Automobilky chtějí monopol

06. září 2004, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
06. září 2004, 00:00

NÁHRADNÍ DÍLY Nezávislí výrobci, distributoři náhradních dílů a opraváři mohou brzy zmizet z trhu. V lepším případě se stanou dílnami velkých automobilek.

**NÁHRADNÍ DÍLY

Nezávislí výrobci, distributoři náhradních dílů a opraváři mohou brzy zmizet z trhu. V lepším případě se stanou dílnami velkých automobilek.

Evropská kampaň za osvobození trhu s automobilovými náhradními díly (ECAR) bije na poplach: Pokud Evropská komise ponechá výrobcům automobilů monopol na opravárenský trh, budou nezávislí výrobci náhradních automobilových dílů, jejich distributoři a samostatní opraváři v celé Evropské unii ohroženi. N ejvětší unijní producenti automobilů totiž stále častěji nakupují náhradní díly v zemích s nízkými výrobními náklady. Podle údajů ECAR dovážejí automobilky z nečlenských zemí Unie 40 procent náhradních dílů. Před čtyřmi lety vytvořili evropští výrobci automobilů 39 procent svého hrubého zisku obchodem s náhradními díly, ale jen osmnáct procent jejich výrobou. Za reálné považuje ohrožení evropské hospodářské soutěže i evropský komisař pro vnitřní trh Fritz Bolkestein. Navrhuje doplnit „opravárenský dodatek“ do směrnice Evropské unie o průmyslových vzorech a osvobodit tak náhradní díly od ochrany. Automobilkám by tak zůstalo výhradní právo ke konstrukčnímu řešení nových vozidel, neměly by však monopol na náhradní díly. ECAR upozorňuje, že pokud „opravárenský dodatek“ neuspěje, budou důsledky pro evropskou zaměstnanost i konkurenční prostředí katastrofální. Největší část nezávislých výrobců, distributorů náhradních dílů a opravářů tvoří malé a střední podniky. Pokud velké automobilky uspějí, budou mít nezávislí producenti v podstatě dvě možnosti. Buď z trhu zmizí, nebo se jim v lepším případě podaří stát se dílnami velkých výrobců automobilů. Problémy však nekončí u výrobců. Nezávislí velkoobchodníci by přišli nejméně o čtvrtinu svých obchodů. Nezávislé autoopravny by ztratily své dodavatele dílů a staly se závislými na dodávkách automobilek. Podle ECAR by brzy přestaly být konkurenceschopnými vůči servisním sítím automobilek. Tzv. viditelné náhradní díly tvoří přibližně čtvrtinu celkového trhu s náhradními díly v Unii. Ročně na tento objem připadá objem tržeb přesahující devatenáct miliard eur. Nezávislí evropští výrobci náhradních dílů, distributoři a autoopravny představují 1,2 milionu pracovních míst.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít