb přesahující devatenáct miliard eur. Nezávislí evropští výrobci náhradních dílů, distributoři a autoopravny představují 1,2 milionu pracovních míst.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Galerie na středu: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým…
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Technologie
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít