Autobusy jsou naše budoucnost

21. března 2005, 00:00 - JIŘÍ PINKA
21. března 2005, 00:00

ZAKLADATEL STUDENT AGENCY RADIM JANČURA: Inspiraci k podnikání našel při nelegálním pobytu ve Velké Británii. Postupně vybudoval u nás největší firmu, zabývající se prodejem letenek a jazykových i pracovních pobytů v zahraničí. Razantně vtrhl do autobusové dopravy.

ZAKLADATEL STUDENT AGENCY RADIM JANČURA:

Inspiraci k podnikání našel při nelegálním pobytu ve Velké Británii. Postupně vybudoval u nás největší firmu, zabývající se prodejem letenek a jazykových i pracovních pobytů v zahraničí. Razantně vtrhl do autobusové dopravy.

Začínal z nuly s jediným zaměstnancem, když studoval elektrofakultu v Brně. Organizování pobytů dívek v zahraničních rodinách rozjížděl v roce 1993. Později přibyly prodej levných letenek a autobusová doprava, která nedávno na trase Praha-Liberec rozčeřila vody veřejného mínění.

NAČERNO V BRITÁNII

„Odjel jsem jako student pracovat nelegálně do Velké Británie. Tehdy to ani jinak nešlo. V Anglii jsem potkal dívky, které pomáhaly v rodinách jako au pair. Zjistil jsem, o co jde, protože v té době to u nás bylo neznáme slovo, a získal potřebné kontakty,“ vypráví Jančura.

Po návratu domů založil agenturu a začal zprostředkovávat pobyty. „Proti konkurenci jsem snížil cenu na polovinu a během tří let jsme byli největší au pair agenturou na světě. Když se Češky a Slovenky nedostaly na vysokou, rozešly se s přítelem nebo se pohádaly doma, tak cestovaly s námi,“ říká s nadsázkou Jančura.

Přestože agentura měla pouze tři pracovníky, začaly se k ní postupně nabalovat další aktivity a nyní Student Agency zaměstnává čtyři sta lidí.

NÍZKÁ ÚROVEŇ ŘIDIČŮ

„Začal jsem se rozhlížet, co mohu k podnikání ještě přidat. Naše au pair jezdily v autobusech budoucí konkurence, ale úroveň řidičů byla mizerná. Tak jsme si řekli, fajn, posadíme tam vlastní stevardku, která se o dívky postará a předá je do rodin.“ Pak si ve firmě položili otázku: „Máme stevardku v cizích autobusech, a přitom bychom mohli mít vlastní linku do Londýna. Tak jsme koupili první autobus a posléze začali provozovat i linky do dalších zemí,“ vysvětluje Jančura. Na obsazenost si nestěžuje. „Do Londýna máme vyprodáno na týden dopředu. Ačkoli se cena letenky blíží té autobusové, tak když někdo najde práci a shání narychlo dopravu, zjistí, že letadlo na týden dopředu je už moc drahé.“

První vnitrostátní linku rozjela Student Agency loni v lednu na trase Praha-Brno. O žluté autobusy se stevardkou, s možností poslechu hudby nebo sledování televize a nápoji zdarma byl zájem. „Týden po našem nástupu zkrachoval Čebus a Český národní expres trh po roce opustil,“ vzpomíná podnikatel.

LIBERECKÁ VÁLKA

Student Agency nyní provozuje také linku mezi Prahou a Plzní a nedávno začala vozit cestující do Liberce: „Byla to pro nás výzva. Je to jediný kraj, který drží monopol v dálkové lince do Prahy a má vazbu na hlavního dopravce, ČSAD.“ Liberec odmítl Student Agency vydat licenci, kterou agentura nakonec získala v Praze. „ČSAD se nás snaží odsud dostat, ale to se jim nepodaří. Nepouští nás na autobusové nádraží, ačkoli soud rozhodl, že nám musí vjezd umožnit.“

Na otázku, zda se nesnaží vyzobat nejlepší třešničky na autobusovém trhu, Jančura odpovídá, že dálkové nebo mezinárodní linky jsou zajímavé tím, že na delší trase lze poskytnout solidní servis. Linka je potom ztrátová, nebo výdělečná. Nejlukrativnější jsou podle něj naopak dotované regionální linky. Stát zaplatí náklady, na počtu cestujících nezáleží, ovšem peníze provozovateli zůstávají. „To by se do Česka necpal zahraniční kapitál, který začal skupovat autobusové společnosti,“ přemýšlí.

NA ŘADU PŘIŠLY LETENKY

Autobusovou dopravu provozuje Student Agency už šestým rokem. Před čtyřmi lety začala zprostředkovávat levné letenky. „Přišlo to samo, protože jsme to klientům potřebovali nabídnout. Po třech letech jsme se stali největším prodejcem v Česku,“ vysvětluje Jančura. S otevíráním dalších poboček firmě přibývali zákazníci. „Prodáváme hodně přes internet. Všichni mají podobné ceny a najít levnější letenku je umění.“ Jančura vzpomíná, že se k letenkám dostal náhodou již v Anglii, když pro ně chodil klientům.

Po předchozím dynamickém růstu dosáhla loni Student Agency obratu 1,1 miliardy korun a její sesterská Orbix obsluhující firemní klientelu otočila tři sta milionů. Obě firmy mají stejný management. „Před třemi lety jsme řešili otázku, zda Student Agency přejmenovat, protože jsem ji založil jako student název tomu už neodpovídal. Byla ale docela známá, a tak jsme založili ještě Orbix, který prodává stejné služby firmám,“ líčí Jančura.

VELKOKAPACITNÍ AUTOBUSY

Do vozidel Student Agency se vejde více cestujících. „Do našeho žlutého autobusu šedesát jedna, a to mají komfort, protože tam máme ještě o deset sedaček méně. To konkurence nedělá, delší autobusy jsou naše výhoda.“

Podle jeho mínění je v dálkových případně i regionálních linkách stále hodně prostoru. V legislativě ale zastání nemá: „Snažíme se lobbovat, aby se změnil zákon o rozdělování dotací. Výběrové řízení se dnes de facto nemusí vyhlašovat. Přitom by mělo jít o to, kdo je schopen jezdit za méně. Kraje nyní zaplatí vše, co souvisí s dopravou a firmy nejsou motivované k vyšší produktivitě. V dotacích se takto nehospodárně přerozdělují miliardy.“

NE CESTOVNÍMU RUCHU

Na otázku, co ho na autobusové dopravě tak láká, říká: „Umožní rozvoj naší firmy na řadu let.“ Autobusová doprava je ni výzvou i proto, že má široký záběr a dobrý marketing. „Když je cestující příjemně překvapen, pak si u nás koupí třeba i letenku. Právě v prodeji letenek a v jazykových a pracovní pobytech v zahraničí je Student Agency podle obratu a počtu klientů největší v Česku. A nakonec pro některé možná dobrá zpráva: „Ačkoliv jsme také cestovní kancelář, do klasického cestovního ruchu se nechystáme,“ uzavírá Jančura.

ING. RADIM JANČURA

Narodil se 12. ledna 1972 v Ostravě. Patnáct let už žije v Brně, kde během studií otevřel první kancelář Student Agency. Vystudoval zde Vysoké učení technické na elektrotechnické fakultě. Je svobodný. Rád pobývá na chalupě a věnuje se lyžování.

Foto popis| „Stát zbytečně utápí miliardy v dotacích,“ říká Radim Jančura.

Foto autor| foto: Luděk Vycpálek

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče