Automobilku Ford straší přízrak dluhu

12. srpna 2009, 13:45 - David Kiley
12. srpna 2009, 13:45

Výkonný ředitel Mulally musí dokázat očistit bilanci automobilky Ford

celý podtitul:
Výkonný ředitel Mulally musí dokázat očistit bilanci automobilky Ford. V opačném případě nebude firma konkurenceschopná

Automobilka Ford Motor přistoupila ve srovnání s automobilkou General Motors (GM) mnohem rychleji ke snižování nákladů, zvyšování kvality a efektivity vývoje produkce. GM je přesto oproti Fordu ve výhodě. Během rychlého putování konkurzním soudem se totiž automobilka GM zbavila dluhů ve výši 40 miliard dolarů, což zhruba odpovídá částce, jež by automobilka Ford mohla evidovat ve svých účetních knihách za pouhé dva roky.
Je pravda, že Ford nadchl Wall Street svými působivými (s ohledem na stávající podmínky) výsledky za druhé čtvrtletí letošního roku – čistý zisk činil 2,26 miliardy dolarů, přičemž provozní ztráta dosáhla pouhých 638 milionů dolarů, což je méně než polovina sumy, kterou očekávali analytici. Automobilka Ford zároveň zvýšila svůj podíl na americkém trhu, odsunula automobilku Toyota Motor a domohla se zpět druhé pozice za GM. Dluhy však vrhají dlouhý stín. Ford spoléhá na růst ceny akcií a na to, že hybná síla jeho značky pomůže firmě z nesnází. Pokud se tak nestane, mohl by mít Ford v porovnání se svým detroitským konkurentem již za pár let méně peněz na nové modely a marketing. „V tuto chvíli je naší prioritou sledování účetní bilance a likvidity, kterou potřebujeme, abychom překonali (období recese),“ sdělil Alan Mulally, výkonný ředitel automobilky Ford, novinářům na prezentaci nejnovější produkce, jež se konala 21. července. „Velmi podrobně vše zkoumáme, dosud jsme však nezaznamenali jediný náznak toho, že bychom byli v nevýhodě,“ dodal Mulally.
Prvotním úkolem Mulallyho je zlikvidovat revolvingové úvěry v objemu 10,5 miliardy dolarů, jež budou splatné v prosinci 2011. Himanshu Patel, odborník na automobilový průmysl banky JPMorgan Chase, očekává, že se Mulally pokusí během následujících dvanácti měsíců vyměnit úvěry za akciové podíly v automobilce. Akcie se nyní obchodují kolem sedmi dolarů, investiční banka Goldman Sachs předpokládá, že se jejich cena ke konci roku vyšplhá na 9,50 dolaru. Automobilka by tak hravě mohla trumfnout částku 1,5 miliardy dolarů, kterou získala v květnu, kdy ocenila akcie na 4,75 dolaru. Mezi investory však nemusí vládnout stejný optimismus, jako tomu bylo počátkem roku.
Mnohé závisí na tom, jak budou stoupat prodeje nových aut. Aby Ford beze zbytku pokryl vlastní režii, musí podle některých analytiků získat patnáctiprocentní podíl na celkovém americkém trhu, přičemž se počítá s tím, že roční prodeje stoupnou ze současných 10,5 milionů vozů na 11,5 až 12 milionů aut ročně. Podobný scénář není vyloučený. V prvním pololetí letošního roku činil podíl vozů značky Ford na trhu 16,1 procenta a řada oborových analytiků je přesvědčena, že potlačená poptávka a navyšování skladových zásob přispěje k nárůstu prodejů nových aut až na 12,5 až třináct milionů aut v roce 2010. Jenže divokou kartou ve hře je automobilka GM s deseti miliony prodaných aut ročně, jež pokryje vlastní režii při osmnácti až devatenáctiprocentním podílu na celkovém ročním prodeji aut. „Vbrzku budeme svědky vzkříšení Chevroletu, jenž bude disponovat mnohem větším množstvím peněz na marketing,“ upozorňuje nezávislý marketingový konzultant Dennis Keene a dodává: „Ford se s tím bude muset vypořádat.“
Ford posílil svoji image v očích zákazníků díky tomu, že se rozhodl nevyužít článek 11 amerického konkurzního zákona ani nepožádal o státní finanční injekci. Společnost Rasmussen zabývající se průzkumem veřejného mínění v červenci zjistila, že 46 procent respondentů by „spíše“ uvažovalo o fordu z toho důvodu, že podnik nepotřebuje pomoc od státu. „Je evidentní, že pozitivní vnímání značky Ford souvisí s problémy, jimž čelí konkurence,“ vyjadřuje svůj názor Jeremy Anwyl, výkonný ředitel renomovaného amerického automobilového serveru Edmunds.com, zároveň však dodává: „Je otázkou, zda tento zájem vydrží, a pokud ano, tak jak dlouho.“ Modely značky Ford se v porovnání s loňským rokem prodávají v průměru o dva tisíce dolarů dráž. Souvisí to s tím, že jejich kvalita je velmi dobře hodnocena a výrobce není nucen poskytovat slevy. Pokud tento trend vydrží, mohla by automobilka Ford dosáhnout prahu rentability ještě před rokem 2011 a zajistit si kladný hotovostní tok dříve, než se předpokládalo. Díky tomu by Ford zmenšil svůj odstup od GM.
Mulally je pragmatik. Před několika málo lety použil aktiva automobilky jako záruky na miliardové úvěry, čímž podnik ochránil před osudem GM. Nyní je hlavní konkurent Fordu mnohem hubenější, Mulally si je přesto vědom toho, že v konkurenčním boji nepůjde jen o skvělé výrobky, nýbrž také o zdravější bilanci.

Popisek:
Ačkoli je GM vyhublý konkurent, bude muset Mulally prokázat, že Ford není předlužený

Rámeček:
40 miliard USD
Taková by mohla být dluhová zátěž automobilky Ford v roce 2011, pokud se jí nepodaří vyměnit úvěry za akciové podíly

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče