Auta v květnu nezlevní, clo už je léta na nule

03. května 2004, 00:00 - ERICH HANDL auta@profit.cz
03. května 2004, 00:00

NIŽŠÍ CENY MŮŽE ČASEM PŘINÉST AŽ UVOLNĚNÍ BLOKOVÉ VÝJIMKY Na první pohled by se mohlo zdát, že pád hraničních bariér zlevní dovážené vozy. Jenže to se ve většině případů nestane. Na auta importovaná z Evropy neuvaluje stát už šest let žádné clo (stejně tak Unie na Škodovky).

NIŽŠÍ CENY MŮŽE ČASEM PŘINÉST AŽ UVOLNĚNÍ BLOKOVÉ VÝJIMKY Na první pohled by se mohlo zdát, že pád hraničních bariér zlevní dovážené vozy. Jenže to se ve většině případů nestane. Na auta importovaná z Evropy neuvaluje stát už šest let žádné clo (stejně tak Unie na Škodovky). Peugeotů, Renaultů, Fiatů, Saabů ani dalších značek se tak uvolnění hranic vlastně netýká.

Co přinese vstup do Evropské unie motoristům? Podívejme se nejdříve na prodej nových aut. Jestliže se uvolnění hranic nijak nedotkne importovaných evropských značek automobilů, u mimoevropské provenience je to jiné - tu dosud Česká republika clila sedmnácti procenty, což hlavně japonská a korejská auta dost zdražovalo. Po vstupu do Evropy bude činit dovozní přirážka jen deset procent, a to by mohlo znamenat, že toyoty, mazdy, hondy, hyundaie a další podstatně zlevní. Ani u nich se ale žádné významné slevy nechystají. Jak je to možné? Důvody jsou dva. Za prvé hodně asijských automobilek svá auta vyrábí v Evropě a dováží je už léta s nulovým clem. Například největší japonský producent Toyota má na starém kontinentě hned pět továren. Modely avensis a corolly hatchback k nám přicházejí z britského Burnastonu, sedany a kombíky z tureckého Adapazari. „V podstatě nemáme model, kterého by se snížení cel týkalo,“ řekl týdeníku Profit mluvčí značky Tomáš Vaněk. Zlevnit by tak snad mohly jen hondy a mazdy, ale ani jejich dovozci nedali najevo, že by se na jejich cenové politice něco měnilo. Druhou příčinou setrvání cen je způsob, jakým je importéři aut určují. Cena nového auta v Evropě není stanovována nákladově, ale subjektivně ve vztahu ke konkurenci. Při určování ceny prodejce nesečte výrobní, dovozní a prodejní náklady, z nichž by mu na konci vypadla cena auta, ale určí hodnotu auta subjektivně vzhledem k možnostem daný vůz na trhu prodat. S datem prvního května se tedy na trhu nových aut nic podstatného nestane. To platí i oojetinách. Češi a Moravané si sice budou moci kupovat auta bez omezení po celé Evropě, ale to už stejně dělali - použitá auta se hromadně dovážejí bez cla s tím, že jsou určena na náhradní díly. Stát ale stále bude limitovat jejich majitele při registrování těchto strojů do provozu - nesmí být starší pěti let, jinak nemá auto šanci být přihlášeno do evidence.

BLOKOVÁ VÝJIMKA

Větší změny, ovšem v dlouhodobém horizontu, může přinést změna takzvané blokové výjimky. Auta by mohla zlevňovat díky tomu, že jeden prodejce už nebude muset prodávat jen jednu značku (nebo vozy jednoho koncernu). Nově koncipovaná bloková výjimka ze zásad hospodářské soutěže v rámci Evropské unie totiž automobilkám znemožnila určovat, kdo smí jejich auta prodávat. Trh tedy bude deregulován, ale nikoli ze dne na den. Z části za to může takzvané přechodné období, které mělo původně končit letos v lednu a vláda je prodloužila až do října. Tato regule se týká jen dosavadních koncesionářů značek - umožňuje jim, aby upravili své stávající smlouvy s výrobcem na nové dohody, odpovídající změněným právním podmínkám. Potenciální nové prodejce to nijak neomezuje ve vstupu na trh. Smithově neviditelné ruce trhu brání jiné, závažnější překážky. Tou první je skutečnost, že výrobci stále mohou omezovat své dealery pomocí vysokých nároků na „prodejní kulturu“. Automobilky už sice nesmí odmítat nové potenciální zájemce, mohou jim ale v rámci pravidla takzvané kvalitativní selekce diktovat podmínky, za jakých je možné jejich stroje nabízet zákazníkům. A tyto požadavky jsou tvrdé. Patří k nim především oddělený prodejní prostor v barvách značky a vyškolení prodavači. To znamená statisícové náklady.

**VÝDĚLEČNÝ JEN SERVIS

Ještě je tu druhý a závažnější důvod, proč se brzy nezačnou auta prodávat v supermarketech. Na pouhém prodeji aut není možné vydělat. To, co činí dealerství vozů lukrativním, je poskytování pozáručního servisu. Koncesionář může počítat stím, že většina majitelů aut, které prodal, bude v následujících deseti letech potřebovat aspoň minimální servisní služby. Pohlídky, výměny pneumatik a oleje a řadu dalších věcí. To je ta činnost, na které se vydělává! Vždyť jen pravidelná prohlídka Škody Octavia dnes vyjde na zhruba deset tisíc korun. Během životnosti auta jich přitom na majitele čeká několik. Supermarkety se do prodejů aut neženou proto, že by musely pro stroje vyhradit speciální plochu, každé značce zvlášť. Čekaly by je náklady na školení prodavačů a lukrativní servis, který neumí nabídnout, by stejně přenechaly někomu jinému. Na ploše si proto raději vystaví rychloobrátkové zboží. Mouku či saponát podá zákazníkovi i nevyškolený prodavač. Znamená to tedy, že volná konkurence u aut nikdy nenastane? Dokud budou moci výrobci ovlivňovat prodejní kulturu trhu, tak nikoli. Přesto se už situace zvolna mění. Soutěž přichází poněkud nenápadně pod střechy současných koncesionářů. Dosavadní prodejce jedné značky přibere pod střechu svého showroomu modely jiného producenta. Tak třeba na konci loňského roku začala nabízet francouzské citroeny pražská firma Autocentrum Dojáček, byť dosud prodávala jen italské fiaty. N ebo přijde někdo, kdo se nezalekne vysokých nákladů na showroom a začne od nuly. Jako bazar AAA Auto, který hodlá dovážet nová terénní auta z Nizozemska. Konkurence tedy navzdory snahám automobilek o regulaci trhu přitvrzuje. Americký model volné soutěže (tam byla bloková výjimka zrušena v šedesátých létech), je ale zatím v nedohlednu.

1991 - Vstup koncernu Volkswagen do Škody Auto. Největší investice v historii ČR.

1997 - Vyjíždí první Škoda Octavia.

1998 - Zrušeno clo na dovoz nových aut z EU.

2002 - Francouzský koncern PSA Peugeot Citroen a japonská Toyota oznamují největší investici na zelené louce vČR (1,5 miliardy eur). Nová automobilka TPCA má stát uKolína.

2002 - Na jaře položen základní kámen TPCA Kolín.

2003 - Uvolnění blokové výjimky ze zásad hospodářské soutěže EU. Auta můžou nyní prodávat i dealeři neschválení výrobcem.

2004 - V říjnu skončí takzvané přechodné období blokové výjimky, trh bude deregulován.

2005 - Zahájení výroby miniaut v TPCA Kolín. Vyjedou první minivozy třech značek - Toyoty, Peugeotu a Citroenu.

Evropská auta, jako třeba Citroen Xsara Picasso, jsou do ČR dovážena už šest let s nulovým clem. Vstup do EU se tedy na jejich ceně nepromítne. foto: Citroen 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče