Autoklub ČR vystoupil ostře proti pokutám dle přijmů

01. března 2011, 15:44 - Profit, TZ
01. března 2011, 15:44

Ministerstvo dopravy chce prosadit, aby se za dopravní přestupky platily pokuty podle příjmů řidičů. Proti tomuto nápadu vystoupil Autoklub ČR.

Foto: Profimedia

Podle ministerstva mají být řidiči rozděleni do tří pásem. V prvním by měli být lidé s měsíčním hrubým příjmem do 60 000 Kč; u nich by se pokuty za přestupky pohybovaly od 25 do 50 tisíc Kč. Řidičům v druhém pásmu, tj. těm, kteří mají měsíčně příjmy od 60 do 150 tisíc Kč, by měla hrozit pokuta 51 až 100 tisíc. Do třetího pásma by měli být zařazeni řidiči s příjmy většími než 150 tisíc Kč měsíčně, ti by za závažné přestupky měli platit 78 až 150 tisíc Kč.

Dalším hlediskem pro stanovování výše pokut by měl být hrubý roční příjem a roční daň řidiče – ty by se zjišťovaly z daňových přiznání, případně i hodnota vozidla, kterým byl přestupek spáchán.

Jako důvody těchto návrhů je uváděna nedostatečná účinnost bodového systému, a dále tvrzení, že velká část nejzávažnějších přestupků vzniká v autech s velkou kubaturou a že tato auta vlastní převážně bohatší jedinci, u nichž také roste riziko korupce ve vztahu k bodovému systému. Návrh by měl zabránit, aby se především dobře situovaní mladí řidiči v silničním provozu chovali agresivně.

Jako vzory ze zahraničí jsou přitom uváděny finský a švýcarský model. Podle Autoklubu ale finský ani švýcarský model nemůže v České republice fungovat. Ve Švýcarsku o výši pokut rozhodují soudy, a švýcarský soudní systém je na rozdíl od české justice velmi efektivní a výkonný. Ve Finsku jsou veřejně přístupná daňová přiznání, takže tamní policisté mohou jednoduše zjistit, jaké příjmy má přistižený řidič, a podle toho mu stanovit trest. Naše zákony toto neumožňují.

Dle autoklubu je k návrhu Ministerstva dopravy třeba připomenout, že průměrný hrubý plat v České republice nedosahuje ani 24 tisíc Kč měsíčně a že dvě třetiny zaměstnanců mají plat nižší než je tento průměr. Ústava navíc má zaručovat rovnost občanů před zákonem a proto vidí Autoklub jako nepřijatelné vázat pokuty na výši příjmu pachatele.

Autoklubu se dále nelíbí, to, že by policie mohla vnikat lidem do soukromí a zjišťovat, jaké kdo má příjmy a jaký kdo má majetek. Přijetí návrhu by navíc podle něj vedlo k nárůstu byrokracie a systém udělování a vybírání pokut by byl zdlouhavější.

Svaz argumentuje, že není známo, proč by pokutování podle příjmů mělo být účinnější než bodový systém a podotýká, že pokud je bodový systém neúčinný, musí se zajistit, aby se stal účinným. Stejně tak považuje za nutné to, aby když někdo páchá závažné dopravní přestupky a ohrožuje tak ostatní účastníky provozum, bylo zabráněno tomu, aby je mohl páchat dál, tedy odebrat mu řidičské oprávnění. Svaz též považuje za nutné vyřešení problematiky tzv. osoby blízké.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče