Auta už může prodávat kdokoliv

08. listopadu 2004, 00:00 - ERICH HANDL
08. listopadu 2004, 00:00

ZMĚNA BLOKOVÉ VÝJIMKY Zájemci o prodej nových aut mají nyní větší šance. Nejen nové vozy, ale i náhradní díly může od nynějšího listopadu prodávat kdokoli, kdo splní podmínky požadované výrobcem. Změna takzvané blokové výjimky ze zákazu vertikálních dohod o distribuci a servisu motorových vozidel přináší stávajícím i potenciálním dealerům a opravářům aut nové možnosti.

Na rozdíl od západní Evropy české hypermarkety auta zatím neprodávají. foto: Profimedia.cz/Corbis

ZMĚNA BLOKOVÉ VÝJIMKY Zájemci o prodej nových aut mají nyní větší šance. Nejen nové vozy, ale i náhradní díly může od nynějšího listopadu prodávat kdokoli, kdo splní podmínky požadované výrobcem. Změna takzvané blokové výjimky ze zákazu vertikálních dohod o distribuci a servisu motorových vozidel přináší stávajícím i potenciálním dealerům a opravářům aut nové možnosti. Automobilky už nemůžou určovat, kdo bude jejich vozy prodávat. Také nesmějí prodejcům omezovat území. N apříklad Škoda Auto měla dosud rozdělenu ČR mezi 250 dealerů, každý z nich měl svoji oblast, ve které žádný konkurent nesměl škodovky prodávat. Tyto regionální monopoly končí - nyní se smí v regionu objevit nový hráč, aniž by o to žádal v Mladé Boleslavi či u jiného výrobce. První štikou v rybníce se stala společnost AAA Auto, která se dosud soustředila jen na ojeté vozy. Nyní chce prodávat i nové stroje ve 25 nových obchodech. V showroomu bude moci mít podle nové legislativy dokonce hned několik značek vedle sebe. Do hry takto můžou vstupovat i hypermarkety. Pro spotřebitele by tyto pohyby měly ve finále přinést snížení cen. ZATÍM TO NEFUNGUJE

Zkušenosti z Evropy, kde nová bloková výjimka platí již více než rok, však prozatím tento trend nepotvrzují. Podle statistik naopak ceny aut v západní Evropě v posledních 12 měsících stouply téměř o čtyři procenta. „Ani v České republice nepředpokládám žádné dramatické změny, pouze v některých případech dojde zřejmě u finančně silných prodejců k postupnému rozšiřování sortimentu prodávaných značek,“ odhaduje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Tomu odpovídá i dosavadní realita - tuzemští dovozci se jen váhavě pouštějí do rozšiřování sítě. „Co se týká počtu prodejců, nezaznamenali jsme zatím žádné výrazné změny. Registrujeme však zvýšený zájem o informace ohledně podmínek získání dealerské smlouvy,“ řekl Profitu mluvčí společnosti Import Volkswagen Group Jan Klíma. Zatím je podle něj ještě příliš brzy na odhady. „Důležitou roli u nás hraje skutečnost, že velká část naší prodejní sítě již v minulosti zastupovala také další koncernové značky, takže stávající prodejci jsou v rámci koncernu schopni pokrýt všechny segmenty trhu. Také v médiích často avizované výhodné nákupy nových vozů v hypermarketech nejsou z našeho hlediska příliš reálné,“ míní Klíma. NĚKTEŘÍ HLÁSÍ NÁRŮST ZÁJMU

Trochu pohybu na trhu zaznamenal Citroen: „Po uvolnění pravidel jsme zaznamenali velký zájem konkurenčních značek prodávat i citroeny. V poslední době jsme rozšířili naši prodejní síť o pět nových prodejců. N aopak někteří naši obchodníci chtějí využít nové možnosti a prodávat i jiné značky,“ konstatuje mluvčí Citroenu ČR Martina Bedrnová. Také u Opela registrují nové potenciální dealery: „Nezaznamenali jsme žádný výraznější pohyb ve stávající síti, pravda ovšem je, že v posledním období registrujeme značný zájem nových subjektů o prodej a servis,“ říká ředitel poprodejních služeb firmy Opel CaS Jan Machač. „Až na naprosté výjimky naši dealeři zatím nepřibírají další značky. Co se týče zájmu hypermarketů, nevylučujeme různé předváděcí akce, ale obecně se nedomníváme, že prodávat vozy v nákupních centrech je správná cesta,“ dodává. Fiat čeká nárůst prodejců ještě do konce roku: „Jednáme s mnohými zájemci a předpokládáme, že se počet prodejních dealerů do konce roku zvýší. Jde o lokality, kde doposud Fiat zastoupen nebyl nebo nebyl zastoupen dostatečně a kde existuje zajímavý potenciál prodeje,“ řekla Profitu mluvčí Fiatu Petra Vaňková. Ani bavorské BMW se do hypermarketů nechystá. „Prodej našich vozů si vyžaduje určitou úroveň, kterou jsou schopni zaručit jen autorizovaní dealeři. V obchodech BMW dostává zákazník kompletní servis od skutečně odborných informací o vozech, přes nejlepší výběr pro financování vozu až po odpovídající servisní zázemí,“ vysvětluje zástupce značky Petr Buček. Prodejní síť této automobilky se zatím rozšířila jen o jediného obchodníka v Karlových Varech. Auta v hypermarketech? Zatím ne.**

Jak se na nové poměry dívají velké hypermarkety? „Zjišťujeme a srovnáváme podmínky, za kterých by se auta u nás dala prodávat. Je to pro nás nové téma. Jsme obchodníci a každé zboží, které se dobře prodává, je pro nás zajímavé,“ řekl Profitu vedoucí marketingu hypermarketů Globus Boris Malý. Konkrétnější informace odmítl sdělit. „Musí to být výhodné. Jak víte, automobilky nejsou z rozšiřování prodejní sítě nijak šťastné, protože samy podmínky prodeje zpřísňují,“ podotkl Malý. „O prodeji automobilů vůbec neuvažujeme,“ řekla naopak Petra Režná z tiskového oddělení Ahold Czech Republic , jež provozuje hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert. Společnost Tesco ČR jednala o možnosti prodeje vozů s některými automobilkami již před dvěma lety, kdy se tato možnost otevřela. „V současné době o prodeji neuvažujeme, protože to pro naše zákazníky není prioritou, zaměřujeme se na cenové programy,“ zdůraznila tisková mluvčí Martina Čermáková. Připustila nicméně, že do budoucna zůstává tato otázka otevřena. Podobně ani Carrefour ČR v nejbližší budoucnosti s prodejem automobilů nepočítá. „S automobilkami jsme nejednali a prodej vozů v současné době nepřipravujeme,“ uvedla tisková mluvčí Jana Havlíčková. (pin) 

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
Technologie
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
WhatsApp začíná podporovat posílání jakýchkoli typů souborů do velikosti až 128 MB
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít