Auta se budou prodávat jinak

23. června 2010, 14:00 - JUDr. Miloš Temel, LL.M., advokátní kancelář Kinstellar
23. června 2010, 14:00

Platnost blokové výjimky Evropské unie pro oblast distribuce nových motorových vozidel, náhradních dílů k nim a poskytování servisních služeb z roku 2002 měla skončit letos v květnu.

Autor: Artklee

Částečně však byla prodloužena až do roku 2013. Nová pravidla se budou zatím týkat jen náhradních dílů a servisu. Další změny přijdou za tři roky. Na co se tedy máme připravit?

Oblast distribuce nových motorových vozidel, náhradních dílů k nim a poskytování servisních služeb je v rámci Evropské unie do značné míry regulována předpisy evropského soutěžního práva. Z praktického hlediska zde zásadní roli hrají takzvané blokové výjimky vydávané Komisí EU. Ty výrobcům vozidel umožňují uzavírat s dealery v rámci distribuce vozidel dohody za podmínek, které by jinak mohly být soutěžním právem zakázané. Jejich přípustnost by tedy bylo nutné posuzovat individuálně.

Co je to bloková výjimka

Termín bloková výjimka označuje výjimku z obecných pravidel práva hospodářské soutěže EU, která se týká celých bloků smluv určité povahy. Jedná se kupříkladu o výjimky týkající se určitého sektoru – v tomto konkrétním případě automobilového. Za to, že je výrobcům umožněno spolehnout se na automatické vynětí z obecného režimu, však jejich smluvní vztahy s dealery a servisy musejí povinně respektovat pravidla uvedená ve zmíněných blokových výjimkách.

Celý výše popsaný mechanismus blokových výjimek pro automobilový sektor pak byl – alespoň podle představ tvůrců – zaveden proto, aby bylo výrobcům vozidel umožněno udržet si určitou kontrolu nad tím, kdo a jakým způsobem prodává či opravuje jejich vozidla. To je důležité například z hlediska udržení dobrého jména značky či bezpečnosti silničního provozu. Současně však mělo být výrobcům zabráněno v tom, aby si pro distribuci vozidel stanovovali příliš omezující podmínky – a zejména pak v tom, aby si podrželi prodej a servis jen pro sebe. Z toho má ve výsledku těžit zejména spotřebitel.

Bloková výjimka pro automobilový sektor, která byla přijata v roce 2002, se týkala komplexně jak prodeje nových vozidel (tedy primárního trhu), tak prodeje náhradních dílů k nim a také servisu (sekundárního trhu). Tato bloková výjimka platila v původní podobě do 31. května 2010. Komise však pochopitelně již nějaký čas před tímto datem začala zkoumat, jak by měla být tato problematika upravena nadále. A toto zkoumání přineslo své ovoce.

Platnost dosavadní komplexní blokové výjimky pro automobilový sektor byla prodloužena do 31. května 2013, ale jen co se týče primárního trhu. Po tomto datu se na oblast nových vozidel bude vztahovat zbrusu nová obecná bloková výjimka platná pro všechny vertikální dohody (tedy pro dohody mezi výrobcem a distributorem). Naproti tomu pro sekundární trh začala 1. června 2010 platit vedle výše uvedené obecné blokové výjimky i nová speciální bloková výjimka připravená pouze pro tuto oblast.

Změny na primárním trhu

Podkladem pro tento přístup Komise byl závěr, že zatímco na primárním trhu došlo za dobu trvání předchozí blokové výjimky k významnému nárůstu konkurence, v případě sekundárního trhu podobné úrovně konkurence dosud nebylo dosaženo. Na primární trh se tedy od června 2013 budou vztahovat liberálnější pravidla upravená v obecné blokové výjimce. Pro sekundární trh však bude z výše uvedených důvodů platit o něco přísnější úprava.

A jaké konkrétní změny nové úpravy přinesou? V zásadě lze říci, že nový režim blokových výjimek je méně formalistický než ten předchozí. Většina dohod, které byly v souladu s dosavadní úpravou, by měly vyhovovat i té nové.

V oblasti primárního trhu (tedy distribuce nových automobilů) bude od června 2013 asi nejdůležitější změnou to, že výrobce bude mít nově možnost ukončit distribuční smlouvu s dealerem bez stanovení výpovědní doby. To samozřejmě za předpokladu, že výpovědní doba nebyla sjednána ve smlouvě. Takový postup dosud nebyl možný. Podle vysvětlujících pokynů k blokové výjimce vydaných Komisí však budou při aplikaci blokové výjimky brána v úvahu rovněž takzvaná pravidla chování vydaná asociacemi evropských a japonských výrobců automobilů ACEA a JAMA.

Podle těchto pravidel chování by v distribučních smlouvách měly být minimální výpovědní doby šest měsíců (u smluv na dobu určitou), respektive dva roky (v případě smluv na dobu neurčitou). Zatím však není jisté, nakolik se v rozhodovací praxi Komise tato pravidla chování skutečně prosadí.

Další změnou pak bude to, že dealer již nebude moci bez souhlasu výrobce prodávat v jednom autosalónu více značek najednou. Dealer nebude moci bez souhlasu výrobce ani udělit franšízu na distribuci vozidel jinému subjektu. Od roku 2013 pak bude konečně v principu možné, aby výrobci v rámci distribuce svých nových vozidel zakázali otevření nových showroomů v určitých lokalitách.

Je však nutno doplnit, že výše uvedené mohou výrobci učinit, jen pokud jejich podíl na trhu daného typu vozidel a současně podíl distributora nepřesahuje 30 %. (Stanovení maximálního podílu distributora je přitom novinkou.)

Změny na sekundárním trhu

Změny v oblasti distribuce náhradních dílů a servisu (tedy ty změny, které jsou platné již od června tohoto roku) nejsou tak zásadní. Nová bloková výjimka v základních parametrech obsahově přebírá dosavadní úpravu této oblasti. Nepřípustná tak jsou ustanovení ve smlouvách mezi výrobci a distributory, která by distributorům zakazovala prodej náhradních dílů k vozidlům nezávislým opravnám. Stejně tak není možn&
eacute;, aby bylo dodavateli náhradních dílů (nebo speciálních nástrojů a přístrojů nutných k opravám daného typu vozidla) smluvně zakázáno dodávat tyto náhradní díly a nástroje autorizovaným nebo nezávislým distributorům či servisům, popřípadě konečným zákazníkům.

V každém případě je ale tak jako tak obtížné, aby se v oblasti sekundárního trhu určitá dohoda kvalifikovala jako dohoda spadající do režimu blokové výjimky. Je tomu tak proto, že i zde platí podmínka maximálně 30% podílu na trhu. Jelikož je však většina relevantních oblastí na sekundárním trhu motorových vozidel přímo vázána na určitou značku, nebude moc případů, kdy by měl výrobce vozidla menší než 30% podíl třeba na trhu s náhradními díly k tomuto vozidlu. (Je tomu tak proto, že například náhradní díly k vozidlům BMW dodává na trh pochopitelně především BMW.)

Důležité je i to, že komise vydá spolu s novou blokovou výjimkou poměrně obsáhlé vysvětlující pokyny, kde ve svém důsledku závazně vyloží některé pojmy a instituty, které ve stávající blokové výjimce nebyly zcela jasné.

Pokud bychom tedy měli shrnout, co nové úpravy blokových výjimek pro automobilový sektor přinášejí, mohli bychom parafrázovat známý výrok. Jedná se o malý krok pro servisy a distributory náhradních dílů, ale o (celkem) velký krok pro dealery a výrobce. Ti druzí však tento svůj krok učiní až za tři roky.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče