Auta z Kolína dostala jména

27. září 2004, 00:00 - ERICH HANDL Paříž
27. září 2004, 00:00

PAŘÍŽSKÝ AUTOSALON Tradiční autoshow ve městě nad Seinou, která začala minulou sobotu, je letos pro české motoristy zajímavá. Dosud tajemná auta z Kolína dostala jména a ukázal se zde nový kombík z Mladé Boleslavi. V Paříži se poprvé zájem českých novinářů nesoustředil jen na škodovku, ale také na značky Toyota, Peugeot a Citroen.

Představení nové Octavie bylo labutí písní šéfa Škodovky Vratislava Kulhánka.

PAŘÍŽSKÝ AUTOSALON Tradiční autoshow ve městě nad Seinou, která začala minulou sobotu, je letos pro české motoristy zajímavá. Dosud tajemná auta z Kolína dostala jména a ukázal se zde nový kombík z Mladé Boleslavi. V Paříži se poprvé zájem českých novinářů nesoustředil jen na škodovku, ale také na značky Toyota, Peugeot a Citroen. S blížícím se termínem výroby malého auta ve středočeském Kolíně musí jejich producenti poodhalovat roušku léta střeženého tajemství. A tak jsou nyní známa jména budoucích miniaut. Toyoty se budou nazývat Aygo, citroeny budou mít na zádi označení C1 a peugeoty ponesou číslici 107. „Označení vyplývá z našeho tradičního číslování aut,“ řekl Profitu prezident PSA Jean Martin Folz. Fotografie aut jsou ale dosud střeženým tajemstvím. A tak je pouze jasné, že půjde o nejlevnější modely tří zmíněných značek, ještě menší než například současná Toyota Yaris. V Kolíně se jich bude vyrábět ročně 300 tisíc, z toho třetina toyot. OCTAVIA COMBI ZA PŮL MILIONU

Druhým tahákem letošní Paříže je odhalení nové Octavie Combi. Osobně jej komentoval předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek, pro něhož to zřejmě bylo poslední velké vystoupení ve stávající funkci. „Octavia byla vždy naším dobře prodejným artiklem na všech trzích, totéž očekáváme od nového kombíku. Jeho cena pro ČR byla stanovena na 490 900 korun,“ řekl před početným auditoriem. Nový stroj představuje další karosářskou variantu k vylepšenému modelu uvedenému na jaře. Nabízí zavazadlový prostor se základním objemem 580 litrů, čímž se prý řadí na špičku ve své třídě. Ze všech octavií se prodává zhruba třetina kombíků. Zároveň se nad Seinou ukázala i verze Octavia Combi 4×4, která pokračuje v tradici vozů Škoda s pohonem všech kol.

SUZUKI SWIFT BUDE DRAHÝ

Co je ještě na výstavišti u Versailleské brány k vidění? Především hodně inovací aut, jejichž dosavadní verze jsou v Česku velmi populární. Úplně jinak vypadá třeba nový Suzuki Swift, který Japonci vyrábějí v Maďarsku. Díky nízkým výrobním nákladům se jeho dosavadní verze pohybovala cenově těsně nad hranicí 200 tisíc korun. Za nový model ale bude muset zájemce zaplatit více než 300 tisíc korun. Dostane za to auto, které se hodně podobá Citroenu C2 nebo vozu Mini. Bude opět produkováno v maďarské Ostřihomi. Hodně lidí bude asi zajímat druhá generace Fordu Focus. Je delší a širší než ta předchozí, záď se dost zakulatila. Stroj se lehce podobá novému Opelu Astra. Ford do auta namontoval hodně nových technologií. Německý Volkswagen přichystal překvapení pro milovníky modelu Golf. Jde o verzi GTI, která se dokáže rozjet na 235 kilometrů v hodině. Její přeplňovaný zážehový dvoulitrový motor s přímým vstřikováním benzinu dává výkon 147 kilowattů a Golf GTI se tak stává nejvýkonnějším představitelem celé řady. Na tuzemský trh bude vůz uveden začátkem roku 2005, jeho cena zatím nebyla stanovena.

TOLEDO VYPADÁ JAKO ALTEA

Jestliže se vylepšený Focus tomu starému hodně podobá, rozhodně se to nedá říci o novém Seatu Toledo. Je to zcela jiný vůz, u něž se tvůrci rozhodli naprosto zásadně změnit zažitý a dlouhé roky prakticky neměnný koncept osobního vozu nižší střední třídy. Toledo třetí generace kombinuje koncept pětidveřového hatchbacku, se kterým v roce 1991 vyjel model první generace, se sedanem, jak se v roce 1998 představil stroj druhé generace. Auto se teď zepředu hodně podobá Seatu Altea.

PEUGEOT S POSUVNÝMI DVEŘMI

Hvězdou stánku Peugeotu je zcela nový stroj s označením 1007. Jde o malý kompaktní vůz pro čtyři osoby vhodný do města. Verze byla vystavěna ve výrobním závodě PSA Peugeot Citroen v Poissy a očekávaná roční produkce je 130 000 vozů. Celkově investované náklady činí u tohoto projektu 560 milionů eur. Obchodní uvedení bude odstartováno ve Francii v prvním čtvrtletí roku 2005, v ostatních evropských zemích bude následovat v průběhu prvního pololetí. „Je to ale vůz větší, než bude kolínská 107, v Čechách jej nebudeme vyrábět,“ řekl Jean Martin Folz. Design přední části 1007 nese nezaměnitelný rukopis značky Peugeot - protáhlé přední světlomety zvýrazněné dvěma podélnými hranami v přední kapotě. Ze široké masky chladiče vychází pás předního nárazníku, který se táhne přes blatníky a po stranách vozu navazuje na boční ochranné lišty. Hlavní zajímavostí 1007 jsou ale posuvné dveře - první u tak malého auta. Stačí stisknutí příslušného tlačítka na dálkovém ovladači a dveře se odsunou, aniž by v otevřené poloze přesáhly celkovou délku vozu. Cestující mohou bez překážky nastoupit na přední sedadla. Odsazení bočních dveří v otevřené poloze nepřesahuje šířku vozu včetně vnějších zpětných zrcátek. Do vozu 1007 je tedy možné pohodlně nastupovat a vystupovat z něj i v úzkých místech, kde je parkování s vozem s klasickými dveřmi nemožné. Z vnějšího pohledu je kinematický mechanismus otevírání bočních dveří ukryt pod karoserií vozu a oproti klasickým dveřím je bezpečnější, neboť vylučuje jejich neúmyslné otevření.

ASIJCI MAJÍ ČISTÝ MOTOR

Japonská Toyota - to není jen Aygo. Značka nejvíce sází na model D-4D 180 Clean Power koncept, který naznačuje možnosti moderní dieselové technologie. Ultramoderní vznětový motor objemové kategorie 1,9-2,2 litru se do sériové produkce dostane v příštím roce a bude se údajně jednat o pohonnou jednotku s nejlepšími výkonovými parametry a nejnižšími emisemi ve své třídě. Toyota předvedla také inovovaný model Land Cruiser. Třílitrový turbodiesel D-4D modelu byl vylepšen novým systémem vstřikování common rail a modernějším turbodmychadlem. Novinka slibuje redukci spotřeby paliva a emisí ve výfukových plynech.

PRVNÍ NAFTOVÝ KABRIOLET

A co je zajímavého ve vyšších třídách? Světovou premiéru zažil ve Francii první kabriolet BMW s dieselovým motorem. Jde o 320Cd, které má pod kapotou čtyřválcový naftový motor. Celý pohonný systém byl převzat z BMW 320Cd Coupé, pro verzi Cabrio však prošel úpravami. Rozdíly spočívají v motorovém managementu, v hnacím ústrojí, stejně jako ve speciálním výfukovém systému upraveném pro potřeby cabria. Čtyřválcový motor má maximální výkon 110 kW, což zaručuje maximální rychlost 211 km/h. Ingolstadtské Audi se pochlubilo inovovanou verzí svého nejprodávanějšího modelu A 4. Chrysler zase přepracoval svůj terénní Cherokee. A italské Ferrari? Ukázalo stroj F 430, který nahradí verzi 360 Modena. Nové dělo má hliníkovou karoserii a motor s objemem válců 4,3 litru, který dokáže automobil rozjet až na neuvěřitelných 315 kilometrů v hodině.

NOVINKA ŠKODOVKY

Nová Octavia Combi, představená v Paříži, bude v ČR stát méně než půl milionu korun.

HYUNDAI NEZAHÁLÍ

Korejci se na Paříž připravili a nabídli nové motory pro oblíbený vůz středních podnikatelů - Sonatu. Její evropský model představuje dva zcela nové motory Theta, první s objemem válců 3,3 litru a výkonem 168 kilowattů, druhý menší (2,4 litru) s výkonem 121 kilowatt. Později se má v obchodech objevit také nová generace dieselový
ch motorů.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče