AUTOMOBIL V PODNIKÁNÍ

23. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
23. dubna 2007, 00:00

Na řidiče číhá řada nástrah Být profesionálním řidičem už dávno není žádné terno. Přesto se lidé chtějí dále přepravovat autobusy, ještě větší zájem je o přepravu zboží. Kvalitních řidičů začíná být v Česku nedostatek. Profesionální řidiči nákladních automobilů zavinili loni v České republice 31 329 silničních nehod, o 3,7 procenta více než v roce 2005.

Na řidiče číhá řada nástrah

Být profesionálním řidičem už dávno není žádné terno. Přesto se lidé chtějí dále přepravovat autobusy, ještě větší zájem je o přepravu zboží. Kvalitních řidičů začíná být v Česku nedostatek.

Profesionální řidiči nákladních automobilů zavinili loni v České republice 31 329 silničních nehod, o 3,7 procenta více než v roce 2005. Na celkovém počtu nehod se tak podíleli osmnácti procenty. „Právě profesionálové jsou jedinou kategorií řidičů, u nichž nehodovost navzdory zavedení bodového systému meziročně stoupla,“ informuje Josef Tesařík z ředitelství služby dopravní policie.

Celkový počet řidičů nákladních vozů se nyní v Česku pohybuje kolem 300 tisíc. Jejich „potřeba“ ročně narůstá o 6,5 procenta kvůli růstu objemu přepravovaného zboží a odchodům řidičů do důchodu či k jiné profesi. Dopravní firmy jsou tak nuceny přijímat lidi prakticky bez praxe, a to i do v minulosti velmi lukrativní mezinárodní kamionové dopravy.

NECHYBĚJÍ JEN ŘIDIČI

Více než 90 procent dopravních firem považuje za velký problém nové řidiče na trhu práce sehnat. Na nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců a koneckonců na nedostatek zejména dělnických profesí si však stěžuje celá řada oborů.

Podle Sdružení autodopravců Česmad Bohemia je smůla v tom, že není kde brát. „Dříve to bylo jednodušší, vyškolené řidiče s praxí dodávala armáda. Základní vojenská služba skončila a s ní i přísun vyškolených řidičů,“ říká generální tajemník tohoto sdružení Martin Špryňar.

Podle dopravců není daleko doba, kdy v barvách českých dopravních firem budou jezdit Bulhaři, Rumuni či Turci. Jiné řešení prakticky neexistuje, mládež nemá zájem o podobné profese. Blýskáním se na lepší časy snad může být otevření učebního oboru řidič v Krnově, podle dopravců by se ale nejprve musela změnit mentalita rodičů dávat potomky pouze na gymnázia.

BIČ SE PŘÍLIŠ MĚNIT NEBUDE

Vznik nového učebního oboru je pro dopravní firmy určitě potěšitelnou změnou. Méně je potěší fakt, že se prakticky nijak výrazně nezmění od loňského července platný kritizovaný silniční zákon. Ze slíbených úprav silničního zákona sešlo, bodový systém se nezmírní. Měnit se tedy nebude odebrání řidičského průkazu po dvanácti trestných bodech.

Podle plánů ministerstva dopravy mají ze zákona zmizet třeba příliš vysoké pokuty pro cyklisty, kteří havarují a zraní přitom pouze sami sebe. Dnes jim za to hrozí až padesát tisíc korun. Ani další navrhovaná změna se netýká většího množství lidí. Podle platného zákona hrozí za zaparkování na místě vyhrazeném pro tělesně postižené okamžitá ztráta řidičského průkazu. Do budoucna by to měla být jen pokuta. Do třetice ministerstvo chce, aby profesionální řidiči nemuseli dělat psychologické testy, které jsou nyní povinné. Podle vlády to omezuje podnikání, dopravní firmy totiž mají problém s hledáním řidičů. ŘIDIČI SE MOHOU POJISTIT V reakci na zavedení bodového systému v loňském roce začala společnost Carlife PMP nabízet unikátní pojistný produkt. Konkrétně pojištění, které po dosažení dvanácti trestných bodů hradí řidičům náklady na náhradní dopravu po celou dobu, kdy mají zakázáno řídit. Podobný produkt na českém trhu dosud nebyl, ve vyspělých evropských zemích se ale vyskytuje. Cena pojistek se liší nejen podle výše plnění, ale i podle počtu získaných trestných bodů, které už má řidič nasbírané v době, kdy pojištění uzavírá.

Například za maximální, třicetitisícový měsíční limit zaplatí řidič, který zatím neutržil žádný trestný bod, ročně 4999 korun. Pokud má jeden až pět trestných bodů, stojí ho stejné pojištění 9999 ročně. Řidiči, kteří mají v záznamu více než pět trestných bodů, musejí na pojištění úplně zapomenout. Pojištění také přestává platit při spáchání jakéhokoli přestupku, za který se udělují čtyři a více bodů. „Netolerujeme řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek. Ani bezohledné chování na silnici, které vede až k trestným činům. Je určeno jen zodpovědným řidičům, kteří tráví spoustu času za volantem, a pravidelně proto míjejí víc radarů nebo jsou zastavováni k silniční kontrole častěji než ostatní řidiči,“ říká jednatel uvedené společnosti Andrew Quirke.

RODÍ SE PRVNÍ TRUCKPARKY

Častým prohřeškem řidičů nákladních aut bývá nedodržení bezpečnostních přestávek v jízdě. Ti mnohdy, a upřímně řečeno zcela oprávněně, argumentují nedostatkem odstavných ploch kolem dálnic, rychlostních komunikací a hlavně silnic I. třídy.

I tady se již leccos mění k lepšímu. Plány ministerstva dopravy na výstavbu nových truckparků váznou, činí se ale soukromníci. Společnost W. A. G. minerální paliva v rámci svého produktu Eurowag Diesel Credit Tank System otevřela první značkové truckparky, které se nacházejí u rychlostní komunikace R6 v Chebu a na dálnici D1 u Prahy.

Další by měly vzniknout na Rozvadově a u Ústí nad Labem. Tyto Eurowag truckparky obsahují nonstop střežené a oplocené parkovací plochy, čerpací stanice na diesel a AdBlue, myčku, levné stravování, sprchy, odpočinkovou místnost a další užitečné služby.

ŽELEZNICE KAMIONY NENAHRADÍ

Podle předsedy představenstva a ředitele společnosti W. A. G. minerální paliva Martina Vohánky se chce tato firma v budoucnu ještě více zaměřit na rozšíření obslužné infrastruktury pro nákladní automobilovou dopravu.

Sám Vohánka patří mezi velké kritiky názoru, že kamiony je nutné ze silnic vyhnat na železnici. „Všem nespokojeným uniká, že přeprava nákladu je synonymem ekonomického růstu. Železnice současnou situaci nevyřeší, má svá omezení, jež prozatím nelze úplně překonat,“ míní. Jak dále uvedl, je ale nutné minimalizovat dopady silniční přepravy třeba tím, že se staví zařízení, která přepravcům ulehčují jejich již tak těžkou práci.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče